Na oficiálních inzertních serverech lze stále koupit identifikátory vozidel i „papíry“
Několik všímavých uživatelů internetu upozornilo Sdružení SOVA na zajímavý inzerát na serveru bazos.cz. Prodejce neznámého jména se zde snažil, nebo možná ještě snaží prodat část auta s identifikačním číslem VIN a k tomu i platný technický průkaz.
„Prodám VIN štítek (hrnec) – nebo celou čtvrtku s TP,“ píše se v inzerátu na čtyřlitrový vůz BMW M3 E92 DCT z roku 2009. „ „Auto“ je přihlášené na mě a není v depozitu – platím pojistku,“ dodává prodávající.
K čemu by někomu byla „čtvrtka“ vozu nebo jen „hrnec“ neboli „klobouk“ či odborně kryt tlumiče s vyraženým číslem VIN? Navíc za celkem dost peněz, 36 000 korun?
„Kolem takového dílu se dá vlastně postavit celé auto, které bude mít rovnou i technický průkaz. Většinou jde o kradený vůz, ze kterého se vyříznou části s VIN kódy a navaří se do něj tyto vyřezané z jiného auta. Laik má problém takový podvod odhalit,“ uvádí předseda SOVA Zbyněk veselý.
Přesně o takovém záměru vypovídá další inzerát na VW Touareg: „Nebouraná karoserie S CZ doklady 2.5Tdi automat. Možno samotné doklady nebo výřezy karoserie. Ceny dohodou.“
Při odborné kontrole pomocí moderních metod na kontrolu pravosti svarů a porovnáním detailů výbavy vozu s výbavou evidovanou výrobce pro konkrétní VIN lze takový podvod samozřejmě odhalit.
„Dalším nebezpečím pro majitele je, že pokud byl například původní vůz, ze kterého zbyla jen „čtvrtka“ nebo „hrnec“ s VINem v zahraničí evidovaný jako totální havárie nebo byl odcizen, mohou ho majiteli při cestě do stejné země zabavit celníci, o takovém případu už informovala Česká televize v pořadu Černé ovce,“ dodává Veselý.
To by mohl být případ i tohoto inzerovaného „vozu“, u kterého lze v databázi Cebia podle vin najít, že 2. července 2020 utrpěl „totální ekonomickou“ škodní událost ve výši 18.400€. „Vůz může být následně odhalen i na STK,“ uzavírá Veselý. Sdružení našlo další inzeráty na prodej identifikátorů nejen na serveru bazos.cz, ale ještě na serverech sbazar.cz a automedik.cz.
.« Test ojetiny FIAT 500X: Jeep po italsku umí překvapit Test Mercedes-AMG A45 S 4Matic+: Syn temnoty »