Může běžné moderní auto konkurovat staršímu králi luxusních vozů? Porovnali jsme je a výsledek překvapí
Škoda Superb třetí generace je všude opěvovaným králem sedanů a liftbacků střední třídy, kterého se mnozí nebojí srovnávat s velikány, jako je BMW řady 5 či Audi A6. Faktem je, že na nová auta vyšších kategorií prostě nemá a může proti nim bojovat pouze nižší cenou. Přichází tak otázka, zda-li se dokáže postavit něčemu staršímu, třeba téměř desetiletému eSku od Mercedesu, které ve své době bylo jedním z nejlepších sedanů planety. Odejde Superb z boje se ctí nebo ho legenda, která s každou generací přiváží spoustu nadčasových technologií a systémů, zadupe do země a ten s brekem opustí bitvu?
Mercedes-Benz S W221
ESkový Mercedes vždy přichází s inovativními technologiemi, které mnohdy ani po deseti letech nemají obdoby. Chlubí se především majestátním vzhledem, dokonale komfortní a plavnou jízdou, silnými motory, skvělým odhlučněním a vlastně vším, co vás napadne. To auto je dokonalé. Stinnou stránkou je dražší servis, který lze skousnout dokud něco zcela zásadního nevypoví službu. Na fotografiích můžete vidět osmiválcové S 500.
Škoda Superb III
Mladoboleslavský miláček, který sbírá jen chválu. Chlubí se svěžím designem, nadprůměrnými jízdními vlastnostmi a celkovým sladěním vozu. Triumf z rukávu tahá při nahlédnutí na zadní sedadla a do kufru, kde nabídne až nepochopitelný prostor. Výhodou je záruka nového vozu a celkově levnější servis. Začnete-li zkoumat detaily, zjistíte, že na prémiovou ligu mu pár drobností schází a nějaký ten laciný plast se občas najde.
Motory
Zatímco eSko lze pořídit se čtyřválcem, šestiválci, osmiválci, dvanáctiválci, ale i s hybridním ústrojím, Superb nabídne jen širokou škálu čtyřválců. Proto do srovnání vybereme pouze nejsilnější vznětový a zážehový motor, jaký Škodovka umí nabídnout – což je 2.0 TDI 140 kW a 2.0 TSI 206 kW s 6-stupňovou dvouspojkovou převodovkou. To znamená, že za Superb v nějaké pěkné výbavě dáte přibližně milion korun. Za stejné peníze lze pořídit mírně ojetou modernizovanou verzi eSka nebo ušetřit a koupit něco s cenou okolo půl milionu korun. My do souboje postavíme rivaly od Mercedesu v podobě S 320 CDI 173 kW a S 500 285 kW.
Zážehové
5.5-litrový osmiválec s atmosférickým plněním proti dvoulitrovému čtyřválci s pořádným přeplňováním. ESko útočí vyšším výkonem o 79 kW a Superb vrací úder přibližně o 4 litry nižší průměrnou spotřebou. Točivý moment je 530 proti 350 Nm. Dvoulitr se táhne s hmotností pouze 1615 kilogramů, zatímco V8 veze bez padesáti kilo téměř dvoutunový kolos. Zvukovým projevem ani kultivovaností se však TSI osmiválci zdaleka nevyrovná a už vůbec ne, bavíme-li se o charakteru motoru. Atmosféra o této velikosti je famózní a fantastická. Jak je to ale se zrychlením a maximální rychlostí? Zvítězí výkon nebo nižší váha? Němec zvládá stovku za 5.4, Čech za 5.8 sekundy a maximální rychlost je totožných elektronicky omezených 250 km/h. Vítězem se stává velikán od trojcípé hvězdy, a to i navzdory vyšší spotřebě a tomu, že 280-koňové TSI od VW je jedním z nejlepších čtyřválců planety, co se jízdy týče – spolehlivost už je horší.
