Nabourané auto na parkovištích: Jak postupovat, ať už jste majitel vozu, nebo viník nehody
Přišli jste k zaparkovanému autu a našli nový škrábanec či promáčklinu? Nebo jste na parkovišti sami poškodili jiné auto? Není třeba propadat panice, takové věci se bohužel stávají běžně. Důležité je postavit se k tomu čelem a vzniklou situaci řešit. Jak postupovat? A co dělat, pokud někdo naboural vás, ale z místa nehody ujel?
Když jste bourali vy
Možná vás jako první napadne strčit za stěrač lísteček s kontaktem, aby se vám majitel vozu později ozval. To ale nestačí – alespoň podle zákona určitě ne. Pokud majitel není nikde poblíž ani na něj nechcete čekat, měli byste správně zavolat policii, která věc sepíše a kontaktuje majitele vozu. Škoda se následně zaplatí z vašeho povinného ručení, takže vás nečeká žádná pokuta ani nákladná oprava cizího vozu.
Jiná situace nastává v situaci, kdy byste z místa odjeli bez ohlášení. To už by vám pokuta hrozila. I u drobných škrábanců totiž zákon hovoří o ujetí od autonehody, což se trestá pokutou ve výši až 5.000 Kč a sedmi trestnými body. Stejným způsobem by pak mohlo být vyhodnoceno i pouhé zanechání kontaktu za stěračem.
Jak postupovat, když někdo naboural vás?
Nejlepší samozřejmě je, když čestný řidič, který nehodu zavinil, sám zavolá policii nebo na vás na místě počká, a dořeší s vámi kompenzaci vzniklé škody. „V takovém případě si poničení nafoťte a vyplňte formulář o dopravní nehodě. Na základě něj dojde k úhradě škody z povinného ručení viníka. Pokud vás viník přímo vyhledá, k menším škodám policii polici volat nemusí. To je třeba až u škody nad 100.000 Kč nebo v případě jakéhokoliv zranění. Policii ale určitě přivolejte tehdy, pokud se s viníkem nemůžete dohodnout nebo když jeden z vás nechce podepsat formulář o nehodě,“ upozorňuje Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Horší je to samozřejmě tam, kde viník z místa nehody rovnou ujel. Tady musíme hned na úvod zmínit, že vypátrat řidiče nebude tak snadné. To ale samozřejmě neznamená, že nad tím máte mávnout rukou. Pořád lze kontaktovat policii, která si vyžádá záznamy z okolních kamer. Možná budete mít štěstí a incident bude dobře zdokumentovaný. Zkusit můžete i sílu sociálních sítí. Existuje celá řada lokálních skupin a stránek, kde třeba narazíte na svědky nehody, kteří budou vědět víc.
„Ještě větší šanci na získání odškodného máte ve chvíli, kdy se nehoda stala na parkovišti označeném jako hlídané. Avšak pozor, ne každé parkoviště se závorami hlídané skutečně je. V takovém případě kontaktujte kromě policie i provozovatele parkoviště, který ručí za celou řadu škod způsobených na zaparkovaných vozidlech. Provozovateli musíte dát vědět do 15 dnů od incidentu, nejlépe písemně, protože potřebujete doklad, že hlášení skutečně proběhlo,“ doporučuje Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Nezafungovala ani jedna z výše uvedených možností? Potom se nabízí ještě jedna další. Opravu škody lze pokrýt z havarijního pojištění. Tam už ale často počítejte se spoluúčastí, kvůli které se menší škrábance nebo jiné drobnější škody přes pojišťovnu řešit spíše nevyplácí.
Jak se podobných situací vyvarovat
Na místě je samozřejmě maximální opatrnost, přesto se podobným situacím nikdy nelze zcela vyhnout. Své auto můžete alespoň částečně chránit pečlivějším výběrem parkovacího místa. Riziko bývá o něco nižší v odlehlejších částech parkoviště, kde na rozdíl od lukrativnějších míst nestojí tolik aut. Vyplatit se pak může i havarijní pojištění, které vám především v případě větších škod v případě nedopátrání viníka ušetří pořádný balík peněz.
Když potřebujete poradit
Havarijní pojištění se většinou sjednává v balíčku s povinným ručením, ale není to povinné. Lze jej uzavřít i samostatně, v balíčku spolu s povinným ručením však bývá nejvýhodnější V havarijním pojištění se oficiálně nemusí uplatňovat bonus za bezeškodnou jízdu, ale všechny naše pojišťovny to dělají v rámci proklientského jednání.
