Na bazarový trh konečně míří Octavie IV: Nejlevnější kusy pořídíte kolem 400 tisíc
Přesně před čtyřmi lety, v polovině listopadu 2019, vybuchla bomba: čtvrtá generace Škody Octavia byla úplně jiným autem, než na jaká byli Češi zvyklí. Hlavně uvnitř – přístrojová deska se zbavila většiny mechanických ovladačů a naopak dostala obří tablet, místo budíků nastoupily displeje, na cestu svítila chytrá LED světla. Kvůli epidemii covidu-19 a následné krizi v dodávkách čipů však byl start novinky hodně opožděný a do světa bazarů se ve větších počtech dostává teprve nyní.
O velmi pozvolném startu nejlépe svědčí prodejní čísla – během necelých prvních čtyř let výroby (2020-10/2023) bylo na českém trhu registrováno 65,5 tisíce Octavií IV.; například v loňském roce 2022 to bylo 14 tisíc kusů. Pro srovnání, předcovidová čísla byla dvojnásobná – v roce 2017 zaznamenaly statistiky 27 tisíc registrací. Na sekundární trh se tak logicky auta dostávala o to pomaleji – nákupy totiž nemohly uskutečnit hlavně firmy, od nichž se pak roční, dvou a tříleté ojetiny dostávají do autobazarů. V současné době je tak na českém inzertním trhu na výběr z 1 096 kusů čtyřkových octavií. Cenový medián letošních ojetin je téměř 800 tisíc korun, s nájezdem pouhých 8,5 tisíce km – jsou to totiž téměř nové vozy. U ročních ojetin už mediánová cena klesá na 672 tisíce (20 200 km), u dvou až tříletých k 600 tisícům (40 tisíc km). Nejstarší čtyřkové octavie z roku 2020 mají najeto kolem 90 tisíc km a jejich cenový medián je 446 tisíc korun. Vyplývá to z analýzy tuzemského inzertního trhu, provedeného experty AURES Holdings, provozovatele největší české sítě autocenter AAA AUTO.
Samotné AAA AUTO má momentálně skladem 63 kusů octavií IV. generace, většina z nich byla vykoupena v poslední době „Po relativně pomalém rozjezdu prodejů se čtyřková octavie konečně začíná do bazarů dostávat ve větším počtu. Někdejší výpadky výroby a dlouhé dodací lhůty jsou už zapomenuty,“ říká expert AAA AUTO Jindřich Topol, podle nějž tuzemská jednička AAA AUTO prodala dosud v Česku 600 nejnovějších octavií, další stovku pak v Polsku a na Slovensku. „Šedesát procent z nich mělo karoserii kombi, tři čtvrtiny všech aut mělo vyšší výbavy Style nebo Style Plus, 25 procent tvořily verze RS. Zajímavé je lehké vedení automatů DSG nad manuály v poměru 55:45 procentům. Průměrný nájezd čtyřkové octavie byl 26 tisíc kilometrů, cena pak o 12 tisíc překročila hranici 700 tisíc korun,“ vypočítává Jindřich Topol.
Co se týče skladby motorů, jestliže u předchozích generací platil za nejoblíbenější bazarovou volbu naftový dvoulitrový kombík, u „čtyřky“ už to tak jednoznačné není – velké oblibě se těší i benzinová patnáctistovka a do prodejů tu už promlouvaly i hybridy. Konkrétně v prodejích vedlo (41 %) dieselové 2.0 TDI (základem je verze s 85 kW, nahrazující dřívější 1.6 TDI), plných 38 procent prodejů však v AAA AUTO tvořila benzinová 1.5 TSI, dvanáct procent pak silnější 2.0 TSI. Pouze necelá tři procenta aut měla pod kapotou nejslabší tříválcový agregát 1.0 TSI, dvojnásobný zájem byl zato o plug-in (zásuvkové) hybridní provedení iV. Pouhých 11 procent zákazníků volilo verzi s pohonem všech kol 4×4. „Tak malý počet může leckoho mrzet, ale je to bohužel daň za tlak na snižování emisí. A lepší už to nejspíš nebude,“ říká Topol a dodává pár slov k motorům.
„Musím vyzdvihnout úžasně nízkou spotřebu dieselů, které díky dvojímu vstřikování močoviny nemusí řešit emise dusíku a jezdí krásně pod hranicí pěti litrů nafty. Ale ani benzinové 1.5 TSI se spotřebou nenechávají zahanbit, díky systému vypínání dvou válců při plachtění zvládají v pohodě spotřebu do šesti litrů. Motory se zatím jeví jako servisně velmi robustní, sporadicky je trápí pouze drobné úniky oleje,“ chválí Topol.
Ne vše je však na škodovkách tak povedené jako mechanika. „Zlobí zamrzávající infotainment, což je o to horší, že spoustu funkcí nelze ovládat jinak než přes něj. Problémy se objevují také u aktualizací řídicích jednotek, které při nich dokáží i úplně zkolabovat. Infotainment také vyžaduje nespočet aktualizací,“ popisuje Jindřich Topol slabší stránky poslední generace octavie a zdůrazňuje nutnost důkladné prověrky servisní historie. „Převážná většina ojetin má totiž za sebou minulost služebního auta, a některé leasingové společnosti se v zájmu úspory nákladů mohly k pravidelnému servisu stavět trochu zdráhavě,“ doplňuje.
Nejlevnější kusy Škody Octavia IV. aktuálně v inzerci uvidíte s cenovkou těsně pod 400 tisíc korun, na většinu ojetin je ale zatím potřeba alespoň půl milionu. „Přestože poslední oktávka řadu zájemců zpočátku spíše odrazovala, v bazarech v budoucích letech tradičně půjde o jeden z nejprodávanějších modelů, který bude pro spoustu zákazníků jasnou volbou,“ uzavírá Jindřich Topol z AAA AUTO.
.« Mistry v řízení elektromobilů jsou Češi: Celkově zvítězili v náročném mistrovství světa Náklad sníží dojezd elektrické dodávky o čtvrtinu, ukázal průzkum »