MINI John Cooper Works GP Concept: Závodění bez kompromisů.
Společnost BMW Group zvolila veletrh IAA Cars 2017 ve Frankfurtu nad Mohanem jako místo, kde představí moderní pojetí závodního MINI: MINI John Cooper Works GP Concept. Tato designová studie, která je inspirována legendárními závodními úspěchy automobilky na rallye Monte Carlo přesně před padesáti lety, představuje nezředěný dynamický styl a ultimativní zážitky z jízdy jak na závodní dráze, tak na silnici. Koncepční vůz přebírá štafetový kolík od MINI John Cooper Works GP z roku 2012 a MINI Cooper S s kitem John Cooper Works GP z roku 2006. Tyto dva modely, vyrobené v limitované sérii po 2000 kusech, ve své době posunuly nejzazší hranice v oblasti výkonů.
„U MINI John Cooper Works GP Concept jde o neobyčejné pocity z jízdy a výkony, jakých se dosahuje ve světě motorsportu,“ říká Peter Schwarzenbauer, člen představenstva BMW AG, odpovědný za MINI, Rolls-Royce a BMW Motorrad. „Je to potěšení z jízdy v té nejčistší podobě.“
Design konceptu MINI John Cooper Works GP těží z ryzosti a maximálních emocí. Designová studie, která je výrazně širší než současné MINI, vyzařuje dynamiku a sílu. Mohutný přední a zadní nárazník, nástavce prahů a výrazný střešní spoiler vytvářejí sebejistý vzhled. Použití lehkých materiálů, jako jsou uhlíková vlákna, zlepšuje poměr výkonu a hmotnosti. Rovnoměrně rozložená hmotnost na obou nápravách je vstupenkou do světa pro MINI charakteristické jízdy jako v motokáře.
„Pokud MINI znáte, tak určitě víte o její dlouholeté a úspěšné historii v motoristickém sportu,“ říká Adrian van Hooydonk, senior viceprezident BMW Group Design. „Koncept MINI John Cooper Works GP v sobě snoubí veškeré designové prvky MINI v jejich nejsportovnější a nejvíce vzrušující formě. To, nač se nyní díváme, je maximální výkon, maximální MINI.“
Přední části vozu, která automobil opticky snižuje, dominují velké nasávací otvory pro přívod vzduchu a precizně tvarované vzduchové deflektory. Pečlivě tvarované doplňky lemují siluetu MINI a při pohledu zpředu vyzdvihují okruhové zaměření konceptu MINI John Cooper Works GP. Prostor mezi hlavní částí přídě a vzduchovými deflektory dále posiluje výrazný vzhled vozu. Známé kontrasty barev modelů John Cooper Works zde tvoří černá barva Black Jack Anthracite – třpytící se mezi šedou a černou barvou – a akcentní prvky v matně červené metalické barvě Curbside Red. Tato barva je novým pojetím klasické červené barvy John Cooper Works a vizuálně zdůrazňuje optimalizovaný soulad výkonu a doplňků karoserie.
Ve středu přední části vozu jsou situované ikonické designové prvky MINI, jako například eliptické přední světlomety nebo šestihranná maska chladiče, podtrhující identitu vozu a zajišťující jeho snadnou rozpoznatelnost. Sportovní vzhled současně posiluje vyboulená přední kapota s výrazným nasávacím otvorem, voštinová mřížka šestihranné masky chladiče a nasávací otvory pro přívod vzduchu v předním nárazníku. Vizuální dopad předních světlometů a nasávacího otvoru zdůrazňují další barevné prvky v oranžové barvě Highspeed Orange.
Spodní hrana velkého předního nárazníku se téměř dotýká země a vůz vypadá, jako by byl k sinici přisátý. Široký rozchod kol a výrazně vytažené blatníky slibují ovladatelnost nejvyšší úrovně a rychlé průjezdy zatáčkami. Další technickou finesou je přední nárazník vyrobený výhradně z uhlíkového kompozitu (karbonu), což značně snižuje jeho hmotnost. Struktura uhlíkových vláken je přímo viditelná, protože je přelakovaná vysoce lesklým transparentním lakem.
Souhra snižujících se bočních oken a rozšiřujících se boků vytváří v duchu dlouhodobě prověřeného stylu klínovitý profil a konceptu John Cooper Works GP propůjčuje vzhled rychle jedoucího automobilu už ve chvíli, kdy nehybně stojí. Nízko situované objemnější plochy splývají ve svalnatou karoserii a propůjčují bočním partiím vozu agilitu a dynamiku. Číslo vozu 0059 odkazuje na rok, kdy se zrodilo klasické Mini: 1959.
Vůz v jeho nejnižší části doplňují karbonové nástavce prahů. Závodní ambice konceptu podtrhují 19palcová závodní kola z lehké slitiny v klasickém vícepaprskovém designu. Design kol z lehké slitiny dále obohacují kontrastní prvky v červené metalické barvě Curbside Red, detaily v oranžové barvě Highspeed Orange uvnitř kol a v neposlední řadě také loga GP. Na dalších místech barvy Curbside Red a Highspeed Orange jemným způsobem zvýrazňují spodní část vnějších zpětných zrcátek, respektive klik dveří.
Zadní část konceptu MINI John Cooper Works GP navazuje na výrazně tvarované prvky na přídi a na bocích. Také zde jsou velké plochy ohraničeny precizně tvarovanými aerodynamickými prvky. Dynamické zaměření vozu podtrhují co možná nejvíce do strany umístěná zadní LED světla. Sofistikované detaily, jako je polovina britské státní vlajky v každém ze dvou zadních světel, jsou poctou britským kořenům originálního Mini a zároveň představují sportovní a technicistní ozdobný detail. Výrazný střešní spoiler je vizuálním vyjádřením zaměření vozu a perfektním způsobem ladí s geometrií bočních prvků.
Stejně jako přední část a boky vozu, také zadní sekce se vyznačuje velmi precizním a dynamickým designem. Karbonové vzduchové výdechy a aerodynamické plošky jsou umístěné v optimálních pozicích. Dvě „dešťová“ poziční světla v zadním difuzoru zlepšují viditelnost vozu při závodech v dešti. Klasická, ve středu nízko nad silnicí umístěná dvojitá koncovka výfuku poutavým způsobem ztělesňuje DNA John Cooper Works.
Odstrojený interiér, jehož vzhled byl inspirován okruhovými závody.
Interiér konceptu MINI John Cooper Works GP je odstrojen na samý základ. Ochrannou klec doplňuje dvojice nízko uchycených skořepinových sedadel s pětibodovými pásy a přehledně rozvržený přístrojový panel. Převodové stupně řidič mění pomocí páček na volantu.
Všechny prvky interiéru jsou orientovány přímo na řidiče. Koncepce zobrazení a ovládání s digitálním přístrojem a Head-Up Displejem poskytují příslušné informace o jízdě do zorného pole řidiče, což umožňuje udržovat absolutní soustředěnost na silnici vpředu. Interakce mezi řidičem a automobilem je digitální, zejména potom ovládání nastavení podvozku prostřednictvím typického dotykového centrálního přístroje MINI. Tento rozměrný displej je umístěn nad velkým tlačítkem pro nouzové vypnutí motoru a tradičními MINI přepínači s tlačítkem start/stop. Tyto ovládací prvky společně tvoří spojení mezi digitálním a analogovým světem.
Zadní sedadla, čalounění stropu a obvyklé dveřní panely zcela chybějí. Byly obětovány v zájmu minimalizace hmotnosti. Místo toho jsou plochy mezi částmi ochranné klece a zadní částí interiéru zakryty odlehčenými panely s texturou s šestiúhelníkovým vzorem. Dveře se otevírají pomocí zapuštěných látkových poutek a řidič i jeho spolujezdec musí z vozu vystupovat přes ochranný rám typickým závodním způsobem.
Interiér je kombinací obnažených sportovních tvarů, podmanivě zpracovaných detailů a výrazných barevných akcentů. Výsledkem je souboj nepříliš známé estetiky karoserie závodního vozu a exkluzivity vysoce kvalitního sériového vozu. Vnitřnímu prostoru dominuje elegantní kontrast bílé a černé barvy. Sportovní styl posilují červené detaily. Zářivý hliníkový ochranný rám působí také jako výrazný kontrast k černým, na 3D tiskárně vytištěným dílům dveří a přístrojového štítu. Odlehčené krycí prvky interiéru s šestiúhelníkovým vzorem posilují sportovní a moderní vzhled vozu. Červená metalická barva Curbside Red propůjčuje vybraným funkčním komponentům barevný akcent, zatímco oranžový odstín Highspeed Orange na detailech, jako jsou přezky bezpečnostních pásů, nápisy a švy volantu a sedadlech, figuruje jako doplňková barva k použité červené.
Charakter konceptu MINI John Cooper Works GP je definován odkazem světa automobilových závodů, který se datuje více než pět desetiletí nazpět. Klasické Mini upravil John Cooper, legendární konstruktér sportovních vozů, a vytvořil automobil zosobňující potěšení z jízdy a mimořádně úspěšný soutěžní rallye vůz. Závodní kariéra tohoto vozu, která začala přesně před 50 lety, dosáhla svého zenitu třemi celkovými vítězstvími v rallye Monte Carlo. Dnes je název John Cooper Works používán pro produkty a modely, jejichž kvality se opírají o zkušenosti ze světa závodních vozů. Výsledek: zážitek z motoristického sportu v každodenním životě.
« TEST Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic Nissan představil nový Leaf – na elektřinu ujede 375 km! »