Nabíjet elektromobil je rychlejší než natankovat palivo a stojí to méně peněz
Odpůrci elektromobility tvrdí, že nabíjení elektromobilů je zdlouhavé a nepraktické, což znemožňuje jejich běžné používání. Pravda je však jiná, protože majitelé elektromobilů je v podstatě nikdy nemusí dobíjet cestou.
Elektromobil se většinu času dobíjí sám
Pro většinu majitelů elektromobilů začíná den tím, že nasednou do auta a jedou, aniž by se museli starat o stav nabití baterie, která je vždy plně nabita. Jak je to možné? Vůz je po celou noc připojen k zařízení zvanému WallBox. To je elektronická domácí nabíječka, obvykle umístěná na stěně garáže, která dokáže efektivně, rychle a bezpečně nabít elektromobil v domácích podmínkách.
Některé WallBoxy umožňují uživatelům sledovat a kontrolovat celý proces nabíjení na dálku, včetně regulace rychlosti nabíjení a nastavení časů, kdy má nabíjení začít a skončit. V budoucnu by dokonce mohlo být možné prodávat energii z elektromobilu zpět do sítě během špiček a tím si přivydělat.
Moderní elektromobily, jako například Volkswagen ID.7, mají dojezd až 700 km, což umožňuje celý den jezdit po městě nebo vyrazit na jednodenní výlet, aniž byste museli využít veřejné nabíjecí stanice. Na rozdíl od vozidel se spalovacím motorem, která vyžadují návštěvu čerpací stanice, což trvá minimálně deset minut, ušetříte s elektromobilem čas i peníze.
Kolik stojí nabíjení elektromobilu dnes?
Nabíjení elektromobilu z domácího WallBoxu v nočních hodinách během nízké sazby za elektrickou energii v rámci tarifu D27d může výrazně snížit náklady. U většiny dodavatelů elektřiny se cena pohybuje kolem 2 až 3 korun za 1 kWh. To znamená, že s elektromobilem s průměrnou spotřebou 15 kWh/100 km zaplatíte za 100 kilometrů jízdy přibližně 50 korun, což je mnohem méně než u vozidel na fosilní paliva.
Pokud však nemůžete nabíjet doma a musíte se spoléhat na veřejné nabíjecí stanice, náklady se výrazně zvýší. Cena za 1 kWh energie na veřejných stanicích se pohybuje kolem 8 Kč a na rychlonabíječkách může být cena 13 až 17 Kč za 1 kWh. To už je srovnatelné s náklady na tankování spalovacího vozu.
Proto je výhodné vyhýbat se veřejným nabíjecím stanicím a nabíjet tam, kde je to levnější, tedy doma, nebo se domluvit na nabíjení elektromobilu v místě, kde pracujete. Cena bude rozhodně přijatelnější než u komerčních nabíječek.
.« Majitelé elektromobilů jsou méně ve stresu, ukázal výzkum Tento víkend bude samá kolona: Evropu čeká dopravně nejnáročnější víkend léta »