Na hory jedině s kvalitním obutím
Přichází období zimních sportů, kdy skoro každý vyráží na hory. Pokud však nechcete být nemile překvapeni, je potřeba vaše auto před cestou zkontrolovat. A to včetně pneumatik. Pojďme se podívat, co u pneumatik zkontrolovat a jaká pravidla jsou pro zimní výbavu v zahraničí.
Co byste měli u pneumatik zkontrolovat
Před cestou na hory byste měli zkontrolovat hlavně tři věci:
- tlak v pneumatikách,
- hloubku dezénu,
- jestli nejsou poškozené.
Jak správně hustit?
Správné huštění je důležité pro jízdní vlastnosti a prodlužuje životnost pneumatik. Při nesprávném tlaku se bude dezén sjíždět nestejnoměrně. Tlak nejlépe měřte před jízdou – za studena. Ideální teplota vzduchu pro měření tlaku je 20°C. Při velmi nízkých teplotách je potřeba počítat s odchylkou způsobenou změnou teploty nebo změřit tlak cca 20 minut po jízdě.
Tlak v pneumatikách udává výrobce vozidla. Správnou hodnotu tlaku najdete na štítku, který je nalepený na víčku nádrže nebo na sloupku dveří řidiče. Někdy může být také na pojistkové skříňce. Vedle toho najdete informace o správném tlaku i na internetu. Nejčastěji na stránkách výrobce vašeho auta.
Jak změřit hloubku dezénu?
Výšku vzorku pneumatik změříte nejlépe hloubkoměrem. Pokud ho však nevlastníte, můžete navštívit odborný servis, kde vám dezén změří. A existují i orientační metody, které vám pomohou odhadnout, kdy je načase pneumatiku vyměnit.
V drážkách dezénu najdete malé výstupky, které slouží jako měřící body. Pokud už je běhoun na jejich úrovni a začínají se sjíždět, pak je načase pneumatiku vyměnit. Ke změření vám postačí i mince. U zimní pneumatiky 1 euro. Zlatá obruba po jejím obvodu má tloušťku právě 4 mm. Když minci vložíte do drážky a obrubu nevidíte, je vzorek v pořádku. Jakmile půjde vidět část obruby, je čas na výměnu.
Pokud před cestou zjistíte, že vaše pneumatiky nevyhovují, doporučujeme koupit nové zimní pneumatiky. Ušetříte si tak nejen riziko pokuty, ale také velké množství starostí. Ty mohou být v zahraničí obzvlášť nepříjemné.
Jaká jsou pravidla pro zimní pneumatiky v zahraničí
Podmínky a pravidla pro použití zimních pneumatik se mezi jednotlivými zeměmi dost liší. Pojďme se podívat, jak to mají v zemích, kam nejčastěji vyrážíme za zimními sporty.
Rakousko
V období od 1. 11. do 15. 4. musíte mít v případě jízdy po zasněžené silnici zimní pneumatiky (nebo celoroční pneumatiky s označením M+S). V případě, že je silnice pokryta sněhem, rozbředlým sněhem nebo ledem, máte povinnost mít zimní pneumatiky i mimo toto období. Pneumatiky musejí mít minimální hloubku dezénu 4 mm a musí být na všech kolech.
Itálie
V Itálii není celoplošně zavedena povinnost zimních pneumatik. Pravidla si určují jednotlivé provincie samy. Zimní obutí je v průměru povinné od 15. 10. do 15. 4. Minimální hloubka jejich dezénu je 1,6 mm. Někde však mohou být zimní pneumatiky povinné i mimo toto období v případě zimních klimatických podmínek. Místa, kde jsou zimní pneumatiky povinné, jsou vždy označena značkou. Na ní je vyznačeno i období, kdy jsou povinné.
Francie
Ve Francii je také zimní obutí povinné v případě, že narazíte na příslušné dopravní značení ukládající povinnost použít zimní pneumatiky nebo sněhové řetězy v období, které je na značce uvedeno. Minimální hloubka dezénu je 3,5 mm.
Pokud vás zajímají podmínky v jiné zemi, můžete je najít v průvodci na stránkách Pneuboss.cz.
.« Proměna obchodní sítě značky ŠKODA v ČR úspěšně ukončena Aston Martin DB10 po Bondovi je na prodej! »