Vznětové
V předcházejícím odstavci bych ještě pochopil, že by někdo sáhl po menší pohonné jednotce od Škodovky, ale u vznětových typů čtyřválec prostě nemá šanci. Naftové šestiválce totiž umí kombinovat nízkou spotřebu, dokonalou kultivovanost a pořádný zátah. Čtyřválec bude mít vždy lehce traktoroidní projev a nepříliš kultivovaný chod. 320 CDI má 173 kW a 540 Nm, 2.0 TDI 140 kW a 400 Nm. Zrychlení z nuly na stovku je zase velmi vyrovnané, eSko to zvládá za 7.5 sekundy a Superb jen o 3 desetiny pomaleji. Maximální rychlost je 250 proti 233 km/h. S CDI se dá jezdit za 8 litrů, TDI má spotřebu o 2 litry nižší.
Podvozky, pohon a převodovka
Oba dva jsou nastavitelné, komfortní a mají dobrou přilnavost při rychlé jízdě. Airmatic je vynikající při cestování po dálnici nebo komfortní jízdě na okreskách. Je až nepochopitelné, jak kvalitně filtruje všechny druhy nerovností a do karoserie nepropouští žádné rázy. Ve sportovním režimu výrazně ztvrdne a na kvalitní vozovce je jistý a pekelně rychlý, na menších nerovnostech už bohužel začíná nepříjemně odskakovat. Bonusem je možnost auto lehce přizvednout dle potřeby. Superb naopak nabízí o něco tužší nastavení adaptivního DCC – podvozek není tak houpavý a plavný, občas dokáže propustit i nějaký ten ráz do karoserie. V komfortu se tak s eSkládou rovnat nemůže, úder ale vrací při rychlé jízdě na klikatých okreskách. Troufám si tvrdit, že 280-koňové TSI by těžkou V8 na okresce pořádně potrápilo a zřejmě ji nechalo za sebou, za což může i mnohem nižší hmotnost.
Základní pohon zadních kol Mercedesu ubírá na kluzké vozovce, sněhu, mokru nebo třeba jen na parkovištích s travnatým povrchem, kde se auto mnohdy nechce vůbec rozjet a každé prudší zrychlení znamená prokluz kol nebo rozblikané ESP. Na druhou stranu je se zadokolkou příjemná zábava. 140 kW a 400 Nm už je na přední kola Superba příliš, a tak doporučujeme raději 4×4 se spojkou Haldex, která v případě nutnosti dokáže připojit zadní kola a nelze tomuto pohonu nic vytknout. 4MATIC od Mercedesu je naprosto geniální, jen lehce zvedá spotřebu.
7G-TRONIC nebo DSG? Hydrodynamický měnič jasně vítězí při klidné jízdě, kdy řadí neznatelně a hladce. Jenže při rychlé jízdě je docela líný a pomalý. Dvouspojka vede s těžkou nohou na podlaze – řadí bleskurychle a bez ztráty výkonu. Občas si však neodpustí mírné cuknutí především v nižších rychlostech a při podřazování.
Interiér, zpracování, praktičnost
Uvnitř jsou to dva odlišné světy. Mercedes je obýváková klasika s pořádnými křesly, Škodovka ukázka moderního umění – ostré a jednoduché linky. ESko je klasická limuzína – spousta kůže, všude kvalitní a měkčené materiály, líbivý dřevěný dekor a velký displej informačního systému. Interiér jakoby vás obtékal a hýčkal – nelíbí se mi pouze zastaralý volant. Sedadla jsou neuvěřitelně komfortní a nastavitelná ve všech možných směrech. Impozantní je hlavně celková šířka vnitřku. Za zmínku stojí i klid, který při jízdě na palubě panuje, za což vděčí geniálnímu odhlučnění. Po letech už si však bohužel na nerovné vozovce umí trochu zavrzat.
