Mobilní dobíjecí robot sám přijede k elektromobilu a nabije ho. Toto je budoucnost infrastruktůry
Nemusíte ani opustit pohodlí vašeho vozu. Robotický asistent se postará o vše za vás a díky rychlému nabíjení to zvládne velmi rychle. Jak si takového robota přivolat, až tato technologie dorazí i k nám?
Aby elektromobilita mohla být úspěšně zavedena, je potřeba nejprve vyřešit problém s infrastrukturou dobíjecích stanic. To může být obzvláště složité v prostorově omezených místech, jako jsou podzemní garáže, kde je málo parkovacích míst. Vědci z Volkswagenu proto přišli s řešením v podobě inteligentních robotů. Jak tyto roboti fungují a můžeme je již vidět v běžném provozu?
Záleží jen na vás, jestli použijete mobilní aplikaci nebo dotykovou obrazovku na palubní desce vozidla k přivolání robota. Ten dorazí k vašemu vozu spolu s přívěsem, který slouží jako mobilní powerbanka pro elektromobily. Robot pak automaticky otevře víko nabíjecí zásuvky a připojí nabíjecí kabel. Mezitím může obsloužit i další elektromobily, dokud nebude třeba přijít zpět a nabíjení ukončit.
Mezi jeho hlavní výhody patří nejen mobilita a schopnost pracovat v omezeném prostoru, ale také rychlost nabíjení. Dobíjecí robot dokáže nabíjet stejnosměrným proudem (DC) rychlostí přes 50 kW. I když to dnes není nejvyšší rychlost, ve srovnání s běžným domácím nabíjením s maximálním výkonem kolem 12 kW, je rozdíl výrazný.
Volkswagen uvádí, že jeden přívěs s akumulátorem má kapacitu 25 kWh. Toto řešení však může být nedostatečné pro moderní modely, jako je nový ID. Buzz. Tento lehký užitkový vůz, který nabízí velký vnitřní prostor a vysoký výkon, má dojezd přes 400 kilometrů na jedno nabití díky baterii s kapacitou až 77 kWh. Kapacita mobilního akumulátoru od Volkswagenu by tak na jeho plné nabití nestačila. Otázkou zůstává, zda Volkswagen tento problém vylepší, nebo zda jej předběhne konkurence.
Samsung si je vědom, že trh pro nabíjení elektromobilů poroste v příštím desetiletí až čtyřicetkrát. Proto investuje značné prostředky do vývoje svých nabíjecích robotů „EVAR“ pro elektrická auta. Tyto roboty jsou podobné těm od Volkswagenu, ale baterii mají integrovanou přímo v sobě. Samsung již svého robota EVAR používá v Koreji.
Český výrobce automobilů Škoda přišel s konceptem mobilních nabíječek E-MONA. Tyto baterie na kolečkách lze připojit i za kolo, a kurýr tak může zajistit průběžné nabíjení zaparkovaných elektromobilů téměř všech značek.
O tuto službu mají zájem carsharingové společnosti, které by takto mohly nabíjet flotilu elektromobilů rozmístěných po městě. Může ale sloužit i majitelům elektromobilů, kteří se nemohou nebo nechtějí dostat k nabíjecí stanici a preferují pohodlné dobití přes mobilní aplikaci. Tato služba však zatím oficiálně nefunguje a podle posledních informací je stále ve fázi testování.
.« Přelomový vynález, který dobije elektromobil zdarma a kdekoliv Baterie elektromobilu degraduje velmi málo. Její oprava je navíc snadná záležitost za pár tisíc »