„Pokud si nejste jistí, zda je havarijní pojištění právě pro vás výhodné, můžete se obrátit na nezávislého poradce, kterými disponuje srovnávač Kalkulátor.cz. Kontaktovat nás lze více cestami: prostřednictvím Facebooku, telefonu, nebo e-mailu, či se na našich stránkách či si na stránkách udělat kalkulaci s žádostí o zavolání. Stačí sdělit podrobnosti o vozidle a naši specialisté mu s čistým svědomím poradí, zda má smysl vozidlo pojistit, případně doporučí konkrétní produkt. Díky registraci získá ještě další výhody, ozveme se mu vždy, když se blíží výročí jeho smlouvy a prověříme, zda nemůže dosáhnout na jiný, výhodnější produkt,“ doporučuje Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Krok 1: zdokumentujme místo nehody
Jestliže to není rizikové, je vhodné bezodkladně zdokumentovat místo nehody. „Není výjimkou, že se velmi rychle objeví tvrzení protistrany, která popírá, jak k bouračce skutečně došlo. Pomocníkem je mobilní telefon, kterým si můžeme vše nafotit a natočit. Rázem tak budeme mít podklad pro vyšetřování, protože bude jasně poznat, které auto je rozbité z jaké strany a z polohy vozidel půjde vyčíst, jak k nehodě došlo,“ uvádí Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia.
Krok 2: zaznamenejme svědectví a nechme si vše potvrdit policií
I s dalším krokem pomůže mobilní telefon. Vhodné je oslovit svědky události a nahrát si jejich výpověď – kdy a kde se nehoda stala, zda druhý řidič nejel na červenou či výrazně nepřekročil rychlost. Záznam by mělo doplnit jméno svědka a jeho kontaktní údaje, aby si ho mohla případně vyslechnout policie. Ta by měla také oficiálně potvrdit, kdo všechno byl účastníkem nehody. Podobný záznam se nehodí jen řidiči, ale všem zraněným z auta, kteří chtějí o odškodnění usilovat.
Krok 3: kontaktujme naši pojišťovnu
Když se stane dopravní nehoda, odškodnění vyplácí pojišťovna, a to z povinného ručení viníka. Zpozornět by ale měli lidé, kteří mají své soukromé úrazové a životní pojistky. Pojišťovny mají v podmínkách vlastní pravidla pro plnění, která ukládají zraněným některé povinnosti. Například musí událost nahlásit do určitého časového limitu, popřípadě mít vše potvrzeno od zasahujících záchranných složek.
Krok 4: ponechejme si všechny lékařské zprávy
Lidé často podceňují, že se některé zdravotní problémy mohou objevit až s výrazným odstupem po nehodě. „Typicky se jedná o bolesti krku a zad, popřípadě hlavy. Běžně se poprvé ozvou i týdny po bouračce, takže lidem nemusí dojít souvislost. Stejně tak se mohou projevit psychické potíže, třeba opakující se noční můry či problémy s cestováním v autě. To vše by měli poškození s lékaři řešit a explicitně se tázat, zda existuje souvislost s nehodou. Pokud to lékař vyhodnotí pozitivně, měl by zjištění zapsat do zprávy. Podobné obtíže se totiž velmi výrazně projeví na výši odškodnění,“ radí Beck. Poškození by měli od začátku schovávat všechny lékařské zprávy, které se k případu vztahují a trvat na tom, aby zahrnovala i drobnější následky, například šrámy či modřiny.
Krok 5: zapomeňme na všechny mýty
Češi se preventivně příliš nezajímají o to, co se děje v okamžiku, kdy se při nehodě oni či jejich blízcí zraní. Neznají svá práva a netuší, za jaké situace mají nárok na kompenzaci. Jakmile pak k bouračce dojde, reagují ve stresu a dělají chyby, které je mohou připravit o plnou výši odškodnění. „Často se setkáváme s tím, že lidé věří nesmyslům. Myslí si, že i přes vážné zranění nemohou usilovat o odškodnění, protože řídil jejich blízký člověk, který by pak zbankrotoval. Kompenzaci přitom hradí pojišťovna,“ říká Beck.
.« EU sbírá vaše data o rychlosti, spotřebě a nájezdu: Můžete se však bránit Mnoho kritiky, ale žádné zkušenosti: Většina Čechů v elektromobilu nikdy nesedělo, přesto na ně nadává »