hyundai-kona-electric-2024-10

Mýtus padl: Kolapsy energetických sítí kvůli elektromobilům jsou nesmysl

19. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Rychlý pokrok v oblasti elektromobility odhaluje další nesmyslné představy, které šíří odpůrci elektromobilů. Nový výzkum od společnosti Bloomberg jasně ukazuje, že obavy o kolaps energetických sítí jsou neopodstatněné.

Připojení stovek tisíc nebo dokonce milionů elektromobilů k energetickým sítím by podle některých šířených mýtů mělo způsobit přetížení a kolaps celého systému. Avšak podle výzkumu uznávané společnosti Bloomberg je i přítomnost miliardy elektromobilů stále bezpečná pro energetickou síť.

Miliarda je odhadovaný počet všech motorových vozidel, která jsou v současnosti v provozu po celém světě. Výzkumníci se zaměřili na to, jak by právě tato miliarda elektromobilů ovlivnila energetické sítě a kolik elektřiny by bylo potřeba k jejich pohonu.

Podle výzkumu společnosti Bloomberg New Energy Finance (NEF) se očekává dramatický nárůst počtu elektromobilů v následujících desetiletích. NEF odhaduje, že do roku 2040 by mohlo přibýt mezi 730 miliony a jednou miliardou elektromobilů, což vyvolává otázky ohledně dostatečné kapacity energetických sítí pro jejich nabíjení.

Colin McKerracher, odborník ze společnosti Bloomberg, však tvrdí, že poptávka po elektřině pro tyto nové elektromobily by neměla být příliš výrazná. Celkové zvýšení poptávky po elektrické energii pro osobní elektromobily by pravděpodobně vzrostlo o pouhých devět procent. Pokud bychom zahrnuli i nákladní vozidla a elektrobusy poháněné bateriemi, nárůst by činil přibližně 15 procent.

Třebaže je nutné zdůraznit, že v příštích desetiletích dojde k významným změnám v energetických sítích, které pravděpodobně nebudou tak centralizované jako v současnosti. Stále více firem a domácností bude pravděpodobně nabíjet svá vozidla zejména pomocí solární energie, kterou vyrábějí a ukládají ve vlastních domech. To povede k poklesu poptávky po elektřině z distribuční sítě, která by však měla zvládnout rostoucí spotřebu elektřiny.

McKerracher poukazuje na Norsko jako příklad toho, že čísla společnosti Bloomberg jsou relevantní. V Norsku tvoří elektromobily většinu prodaných osobních vozidel, a přesto se distribuční síť udržuje stabilní. I přes to, že téměř každý pátý obyvatel Norska vlastní elektromobil, celková spotřeba elektřiny vzrostla pouze o 1,4 procenta.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz