getfile5

Místo světlometů digitální projektory? VW zkouší novou techniku

18. 10. 2018 • Novinky, Zajímavosti

Nápad vytvořit namísto konvenčních světel něco výjimečného se automobilovým průmyslem nese už od poloviny minulého století. Vždyť třeba i Citroëny DS ze 60.let měly natáčecí světlomety. Ty ale moc dobře nefungovaly, a tak se technologie na mnoho let vrátila k rýsovacím prknům.

Krátký průřez historií
Pokud patříte mezi automobilové nadšence s dřívějším datem narození, jistě si pamatujete příchod xenonových výbojek. S čirou optikou je mělo poprvé Porsche 911 generace 993, varianta v běžné parabole se skleněným krytem a rozptylkami, jakou měl třeba Mercedes třídy S moc dobře nefungovala. No a pak jsme se krátce po přelomu tisíciletí opět dostali k natáčení. Tentokrát již plně funkčnímu a využitelnému. Xenony tou dobou vyspěly a podle výrobců už nebyly tak náchylné k vysvícení – i když dnes vidáme spíše opačný jev…

Vývoj šel ale ještě dál, a tak se v současné době masivně upouští od xenonových výbojek a přechází se ke studenému světlu z LED diod, které je energeticky daleko úspornější a v principu i mnohem triviálnější. LED diody navíc umožňují doslova hru se světlem, takže jsou v současné době na trhu systémy, které dovolují překrývat proti jedoucí vozy, měnit grafiku zadních světel při brzdění apod.

Například systém LED Matrix v čelních světech některých nových automobilů si lze představit jako soubor několika LED diod v několika řadách, které tvoří jakousi světelnou mřížku, v níž lze jednotlivé body zhasínat, a tak lze docílit plynulého zastínění například protijedoucího vozu. Třeba Mercedes-Benz třídy E má v každém světlometu 64 těchto LED diod. Celkem je tedy světelný kužel vozu rozdělený do 128 bodů, což už není špatné rozlišení.

K jádru věci
Volkswagen ale nyní zveřejnil informaci, že v současnosti zkouší takzvaná světla IQ.LIGHT, který by těchto světelných bodů měla mít rovnou 30 000. Hovořit tak můžeme v podstatě od displeji, jen s daleko vyšší svítivostí.

Co taková technologie umožňuje? Třeba projekci symbolů na vozovku v reálném čase. Auto by vám tak na silnici mohlo malovat šipky s informacemi z navigace, kde máte odbočit, dokázalo by vám znázornit šířku vozu, aby se vám za nočního provozu lépe řídilo, nebo by dokonce umělo signalizovat pomocí promítaných šipek na vozovku, že odbočujete. To ale není všechno – představte si, že parkujete. Před vámi se zobrazí profil vašeho vozu i se vzdálenostmi od překážek vpředu i vzadu podle optického parkovacího systému.

Displej, kam se podíváš
Budoucnost ale půjde ještě dál. Systém OLED, pokročilejší forma displejů, jakou má hodně znás i doma v podobě nové televize, bude u Volkswagenu použitý pro zadní svítilny (dnes je má třeba i BMW M4 GTS). Člověk si tak bude moci klidně vybrat, jaká grafika zadních světlometů se mu líbí nejvíce, anebo si klidně navrhne svoji vlastní. Auto jej bude také informovat například o stavu dobití baterií (předpokládá se, že budeme jezdit na baterie), anebo bude promítat třeba vykřičníky, když byste náhodou prudce brzdili.

Na každý pád je tedy jasné, že v budoucnu se se světýlky rozhodně nudit nebudeme. Závěrem se sluší jenom dodat, že Volkswagen není v současnosti jediným výrobcem, který něco podobného testuje. Mercedes vyvinul již před časem prototyp modelu třídy S se světlomety, z nichž má každý rovný 1 000 000 pixelů. Tak si představte, co všechno musejí taková světla umět… Ty displeje nás zkrátka jednou zničí (myšleno obrazně).

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz