Nabídka ojetin klesá, ale jejich cena může výrazně růst
Aktuální situace způsobená pandemií koronaviru znatelně zahýbala nabídkou automobilů nejen na českém trhu. Zatímco celková nabídka ojetin a jejich prodej od začátku roku výrazně rostli, od poloviny března se v podstatě zastavili. V březnu se v nabídce objevilo o třináct tisíc aut méně než v únoru, a to i přesto že začátek měsíce patřil u mnoho prodejců automobilů mezi ty nejsilnější v porevoluční historii. Ve velmi krátké době lze očekávat ještě výraznější zdražení nedostatkových automobilů. Už v březnu se cena vyšplhala nejčastěji na 153 tisíc.
Podle dat bylo v březnu na českém trhu nabídnuto celkem 99 241 ojetin, což je o dvanáct procent méně než v únoru a o devatenáct procent méně než v lednu. Cena se pohybovala nejčastěji okolo 153 000 korun. Na základě vládních opatření proti šíření koronaviru došlo ze dne na den k okamžitému útlumu prodeje automobilů. Od začátku roku již byly znatelné predikce ekonomů ohledně zdražování automobilů. Meziměsíčně rostla cena v průměru o dvě procenta. Kvůli aktuálnímu výpadku ve výrobě může během následujících měsíců dojít k ještě výraznějšímu zdražení.
Začátek roku byl prodejně velice silný a najednou jsme museli naprosto změnit koncept našeho prodeje, abychom přežili. Aktuálně nabízíme automobily až o deset procent pod jejich výkupní cenou a vozíme je k zákazníkům přímo domů. Díky tomu se nám daří alespoň trochu zmírnit následky uzavření provozoven, nařízeného vládou z důvodu opatření proti šíření koronaviru. Až se tyto vozy vyprodají, trh se dále zmenší. Například bazar AAA AUTO od uzavření poboček do dnešního dne v České republice prodalo online na 850 automobilů.
Nabídka modelů na trhu ojetin se v březnu nezměnila. Stále se dalo koupit nejvíce Škodovek, konkrétně hlavně modely Octavia a Fabia. Na třetí a čtvrté příčce se dále drží Volkswagen s modely Passat a Golf. Zatímco nabídka benzínových i dieselových aut klesá souměrně, v případě alternativních paliv byl úbytek minimální. 60 % vozů mělo dieselový motor a 36 % benzínový. Auta byla nejčastěji ve stáří 9,2 roku.
.« Trh s ojetými vozy se zásadně změní Pneumatiky potřebují celoroční péči a pouhé přezutí nestačí »