Mýtus Škoda jako montovna: Česká automobilka naopak vyvíjí motory pro celý koncern
Znáte to, nářky diskutujících na internetu jsou pořád stejné. Škoda je v nich vykreslována jako levná montovna německých koncernových dílů bez vlastního vývoje a výroby. Rozhodli jsme se tedy továrny české automobilky prozkoumat. Tentokráte padla volba na motorové centrum v Mladé Boleslavi, kde česká automobilka vyvíjí motory pro celý koncern Volkswagen. A nejen to.
Škoda Auto nově přebírá v rámci koncernu Volkswagen zodpovědnost za vývoj kompletní motorové řady EA 211. Jedná se o napříč uložené řadové benzinové motory. Ty nachází využití v široké paletě modelů značek Škoda, Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy, SEAT, Audi, CUPRA a Jetta. Doposud měla česká automobilka na starost vývoj všech agregátů EA 211 MPI. Nyní se její pole působnosti rozšiřuje i na vývoj všech motorů EA 211 TSI včetně jejich hybridních verzí. V postupných krocích se tak stane do roku 2027. Zodpovědnost za vývoj celé motorové řady EA 211 přinese nejen nová pracovní místa v oddělení Technického vývoje, ale rovněž zvýší globální konkurenceschopnost mladoboleslavské automobilky.
Od roku 2021 má Škoda Auto v rámci koncernu Volkswagen na starosti rovněž vývoj nové globální platformy MQB A0 Global, včetně komplexního podvozkového systému, která bude určena pro vozy mimoevropských trhů. Nová platforma bude nástupkyní platformy MQB A0 IN. Již v roce 2020 ji Volkswagen navíc svěřil zodpovědnost za projekt společného vývoje nové generace modelů Passat a Superb. Pořád si myslíte, že Škoda jen skládá vozidla z dodaných dílů? Ještě totiž nekončíme, česká značka je odpovědná také za veškeré mechanické převodovky mateřského koncernu. Ve výsledku je tak jednou z technicky nejpřínosnějších značek VW Group, kam si pro pomoc zavolá třeba i samotné Porsche.
Převzetí odpovědnosti za vývoj celé motorové řady EA 211 je pro automobilku Škoda jednoznačným potvrzením vysoké úrovně její technické kompetence. Zároveň je tím podtržen i význam značky Škoda v rámci celého koncernu Volkswagen, neboť motory této řady nacházejí uplatnění v 50 modelových řadách sedmi koncernových značek.
Škoda Auto byla do letošního roku v rámci koncernu Volkswagen zodpovědná za vývoj atmosférických zážehových motorů EA 211 MPI. Nyní se aktivity automobilky v oblasti vývoje koncernových motorů výrazně rozšiřují i o všechny přeplňované zážehové motory EA 211 TSI včetně hybridních verzí. Škoda Auto tak postupně do roku 2027 získá zodpovědnost za vývoj celé této motorové řady, která je aktuálně používána v 50 modelech sedmi koncernových značek – Škoda, Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy, SEAT, Audi, CUPRA a Jetta. Pro českou automobilku jde o další milník spolupráce v rámci koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi od roku 2012 probíhá i výroba některých motorů EA 211 a doposud zde byly vyrobeny více než 4 miliony kusů. Samotné rozšíření zodpovědnosti za vývoj motorů nebude bezprostředně znamenat rozšíření výrobních kapacit.
Převzetí kompletní odpovědnosti za technický vývoj obnáší pro automobilku Škoda Auto nejen samotný technický návrh konceptů motorů, ale také vyhotovení potřebné dokumentace a sériovou realizaci včetně emisních, funkčních a dlouhodobých zkoušek, které probíhají jak ve vlastní zkušebně Motorového centra, tak v emisní laboratoři Škoda Auto. Součástí vývojového procesu je rovněž projektové řízení, které zahrnuje vývoj motorů nejen v rámci EU, ale také v Číně, Indii, Jižní a Střední Americe a Jižní Africe. Vozy poháněné motory EA 211 se totiž prodávají na všech obydlených kontinentech, a tak musí vývoj zohledňovat také lokální, specifické požadavky těchto trhů.
Řada motorů EA 211 byla koncernem Volkswagen představena v roce 2011, když ve výrobním programu nahradila předchozí řadu EA 111. Jedná se o modulární řadu zážehových motorů, které mají ventilový rozvod DOHC se čtyřventilovou technikou. Za jednu z hlavních výhod rodiny motorů EA 211 lze považovat její vysokou míru variability. V současné době totiž mohou mít motory buď tři, nebo čtyři válce, zdvihový objem od 1,0 do 1,6 litru, pokrývají výkonové spektrum od 48 kW do 115 kW a jejich točivý moment je v rozmezí hodnot 93 Nm až 250 Nm. Motory řady EA 211 mohou podle provedení spalovat benzin, CNG či etanol a existují rovněž ve verzích využívajících mild-hybridní a plug-in hybridní techniku. Aktuálně nacházejí motory řady EA 211 uplatnění nejen v deseti modelových řadách značky Škoda, ale také v dalších čtyřiceti modelových řadách značek Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy, SEAT, Audi, CUPRA a Jetta.
