Navzdory celému průmyslu strmě roste online prodej ojetin
Automotive segment rozhodně nezažívá dobré časy. Výroba nových vozů v českých automobilkách meziročně poklesla o více než desetinu a trh ojetin se propadl skoro o polovinu – meziročně zaznamenal snížení objemu prodejů o 53 miliard korun. Hlavní příčina ale není jen na straně poptávky, která v některých segmentech naopak převyšuje nabídku, ale spočívá ve vynuceném uzavření autobazarů.
Rok od začátku pandemie covid-19 se český automotive průmysl po mnoha letech uspokojivého růstu vrátil k hodnotám z roku 2014. Příčin razantního propadu je samozřejmě celá řada, ale některé z nich nejsou možná na první pohled úplně zřejmé. Na jedné straně zde máme pokles celé ekonomiky, vysokou míru nejistoty, zastavení investic a obnovy vozových parků a samozřejmě také uzavření autosalonů a autobazarů. Na druhé straně se ale výrobci musejí potýkat nejen s problémem personálního zajištění výroby kvůli zaměstnancům v karanténě, ale především zažívají nebývalé výpadky v dodavatelském řetězci.
Omezení výrobního sektoru po celém světě a komplikace s přepravou zboží přes hranice států totiž vedou k nedostatku komponent na výrobu nových vozů. Jde o celosvětový problém, který se týká nejen kovových a plastových součástek, ale také dodávek polovodičových komponent (čipů), používaných v palubních počítačích a řídicích jednotkách moderních aut. I Škodovka už musela kvůli nedostatku těchto součástek od začátku roku zrušit několik směn a obavy o dostatek procesorů ještě umocnil nedávný požár v továrně japonské společnosti Renesas Electronics.
Všichni prodejci ojetých vozů pobočky zavírat nemuseli
U prodejců ojetých vozů je situace trochu jiná. Poptávka po ojetých autech sice také poklesla, ale rozhodně ne natolik, aby to znamenalo skoro 50% propad trhu. Nucené uzavření provozoven ukázalo především na naprostou nepřipravenost prodejců ojetých vozů na prodej po internetu. Negativně se projevil také současný zákaz cestování mimo domovský okres, který se samozřejmě vztahuje i na „oblíbené“ objíždění autobazarů, do něhož prodejci zákazníky stále nutí. Omezení pohybu tak zapříčinilo pokles poptávky na 10–15 % z běžné výše a zasadilo autobazarům další ránu.
Prodejci, kteří se online prodeji vyhýbají, nyní navíc čelí nedostatku aut v nabídce, kdy v porovnání s předchozím rokem chybí asi 25 % vozů. Hlavní příčinou nedostatku ojetin je prodlužování leasingových smluv, protože automobilky nestíhají dodávat nové vozy. To přirozeně vede k odlivu zákazníků, kteří si v duchu hesla „nabídka je král“ raději počkají. Jedinou možností, jak v České republice (ale i v dalších zemích) momentálně zakoupit a potažmo prodat ojeté auto, tak zůstává online kanál. Jeho výhodou je především to, že se nemusí spoléhat na omezený český trh a přináší možnost pořídit si nadprůměrně kvalitní auto za dobrou cenu. Carvago tak obchoduje s ojetými auty po celé Evropě. Díky detailní analýze trhu dobře víme, kde lze dobře prodat auta, která už rok stojí v českých autobazarech, a naopak nabízíme vozy, které na českém trhu aktuálně chybí.
Zájem o ojetá auta totiž na českém trhu bezesporu je. Potvrzují to hned dvě čísla. Prvním je 1 miliarda korun. O tolik (ve skutečnosti ještě o pár milionů více) rostl v loňském roce obrat trhu „skutečného online prodeje aut“.
Co se tím rozumí?
Abychom mohli hovořit o opravdovém online prodeji ojetých aut, musí být současně splněna celá řada podmínek: zákazník si auto vybere na internetu, dojde ke kompletnímu prověření jeho historie a legislativního stavu, dále získá kompletní přehled o technickém stavu vozu, včetně například i tloušťky laku, výpisu servisních zásahů či informací ze zkušební jízdy, rovnou si může sjednat financování a pojištění vozu a po souhlasu s obchodními podmínkami si vůz objedná. Prodejce takovou objednávku zpracuje, zajistí požadované služby a v dohodnutém termínu doručí zákazníkovi auto až ke dveřím. A protože se bavíme o online prodeji, zákazník má 14 dní na to, aby si auto vyzkoušel, a pokud mu nebude vyhovovat, tak jej i bez udání důvodu prodejci vrátí.
Možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů zásadně zvyšuje kvalitu prodávaných ojetých vozů a pomáhá vymýtit typické podvody, jako je stáčení tachometrů, falšování roku výroby a prodej aut s různými skrytými vadami. Online prodejce nese za prodávaný vůz plnou odpovědnost, takže rozhodně nebude vykupovat ojetiny pochybného původu a kvality. Například Carvago do své nabídky vybere a zařadí jen asi desetinu z několika milionů ojetých aut, dostupných na evropském trhu. Vůz pak zákazníkovi doporučí a prodá až po certifikované kontrole CarAudit, kterou projdou jen 2 z 5 vozů.
A jak se to má s tou poptávkou? O té hovoří druhé číslo – více než 3% nárůst průměrné ceny prodávaných ojetin. Ceny ojetých aut ženou nahoru právě problémy s výrobou nových vozů a související nedostatek ojetin, o které je mezi zákazníky největší zájem.
I zákazníci si ale začínají uvědomovat, že kupovat ojeté auto z omezené nabídky klasického autobazaru se v kontextu širokých možností online prodeje jeví jako nesmysl. Můžeme tedy očekávat, že, stejně jako v jiných segmentech, pronikne e-commerce daleko více i do automotive odvětví. Dealeři a prodejci ojetých vozů již nebudou stát před otázkou, zda online prodej ano, nebo ne, ale spíše kdy a jak. Koneckonců, loňský raketový start Carvago potenciál online prodeje ojetin jen potvrzuje.
.« Luxusu se v ojetinách daří navzdory pandemii Test Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Initiale Paris »