Mnichovská zrada aneb to nejlepší, co nám BMW neprodalo. X5 LeMans (E53)
V prvním díle jsme se podívali na kategorii, kterou nejspíš všichni bez výjimky milujeme, a to super výkonné sedany. Dnes se podíváme na kategorii, která fanoušky rychlosti rozděluje na dva tábory- super výkonná SUV. Když v roce 2010 představila divize M své první SUV- BMW X5 M (E70)- byla to pro většinu fanoušků rána na solar, hotové kacířství. Jak si mohla závodní divize dovolit vyrobit takového mastodonta, který svou koncepcí doslova plival na tradice.
Téměř každý nad BMW lámal hůl se slovy, že už se jedná pouze o stroj na peníze a že X5 M má jen vydělat prachy (což se jí mimochodem kvůli úspěchu povedlo), ale málokdo si uvědomil, že parta lidí kolem BMW motorsport jsou zkrátka petrolheadi, kteří milují rychlost a chtějí ze všeho udělat síru plivající bestie, jak ukazuje koncept z roku 2000- BMW X5 LeMans (E53). To nám jasně ukazuje, že nápad na rychlé SUV tu byl dávno před mohutnou popularizací této kategorie, ale hlavně, že se rodil už v době, kterou většina lidí považuje za zlatou éru značky.
Koncept působil jako vyvrženec pekla, který na zem hodlá snést apokalypsu. Z původní BMW X5 se zachovali spíš obrysy. Přední nárazník dostal obří výřez, aby stíhal chladit monstrum pod kapotou, na kapotě zela díra obřích rozměrů a na zadku si našla místo dvojitá koncovka výfuku. Ovšem drsný vizuál by z X5 Le Mans ještě neudělal součást našeho seriálu. Tím zásadním byla technika. Kdo čeká variaci na nejsilnější osmiválec bude překvapen. Pod kapotou najdeme brutální V12 s označením S70/2, který pochází ze závodního prototypu BMW V12 LMR, který vyhrál 24 hodin v Le Mans.
Zatímco závodní prototyp brzdily regule a dosahoval výkonu 580 koní, tak X5 nic nebrzdilo a byly odstraněny všechny restriktory. Výkon tak vyrostl na neuvěřitelných 710 koní a 720 Nm! Tato enormní síla byla přenášena na všechna kola skrze manuální (!) převodovku. Jenže X5 Le Mans neměla jezdit jen rovně a u vylepšení výkonu nezůstalo. Auto bylo kompletně vyztuženo, dostalo čtyři skořepinová sedadla, sníženo bylo o 3cm a aerodynamika byl kompletně přepracována. Výsledkem úprav byla maximální rychlost 311 km/h a měřené kolo na Nordschleife zvládla X5 za 7:49 což je dodnes v kategorii SUV nepřekonáno.
BMW X5 Le Mans je jedna z největších úchyláren, která v mnichově vznikla, ale zároveň je to dechberoucí ukázka techniky. Pod článkem se můžete podívat na záznam rekordní jízdy- popravdě moc bizarnějších věcí, než obří SUV rvoucí asfalt Severní smyčky za doprovodu pekelného řevu V12tky dnes neuvidíte.
« Test Toyota GT86 Black Touch. Dostupný sporťák je továrnou na zábavu Zabezpečení auta proti krádeži. Na jaký systém se můžete s jistotou spolehnout? »