MINI Clubman a Countryman JCW mají nově výkon 306 koní
Britský výrobce prémiových automobilů MINI prezentuje modely, které jsou podle některých měřítek nejvýkonnějšími vozy určenými pro silniční provoz v šedesátileté historii značky. Čtyřválcový přeplňovaný motor o výkonu 225 kW/306 k v novém MINI John Cooper Works Clubman a v novém MINI John Cooper Works Countryman přináší do prémiového kompaktního segmentu úžasnou dynamiku. V obou modelech je výjimečně výkonný motor standardně spojený s novou 8stupňovou sportovní převodovkou Steptronic, nechybí mechanický závěr diferenciálu na přední nápravě, systém pohonu všech kol ALL4, specificky naladěný podvozek, přídavné výztuhy struktury karoserie ani zpevněné spojení motoru a podvozku se strukturou karoserie. Díky tomu všemu je možné posunout závodní pocit s vozy řady John Cooper Works do zcela nové dimenze dynamiky.
Obě nové verze jsou vrcholná sportovní provedení, jak individualistického vozu se šesti dveřmi a extrémní zábavností jízdy, tak robustního všestranného vozu, přinášejícího podnětný zážitek z výkonnosti. Nejnovější generace 4válcového zážehového motoru s technologií MINI TwinPower Turbo, vyvinutá speciálně pro modely John Cooper Works, překonává nejvyšší výkon svého předchůdce o 55 kW/75 k. Maximální točivý moment byl navýšen o 100 Nm na 450 Nm, přičemž došlo i ke zlepšení hodnot zrychlení. Nové MINI John Cooper Works Clubman zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,9 s, zatímco MINI John Cooper Works Countryman dosáhne stejné rychlosti za 5,1 s, což je o 1,4, resp. o 1,5 sekundy rychleji než srovnatelní předchůdci. Pružnost obou modelů nikdy nebyla tak působivá jako nyní.
S koncentrovanou silou nového motoru a optimalizovanými schopnostmi přenést výkon buď na asfalt, nebo na nezpevněný povrch si nové MINI John Cooper Works Clubman a nové MINI John Cooper Works Countryman zajistila své pozice na vedoucích příčkách sportovních modelů v kompaktním segmentu. V rámci modelové řady MINI si tito vrcholoví atleti nikdy nezasloužili nejvyšší pozice tak jako dnes. V porovnání s modely MINI Cooper S Clubman a MINI Cooper S Countryman byl výkon navýšen o 29 kW/39 k až o 84 kW/114 k. Výsledná mimořádná výkonnost je doplněna o specifický design a výbavové prvky, které úspěšně podtrhují jedinečnost a výjimečnou náturu těchto dvou modelů John Cooper Works.
Maximální výkon čtyř válců: Nový 2litrový motor s technologií MINI TwinPower Turbo.
Zdrojem síly a extrémního potěšení z jízdy je celkově přepracovaný zážehový 4válec, který je důsledně laděný na maximální výkon. Jeho základem je 2litrová jednotka z MINI Cooper S Clubman a MINI Cooper S Countryman, která prošla specifickými úpravami klikové skříně a využívá nejnovější generaci technologie MINI TwinPower Turbo. Aplikované modifikace jsou navrženy na základě závodních zkušeností divize John Cooper Works a mezi jejich hlavní úpravy patří pevnější klikový hřídel a hlavní ložiska s větším průměrem, specifické ojnice, nový tlumič vibrací a účinnější chladicí systém.
Výrazně vyššího výkonu v porovnání s předchozím motorem bylo dosaženo i zásluhou většího turbodmychadla. Kompresní poměr nového motoru byl snížen z 10,2 na 9,5 z důvodu sladění s vyšším plnicím tlakem. Turbodmychadlo je navíc integrované do sběrného výfukového potrubí a je doplněno o obtokový ventil, který pomáhá zrychlovat odezvu motoru. Nově byl navržen také systém sání s minimálním odporem. Spontánní odezva motoru je taktéž podpořena nejnovější generací přímého vstřikování paliva. Nové vstřikovače paliva s několika otvory, umístěné mezi ventily, dovolují zvýšený průtok nasávaného vzduchu a dopravují palivo do spalovacích prostorů pod tlakem až 350 barů. Přesné množství paliva pro optimální účinnost a čistotu spalování se určuje na základě přesného měření odpařování paliva. Součástí technologií MINI TwinPower Turbo je rovněž plně variabilní rozvod VALVETRONIC, který je patentem BMW Group a jehož součástí je kromě proměnného zdvihu sacích ventilů také variabilní časování (double VANOS) sacích i výfukových ventilů.
Koncept nezávislého chlazení, specifický sportovní plynový pedál.
Spontánní odezva dokonce i na malý pohyb plynového plynu se stálým přívalem výkonu až do vysokých otáček jsou tím, co charakterizuje neskutečné podání výkonu nové pohonné jednotky, tolik typické pro sportovní vozy. Nově vyvinutý systém chlazení byl vymyšlen tak, aby dokázal dostát všem nárokům kladeným na sportovní vůz. Optimální provozní teplota motoru je udržována dokonce i za extrémních podmínek na závodní trati díky dvěma externím chladičům, pro daný model specifické expanzní nádobě se zvýšeným objemem, nezávislému uložení chladicího modulu, elektrickému ventilátoru se zvýšeným výkonem a třetí úrovni chlazení prováděné prostřednictvím kondenzátoru. K optimalizaci času nutného k zahřání motoru lze pomocí nového chladicího ventilu dočasně odpojit chlazení bloku motoru. A navíc má vlastní okruh chlazení a externí chladič oleje také převodovka.
Vysokovýkonný motor nového MINI John Cooper Works Clubman a nového MINI John Cooper Works Countryman dosahuje maximálního točivého momentu 450 Nm v širokém spektru otáček motoru od 1750 do 4500 1/min, což představuje přibližně 28procentní nárůst proti hodnotám předchozího motoru. Maximální výkon nového 4válcového motoru byl zvýšen o přibližně 32 procent. Nových vrcholných hodnot výkonu 225 kW/306 k dosahuje mezi 5000 a 6250 1/min. Výsledná hnací síla umožňuje motoru MINI John Cooper Works Clubman zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,9 s, zatímco tato hodnota je pro MINI John Cooper Works Countryman 5,1 s, to vše při působivém pružném zrychlení. Poprvé je u vozů MINI maximální rychlost elektronicky omezena na 250 km/h.
Nárůst otáček je doprovázen nápadným zvukem nově vyvinutého sportovního výfukového systému, specifického pro daný model. Extrémní výkon motoru je ještě intenzivnější než kdy předtím, navíc je podkreslený emociálně silným akustickým doprovodem, který odpovídá aktuální zátěži, a přitom podtrhuje sportovní charakter modelu. Při uvolněné jízdě v nízkých otáčkách s optimalizovanou spotřebou paliva je zvuk rezervovanější a sonorní. Dvojitý výfukový systém vede do nového, výrazně objemnějšího tlumiče. Minimalizované zpětné tlaky zajišťují spontánní dodávku výkonu. Koncovky výfuku jsou integrované do pravé a levé strany zadního nárazníku a mají průměr u nového MINI John Cooper Works Clubman 95 milimetrů a u nového MINI John Cooper Works Countryman 85 milimetrů. Z důvodu optimalizace emisí je sportovní výfukový systém vybaven filtrem pevných částic. Systém regulace emisí je u obou nových modelů John Cooper Works v souladu se standardy normy Euro 6d-TEMP.
8stupňová převodovka Steptronic Sport, mechanický závěr diferenciálu.
Vpředu napříč uložený motor v obou extrémních sportovních modelech přenáší svůj fenomenální výkon nejnovějším provedením 8stupňové převodovky Steptronic Sport. Dosud poslední generace převodovky se vyznačuje vylepšenou vnitřní účinností a zvětšeným rozsahem převodových poměrů. To znamená nižší otáčky při jízdě na vyšší rychlostní stupně, což snižuje spotřebu paliva. Nové ovládání převodovky zvyšuje dynamiku řazení i jízdní komfort. Řazení a akustický komfort byly dále optimalizovány. Spojka pro zablokování měniče se zavírá okamžitě po rozjezdu, takže vytváří přímé spojení s motorem, a zajišťuje tak spontánní jízdní zážitek. Řadicí páčky pro manuální změny převodů jsou standardně montovány na volantu. Osmistupňová převodovka Steptronic Sport nabízí i funkci závodního startu z místa Launch Control.
