Na Floridě prodávají Škodu 120 GLS. Americký majitel si ji cení na hodně
Internet a zejména stránky jako Ebay.com skrývají mnoho podivností i pokladů, které si můžete koupit či se nad nimi jen zasnít nebo zasmát. Kupříkladu červená Škoda 120 GLS na originálních pneumatikách Barum vyrobených v Československu. Ne, nezbláznil jsem se, ani jsem nespolykal halucinogenní látky. V České republice jsou staré Škodovky brány často jako odpad či nouzová vozidla a opravdu rády ji mají jen skupinky skalních nadšenců. Za hranicemi jsou však “stodvacítky” v podvědomí lidí jakožto zajímavá a raritní auta, ať už svou koncepcí, či drnčivým motůrkem skvěle vhodným k dalším úpravám. A jedna taková Škoda 120 GLS z roku 1981 nedávno podnikla cestu na imperialistický západ, do centra vykořisťovatelů, na samotnou slunnou Floridu.
Jak se tam vůbec dostala? Jistý fanoušek a prodejce vozů z východního bloku ji tam dovezl a nyní se ji snaží prodat v internetové aukci. Poslední příhoz činil 6500 dolarů. Takovýto vůz nejspíše poputuje do sbírky nějakému nadšenci do komunistických vozů, či imigrantovi, který zavzpomíná na léta v Československu. Nejzajímavější však je, co o autě píše samotný prodejce a jaké jsou reakce lidí, kteří inzerát četli.
Škoda má najeto 53 tisíc kilometrů a je údajně bez koroze. Jedná se o nejlepší výbavu GLS, což pozná i nezkušené oko podle jiné masky chladiče a většího množství chromu. Až na drobné detaily je interiér stejně jako exteriér v dobré kondici. Majitel do inzerátu dává i neobvyklé informace, například že čtyřválec s čtyřstupňovou převodovkou dokáže malý sedan bez problémů rozohnit na dálničních 130 km/h a motor je příjemně tichý na svůj věk. Pochvaluje také spotřebu a hladký chod motoru, stejně jako technickou jednoduchost a nenáročnost. Elektrika běží rovněž výborně, auto dokonce dobíjí baterii a vše funguje. Ze samotného inzerátu čiší nadšení majitele pro svůj vůz. Nabízí se rovněž spekulace, že se jedná o jedinou Škodu 120 z roku 1980 na kontinentu, avšak podle našich informací by ještě nějaké mohly být v Kanadě, kam země východního bloku v 80. letech úspěšně vyvážely. Jestli takový vůz někdo na Floridě opravdu ocení není jisté, každopádně se jedná o krásnou raritu.
Malý červený sedan se mezitím stal oblíbencem několika zahraničních stránek a tak je zajímavé sledovat reakce (nejen) Američanů na tento produkt centrálního plánování. Jak se dalo čekat, lidé na Škodu pohlížejí z mnoha hledisek. Objevily se názory, že se jedná o úžasný malý vůz, stejně jako jednoznačné prohlášení o nezajímavém kusu šrotu. Jednou z nejzajímavějších reakcí je od člověka skrývajícího se pod přezdívkou “northwestnick,” který 120 GLS považuje za pořádně cool auto s povědomými světly, snad jako má Volvo či Peugeot, a hlavně obdivuje do strany se vyklápějící víko kufru. Mnozí se rovněž pozastavují nad skutečností, že podle fotek může mít Škoda vzduchem chlazený motor, jelikož nevidí v motorovém prostoru chladič, avšak ten je vepředu “v kufru.” Angličané ihned svým Americkým kolegům píší vzkazy, že není nutno se ihned učit česky, aby se člověk o Škodách něco dověděl, ale stačí najít anglické stránky, protože v Británii se tato auta taktéž slušně prodávala. Našel se dokonce nadšenec, který jich již několik měl a pochvaluje si zábavnost řízení či spolehlivost. Je nesmírně osvěžující číst si, co vlastně nadšenci z celého světa a zejména ze zámoří o české Škodě ví.
Ať už prodej dopadne jakkoliv, měli bychom si brát z nadšení mnoha lidí na světě z tohoto vozu příklad. Kvůli všudypřítomnosti stodvacítky v Česku jsme si zvykli brát ji jako odpad, avšak přitom jde o zajímavé auto, které dokáže i dnes nabídnout nevšední zážitky, jehož motor se snadno ladí a koncepce s motorem vzadu naučí svého řidiče vše důležité pro přežití na silnicích. Přecijen je to úspěšný stroj v rally. Osobně doufám, že i přes všechny mouchy se tyto vozy dochovají v slušném stavu jako pomníček socialistické dopravy, jako auto, ve kterém člověk musel umět řídit.
« Policejní auto jelo chumelenicí bez zadních světel. Vám by za stejný přestupek zabavili techničák Extrémní Volkswagen Transporter T5. Jede 311 km/h a má 638 koní »