Mýtný systém rok od spuštění: 950 milionů mýtných transakcí, na každé ušetřil stát korunu
Přesně před rokem byl úspěšně spuštěn satelitní mýtný systém pro vozidla s nejvyšší povolenou hmotností nad 3,5 tuny. Celosvětově první generační obměna mýtného systému se díky masivním opatřením obešla bez zásadních komplikací v dopravě a bez jakéhokoli výpadku ve výběru mýtného. Na provozu ušetřila během 12 měsíců Česká republika přibližně 1 miliardu korun.
„Česká republika získala před rokem mýtný systém, který patří k technologické špičce v celosvětovém srovnání. Bez komplikací zvládl testovací provoz, spuštění i provoz v náročném roce ovlivněném bojem proti pandemii COVID-19. I přes zásadní propad dopravy v dubnu a květnu letošního roku očekáváme, že letošní výběr mýtného překročí rekordní hranici 11 miliard korun,“ uvedl Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.
Konsorcium společností CzechToll a SkyToll navrhlo, vybudovalo a uvedlo do provozu nový mýtný systém během 14 měsíců od podpisu smlouvy. Společnost SkyToll dodala v rámci partnerství technické řešení, při kterém zužitkovala desetileté zkušenosti z úspěšného provozu satelitního mýtného systému na Slovensku. Celkové náklady na vybudování nového mýtného systému dosáhly 1,945 mld. Kč bez DPH.
Spuštění nového mýtného systému provázela v prosinci 2019 mimořádná opatření. Zatímco dopravci z ČR registrovali před spuštěním systému 93 procent svých vozidel, zahraniční řidiči plánovali registrovat téměř 150 tisíc vozidel na hranicích při příjezdu do ČR. CzechToll zdvojnásobil kapacitu registračních míst na hraničních přechodech, registrace prováděl i na odpočívkách před hranicemi ČR. Do mimořádných opatření investovala skupina PPF (100% vlastník společnosti CzechToll) nad rámec uzavřené smlouvy více než 60 milionů korun.
„Díky mimořádné aktivitě českých dopravců i přijatým opatřením se podařilo spustit nový mýtný systém bez zásadních dopravních komplikací. Zaznamenali jsme nárazovou tvorbu kolon na dálnicích D2 a D8, jejich délka však nepřekročila v žádném případě 1 km. Čekací doba dopravců, kteří nechali registrace na poslední chvíli, pak nepřekračovala 2 hodiny,“ doplnil Matej Okáli.
Na návrhu a vybudování nového mýtného systému se podílelo více než 100 společností z České republiky. Kompletně zde vznikly i palubní jednotky – od jejich technického návrhu, lisování plastů, osazování elektroniky a software až po kompletaci hotových jednotek. Aktuálně je jich vydáno dopravcům více než 463 tisíc.
Zajímavé statistiky po 12 měsících ostrého provozu satelitního mýtného systému CzechToll:
– systém zaznamenal 950 milionů mýtných transakcí
– vozidla najela po zpoplatněných komunikacích více než 3,2 mld. kilometrů
– 60 kontrolních bran vyhodnotilo průjezd 397 milionů vozidel – kontrolu provedly brány u 66,5 mil. vozidel v kategorii nad 3,5 tuny a odhalily 300 tisíc mýtných incidentů
5 nejvytíženějších úseků za 12 měsíců ostrého provozu (průjezdy vozidel podléhajících zpoplatnění):
– úsek D01-032 (Brno-centrum – Brno-jih 1) na dálnici D1: 2 623 519 průjezdů
– úsek D01-032 (Brno-jih 1 – Brno-centrum) na dálnici D1: 2 581 094 průjezdů
– úsek D01-005 (Modletice – Doubravice) na dálnici D1: 2 519 702 průjezdů
– úsek D01-005 (Doubravice – Modletice) na dálnici D1: 2 488 366 průjezdů
– úsek D01-031 (Brno-centrum – Brno-západ) na dálnici D1: 2 230 391 průjezdů
« I po druhé vlně pandemie AAA AUTO udrží pátý nejlepší prodejní výsledek v historii Test Suzuki Ignis 1.2 Allgrip Hybrid: Když je měně více »