Dense fog on the country road, oncoming traffic

Mlhovky: Věčný problém řidičů, používají je jako laser. Policie to začíná řešit

8. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Je tu podzim a s ním ranní mlhy. Už ty první ukázaly, že používání mlhových světel dělá řidičům na silnicích stále pořádné problémy. Není totiž nic horšího, než když vám někdo před vámi vypaluje oči ostrým červeným světlem. Po mlze už přitom není ani stopy. A to není všechno. Někdo mlhová světla nezapne ani v husté mlze a spoléhá na denní svícení. Přitom pravidla používání mlhovek upravuje zákon. Možná však ne tak přísně, jak bychom si představovali. I proto panuje během mlhy na silnicích doslova anarchie. Je třeba používat zdravý rozum.

Platí, že mlhová světla smíme použít jen za snížené viditelnosti. Ale co to vlastně je? Podle zákona o silničním provozu se sníženou viditelností rozumí viditelnost, při které se účastníci silničního provozu dostatečně zřetelně navzájem nevidí, zejména od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, deště a v tunelu. Stejný zákon také specifikuje, že „Přední světlomety do mlhy a zadní svítilny do mlhy řidič smí použít jen za mlhy, sněžení nebo za deště.“ Je třeba si uvědomit jednu základní věc. Mlhová světla tu nejsou proto, abychom lépe viděli, ale hlavně proto, abychom byli lépe viděni ostatními řidiči.

Nadužívání „mlhovek“ je tedy stejně škodlivé jako jejich nepoužití v mlze. Jednoduše řečeno, s mlhovkami je třeba zacházet správně. Nejde o světla jako potkávací, která mohou zůstat zapnutá pořád. Řidič má mlhová světla vypínat a zapínat podle potřeby, podobně jako dálková světla. Když se podmínky změní, řidič má na to reagovat vypnutím nebo zapnutím mlhovek. O tom, v jakém jsou režimu, jasně informuje piktogram na palubní desce. Policie může řidiči, který používá mlhovky, když není mlha, neprší a nesněží, uložit pokutu ve výši od 500 do 1000 korun. Na druhé straně mu může uložit pokutu od 500 do 2500 korun, pokud je nepoužije, když je to potřeba. Jak tedy postupovat?

Mlha během dne dokáže oklamat světelné senzory mnoha aut. Ty situaci vyhodnotí jako vhodnou pro použití denního svícení. Senzor si zkrátka „myslí“, že je dost světla a není tma. V takovém případě zůstanou rozsvícena pouze přední denní světla. Zadní světla jsou vypnutá, a to je velmi špatné. V mlze je auto téměř neviditelné. Jen některé typy aut mají totiž v režimu denního svícení aktivovaná i zadní potkávací světla. Hlavní pravidlo proto zní: „Pokud je přes den mlha, zapněte si potkávací světla, nespoléhejte se na senzory!“

Při jízdě během mlhy ve městě je důležité přizpůsobit osvětlení okolnímu provozu. Jsou před vámi a za vámi jiná auta? V takovém případě stačí mít rozsvícená potkávací světla. Zapnutím mlhových světel byste totiž způsobili více škody než užitku. Mlhová světla mají příliš jasné světlo, které oslepuje řidiče za vámi. Nemluvě o tom, když stojíte v koloně. Použití mlhovek ve městě však není vyloučené. Je dobré je zapnout, když je provoz minimální a auta jsou od sebe vzdálená. Například během víkendů nebo svátků. V takovém případě je klidně zapněte.

Na dálnicích a silnicích mimo obce by se řidiči měli řídit také okolním provozem. Řidič má rozsvítit potkávací světla při intenzivním provozu, když rozestupy mezi auty nejsou tak velké, aby se ztrácely v mlze. A to i během dne. Pokud však řidič vidí auta jen za sebou, ale před sebou ne, měl by rozsvítit i přední mlhová světla. A naopak. Pokud je poslední v řadě aut, rozsvícené zadní mlhové světlo umožní zezadu přijíždějícímu řidiči dříve zpozorovat auto před sebou.

Přední i zadní mlhovky má mít řidič zapnuté jen v případě, že jede v mlze po málo frekventované dálnici. A nezapomeňte, že při jízdě v mlze můžete oslnit i sami sebe tím, že zapnete dálková světla. Ta totiž odrazí vodní nebo ledové částice ve vzduchu a velkou část paprsků světla vrátí přímo do očí řidiče. Stačí potkávací světla. Protijedoucí řidiče mohou také oslnit nesprávně nastavená světla nebo nesprávně nastavený sklon světel při větším zatížení auta. Takže na to v mlze myslete.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz