Nabíjení za pět minut: Sen, nebo blízká realita?
Výrobci baterií horečně pracují na akumulátorech, které by se dokázaly nabít téměř tak rychle, jako když tankujete benzín. Od řešení nejsme daleko, má to však mnoho úskalí.
Jedním z důvodů, proč se zákazníci obávají elektromobilů, je dlouhá doba nabíjení. Ačkoli už dnes je možné nabít baterie v korejských elektromobilech z 10 % na 80 % přibližně za 20 minut, stále to trvá mnohem déle než tankování benzínu nebo nafty. Výrobci baterií proto pracují na řešení, které by tuto nevýhodu eliminovalo. Pokud by se podařilo nabít baterii například za pět minut, mělo by to obrovské přínosy. Elektromobily by nemusely mít těžké a drahé baterie – stačily by menší, které by se nabíjely sice častěji, ale velmi rychle. Jak jsou na tom tedy největší výrobci baterií s rychlostí nabíjení?
Neil Beveridge, analytik společnosti Bernstein v Hongkongu, tvrdí, že čínští výrobci baterií předstihli své korejské rivaly ve výrobě článků schopných nejrychlejšího nabíjení. Baterie Shenxing Plus od společnosti CATL, představená na autosalonu v Pekingu začátkem tohoto roku, slibuje rychlost nabíjení odpovídající jednomu kilometru dojezdu za sekundu, tedy 600 km za 10 minut. Korejská konkurence je však odhodlaná tento náskok dohnat. „V roce 2026 představíme baterii, která se plně nabije za devět minut,“ řekl Financial Times Goh Juh-young, viceprezident Samsung SDI, s tím, že cílem je dostat se na čas pěti minut.
Existuje však mnoho úskalí. Superrychlé nabíjení stovkami kilowattů ohrožuje samotné baterie. Snižuje jejich kapacitu a zvyšuje riziko požáru. „Největším problémem rychlého nabíjení je teplota baterií,“ uvedl Kim Je-young, technologický ředitel LG Energy, největšího necinského výrobce baterií na světě. Jedním z důvodů, proč čínské baterie posunuly rychlost nabíjení dopředu, je zaměření na lithium-železofosfátové (LFP) baterie, které jsou méně náchylné k přehřívání než baterie bohaté na nikl od korejských výrobců. I kdyby se podařilo zvládnout rychlé nabíjení, otázkou zůstává, zda budou majitelé elektromobilů ochotni za takové nabíjení zaplatit.
Lee z Jeonbuk Institute je přesvědčen, že rychlost nabíjení není pro majitele elektromobilů nejvyšší prioritou. „Podle nedávných průzkumů veřejného mínění si spotřebitelé myslí, že snížení cen elektrických aut a dlouhý dojezd jsou důležitější než rychlost nabíjení,“ řekl Lee. „Spotřebitelé chtějí vidět více nabíjecích stanic než rychlejší nabíjení.“ Na druhou stranu by však rychlé nabíjení vyřešilo i problém nedostatečné infrastruktury. Rychlá nabíječka dokáže za stejný čas nabít více elektromobilů, takže by jich nemuselo být tolik. Zvládnout to ale musí i elektrická síť a rychlé nabíjení musí podporovat také samotná auta. Takže cesta k pětiminutovému nabíjení je ještě dlouhá.
.« Šéf Stellantisu: Našim slabším značkám dáváme 2 až 3 roky, aby se zlepšily Kde (ne)koupit dálniční známku a na co si dát pozor? »