Našli jsme auto s nejnižší spotřebou: Není to hybrid, ale diesel
Během nedávného testování se nám podařilo odhalit jedno auto s až překvapivě nízkou spotřebou. O to zajímavější to je, že to nebylo auto s jakoukoli formou elektrifikace. Naopak, mělo spalovací motor a navíc naftový. Diesely teď čelí největšímu tlaku a spousta automobilek od nich odchází. Co se týká spotřeby, jsou však stále na samotné špičce.
Pod kapotou testovaného auta byl aktuální dieselový vrchol nabídky. Motor, který dost možná zachránil diesely (alespoň na chvíli) – 2.0 TDI EVO. Automobilka o něm mluví jako o nejčistším a nejúspornějším dieselu planety. Za což vděčí možná zbytečně komplikované ale působivé technice. Motor má výkon 110 kW a 360 Nm, což stačí 1.5 tuny těžkému autu k tomu, aby stovku pokořilo za 8,4 sekundy.
K zázračným hodnotám spotřeby a emisí si pomáhá dvojitým vstřikováním močoviny, dvěma katalyzátory a dvěma filtry pevných částic. Hlava a blok mají oddělené chladící okruhy pro optimálnější teplotní management, a turbo má nově variabilní lopatky ovládané elektronicky – to má za následek lepší průběh výkonu a kultivovanější chod. Při vývoji této jednotky byl právě tišší chod a kultivovanost jedním z hlavních cílů, společně se snížením hmotnosti.
Celkově jde o skvělý motor. Výkonu má tak akorát, nechybí mu pružnost, a pro každodenní ježdění si jde jen těžko představit něco lepšího. Bohužel se nepodařily úplně odfiltrovat vibrace, a chod motoru je přeci jen trochu jadrnější.
To naštěstí vyváží úžasná spotřeba. Při klidné jízdě po okreskách jsem dokázal jet za 3,5 litru, dálniční maximum v režimu Efficiency bylo jen těsně nad 4 litry. Testovací trasu Praha – Kutná Hora (po staré Kolínské) a zpět po dálnici jsem absolvoval za těžko uvěřitelných 3,8 litru. Jenže každý nechce honit desetinky. Pak pro vás mám dobrou zprávu.
Po skončení testovacího týdne a cca 1000 společných kilometrů bez honby za spotřebou se ukazatel ustálil na 4,8 litrech – vynikající. Svojí roli na tom má i harmonické sladění s dvojspojkovým automatem. Jediný nešvar téhle dvojky jsou rozjezdy ve vysokých otáčkách – jako když si studenti autoškoly vozí nohu na spojce – jakmile jste ale v pohybu, je to harmonie. Skvělé je také odstupňování. Při dálničním limitu motor točí 1.800 otáček, při rychlosti 170 kilometrů v hodině rovné 2.500 – nemusíte se tak bát, že vás na dálnici sežere.
.« Zjistili jsme, kolik stojí provoz elektromobilu v českých podmínkách Test Renault Megane R.S. »