Škoda Auto má pro vývoj motorů k dispozici nejen vlastní moderní motorovou zkušebnu otevřenou v roce 2014, ale i špičkově vybavenou emisní laboratoř s nejmodernější analytickou technikou splňující normu ISO 17025. Na motorových brzdách provádí na 130 zaměstnanců testování 350 zkušebních motorů ročně. V emisní laboratoři, jejíž součástí jsou i 4 klimatické komory, proběhne za rok až 8 000 laboratorních testů.
V současné době se motory této řady vyrábí v generaci EA 211 evo a nedávno byla zahájena i výroba generace evo2. Rodina EA 211 se člení na dvě základní motorové verze. U provedení EA 211 MPI se jedná o motory s vícebodovým nepřímým sekvenčním vstřikováním a atmosférickým plněním. Ve výrazně vyšším počtu však z výrobních linek sjíždějí motory EA 211 TSI přeplňované výfukovým turbodmychadlem.
Spalovací motory řady EA 211 charakterizuje vysoká účinnost, příkladná kultivovanost a nízká spotřeba paliva. Na těchto vlastnostech budeme dále stavět při vývoji atmosférických i přeplňovaných verzí, které mají před sebou zajímavou budoucnost na řadě světových trhů.
Historie vývoje a výroby motorů v Mladé Boleslavi sahá až do roku 1899, kdy Václav Laurin s Václavem Klementem sestrojili svůj první bicykl s pomocným motorem. Už v roce 1905 firma Laurin & Klement představila svůj první automobil – model Voiturette A, poháněný kapalinou chlazeným motorem o objemu 1 100 cm3 s výkonem 7 koní. Agregáty pro vybrané modely ostatních značek koncernu Volkswagen se v Mladé Boleslavi produkují již od roku 1997, kdy se zde začal vyrábět motor 1,0 MPI. V roce 2002 byl zahájen prodej tříválcového motoru 1,2 HTP řady EA 111, který mladoboleslavská automobilka nejen vyráběla, ale rovněž vyvinula. Za téměř 15 let výroby si získal oblibu u více než 3,5 milionů zákazníků v malých vozech všech koncernových objemových značek. Výroba motorů řady EA 211 byla v Mladé Boleslavi zahájena v roce 2012 typem 1,0 MPI.
Od roku 2021 má Škoda Auto v rámci koncernu Volkswagen na starosti rovněž vývoj nové globální platformy MQB A0 Global, včetně komplexního podvozkového systému, která bude určena pro vozy mimoevropských trhů. Nová platforma bude nástupkyní platformy MQB A0 IN, která je v současné době používána pro modely Kushaq a Slavia vyráběných v indické Púně. Na základě platformy MQB A0 Global budou v následujících letech vznikat nové vozy pro regiony Indie, Latinské Ameriky, Afriky a členských zemí Sdružení národů jihovýchodní Asie. Škoda Auto však v poslední době spolupracovala i na vývoji modelů pro evropské trhy. Již v roce 2020 ji Volkswagen svěřil zodpovědnost za projekt společného vývoje nové generace modelů Passat a Superb.
Postupným převzetím zodpovědnosti za vývoj celé motorové řady EA 211 mladoboleslavská automobilka zásadním způsobem dále potvrzuje svoji významnou roli v rámci koncernu Volkswagen, ale i na mezinárodním automobilovém poli. Škoda Auto naplno využije dříve získané zkušenosti a díky vývoji všech motorů řady EA 211 rovněž získá přímý dosah do všech regionů, do nichž dodávají své vozy značky koncernu Volkswagen včetně značky Škoda. Jak platforma MQB A0 Global, tak motory řady EA 211 jsou totiž součástí velkoobjemových modelů, což pro českou automobilku znamená pokrytí celé šíře vývoje vstupního segmentu koncernu Volkswagen.
Postupné rozšíření vývojové zodpovědnosti na kompletní motorovou řadu EA 211 v koncernu Volkswagen má pro společnost Škoda Auto význam i v personální oblasti.
Automobilka totiž s okamžitou platností hledá a do oddělení Technického vývoje bude přijímat na sto padesát nových kvalifikovaných zaměstnanců s odbornými technickými znalostmi, zejména pak absolventy středoškolských a vysokoškolských oborů zaměřených na technologie související s vývojem motorů – strojní, elektrotechnické, elektrické, mechatronické, konstrukční, procesní nebo zkušební.
V rámci Technického vývoje Škoda Auto na ně čeká uplatnění na velmi zajímavých projektech prakticky pro všechny klíčové světové trhy s dlouhodobou perspektivou. Rodina motorů EA 211 patří i během transformace automobilového průmyslu ke klíčovým agregátům koncernu Volkswagen v Evropě, na řadě světových trhů ji pak čeká nasazení v mnoha připravovaných modelech.
« Průzkum odhalil, že polovina ojetých aut v Česku se dováží z Německa V Praze se otevřela první samoobslužná čerpací stanice na vodík »