Superb nemá tak komfortní sedadla s tak velkým rozhraním nastavení, ale zato vytahuje lepší boční vedení a super ergonomii, která je u obou vozů prakticky vyrovnaná. Displej informačního systému je přehledný, má vynikající rozlišení a je dotykový, ale k tomu bych uvítal otočný ovladač na středovém panelu, se kterým by byl systém nepřemožitelný. Překvapení panuje na zadních sedadlech, kde český zástupce nabízí více místa na kolena a hlavu, ze středového místa se lze navíc dostat velkým otvorem až do kufru, aniž byste museli ven. Bohužel jde pořád poznat, že se jedná o auto střední třídy – stále se na některých místech nachází laciné tvrdé plasty. Další mladoboleslavský triumf přichází v podobě zavazadlového prostoru, kdy tu máme 625 litrů proti 560 litrům. Celkově je kufr Škodovky lépe využitelný, a to převážně kvůli většímu vstupu díky typu karoserie liftback a možnosti sklopení zadních sedadel.
Systémy, bezpečnost
Kdo by to byl čekal, že 10 let staré auto dokáže koncernovou novinku zašlapat do země spoustou bezpečnostních systémů. Superb má nouzové brzdění před kolizí, hlídání jízdy v pruzích, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat a systém rozpoznání únavy řidiče. ESko k tomu všemu přidává noční vidění a brzdění před jakoukoliv překážkou, která se náhle objeví v cestě. Dokonce vzduchový podvozek dokáže vyrovnávat poryvy větru tak, že je ani při vyšších rychlostech na dálnici vůbec necítíte. Celkově je bezpečnost na straně německého zástupce.
Cena servisu a náhradních dílů
U vzduchového podvozku Airmatic se časem nevyhnete výměně vzduchových měchů, chcete-li tlumičů, které vyjdou zhruba na 16-22 tisíc za jeden kus, kompresor si vyžádá necelých 11 tisíc korun. Není tak nereálné přiblížit se hranici 100 tisíc korun. Za základní servis, ve kterém je výměna oleje, filtru a pár dalších drobností, zaplatíte přibližně 8 tisíc, za pylový filtr 2700, vzduchový filtr skoro 3000, palivový filtr 2300, výměnu svíček 5700, žhaviče skoro 3000 za kus, brzdovou kapalinu 1200, stěrače 2500, přední brzdy 18000 a zadní brzdy 14000 korun.
Klasický malý servis s výměnou a oleje u Superba vyjde na 3000, svíčky jsou otázkou stejné částky, stěrače vyjdou na tisícovku a stejně na tom je i brzdová kapalina, s předními tlumiči se většinou vejdete do 10000 a za přední brzdy dáte taky do 10000 korun.
Největším problémem je drahý vzduchový podvozek a vyšší hodinová sazba za práci, než u Škodovky. Vezmeme-li však v potaz, že koupě Superbu s námi vybranými motory výše, je o sta tisíce nákladnější, tak se vozy během následujících několika let cenově vyrovnají. Vlastně, pokud se budete o Mercedes v dobrém stavu hezky starat, může být dokonce ekonomičtější volbou – za 800 tisíc totiž koupíte TOP modernizované eSko nebo za 500-600 tisíc pěkný kousek před faceliftem. Jestli koupíte prodlouženou variantu Long, seberete Suberbu i jeho triumf v podobě místa na zadních sedadlech.
Závěr
Ačkoliv je Škoda Superb velmi dobrým autem, tak na Mercedes-Benz třídy S W221 ve výsledku stále ztrácí. Sice jí dokáže potrápit obratnějším podvozkem při rychlé jízdě, větším kufrem a modernějším interiérem, ale stále zaostává v komfortu, odhlučnění, má slabší výbavu, horší materiály v interiéru, ne tak dobré motory a méně bezpečnostních systémů. Na druhou stranu k němu dostanete záruku a servis je mnohem levnější. O vítězi rozhodne bodové hodnocení níže. Hodí se dodat, že s koupí jednoho či druhého vozu chybu neuděláte.
Měl bych-li tato dvě auta shrnou pár slovy, tak z úst vypustím následovné: „Škodu Superb budete milovat proto, že je skvělým spotřebním zbožím prakticky bez chybičky, na druhou stranu Mercedes-Benz třídy S je ztělesněním dokonalosti a přitažlivého charakteru.“
« Tesla drtí konkurenci cenou: Model 3 Performance vás vyjde levněji než Škoda Škoda Auto v pololetí zvýšila odbyt skoro o 20 procent, víc než Volkswagen »