Součástí nové samočinné převodovky je také integrovaný závěr diferenciálu, který zmenšuje rozdíl otáček předních kol. Při akceleraci dokáže vytvořit svorný účinek až 39 procent. Mechanický závěr diferenciálu je sladěný se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control), takže pomáhá dále zlepšovat trakci nového MINI John Cooper Works Clubman a nového MINI John Cooper Works Countryman na nezpevněném povrchu nebo při špatném počasí, stejně jako zvyšuje jízdní dynamiku při sportovní jízdě v zatáčkách. Samosvorný diferenciál dokáže svojí činností přenášet více točivého momentu na kolo s větší přilnavostí. Tím se předchází ztrátě trakce při zachování přenosu výkonu – a to dokonce i v situacích, kdy je každé z kol na povrchu s jinou úrovní trakce. Samosvorný diferenciál navíc aplikováním cílených změn přenosu točivého momentu zlepšuje agilitu vozu při rychlých změnách směru nebo během dynamické akcelerace ze zatáček.
Pohon všech kol ALL4 se specifickými komponenty.
Pohon všech kol ALL4 hraje hlavní roli v optimalizaci trakce, agility a jízdní stability. Je součástí standardní výbavy nového MINI John Cooper Works Clubman a nového MINI John Cooper Works Countryman a pro nové edice obou modelů byl komplexně přepracován. Kompaktní a hmotnostně optimalizovaný pohon všech kol se skládá z rozvodovky na přední nápravě, dvoudílného spojovacího hřídele a diferenciálu s elektrohydraulicky ovládanou spojkou na zadní nápravě. Systém inteligentní regulace pohonu ALL4 je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) a neustále přepočítává ideální rozdělení točivého momentu mezi předními a zadními koly. To znamená, že výjimečný výkon motoru je vždy přenášen tam, kde se nejefektivněji a nejhospodárněji přemění v intenzivní potěšení z jízdy.
Při normální jízdě s aktivovaným systémem DSC se přenáší točivý moment pro MINI typickým způsobem na přední kola. Díky tomu je možné přeměnit výkon motoru v pohyb vpřed maximálně efektivně. Pokud ale ovládání DSC zaznamená riziko prokluzu předních kol, během zlomku sekundy se elektronicky řízená spojka zásobovaná tlakem elektrohydraulického čerpadla postará o přesun točivého momentu na zadní kola.
Nejnovější vývoj systému ALL4 byl precizně sladěn s extrémním výkonem motoru a zvýšeným dynamickým potenciálem nového MINI John Cooper Works Clubman a MINI John Cooper Works Countryman. Je tvořen zesílenými ozubenými koly, robustnějšími spojkami spojovacího hřídele vedoucího k zadním kolům a specifickými zadními poloosami se zvětšenou torzní tuhostí.
Nové, pro tento model specifické uložení pohonné jednotky taktéž přispívá ke zvýšené přesnosti v dynamických jízdních situacích. Tužší uložení motoru a převodovky znamená pevnější spojení mezi pohonnou jednotkou a strukturou karoserie. Díky tomu dochází k vytvoření efektivní akustické bariéry a současně k rychlejším reakcím při extrémně sportovních manévrech. Nové uložení má také pozitivní efekt na přímost řízení v zatáčkách a charakteristiku odezvy motoru.
Propracovaný sportovní podvozek, nový sportovní brzdový systém.
Stejně jako prošel vývojem motor, došlo u nového MINI John Cooper Works Clubman a MINI John Cooper Works Countryman ke zdokonalení také v oblasti podvozku, který nabízí novou úroveň jízdní dynamiky. Pro tyto modely specifická zavěšení přední nápravy se spodními rameny a svislými pružicími a tlumicími vzpěrami a zadní víceprvkové nápravy byla optimalizována z hlediska pevnosti komponentů, kinematiky a hmotnosti. Cílem bylo vytvořit vzrušující závodní pocit z přenosu vysokého výkonu motoru. Nově navržené náboje kol umožnily zvětšit odklon předních kol. Díky specifické kinematice zadní nápravy bylo možné zvýšit potenciál přenosu příčných sil v dynamicky projížděných zatáčkách.
Přenastavené odpružení a tlumení, stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control) a elektromechanické řízení jsou precizně naladěny směrem k extrémně agilnímu projevu nových vrcholných sportovních modelů. Volitelně je možné pro oba vozy zvolit adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Lze u nich nastavit jednu ze dvou charakteristik podle toho, zda je cílem spíše komfortnější, nebo naopak sportovnější nastavení.
U nového MINI John Cooper Works Clubman, a to jak se standardním sportovním podvozkem, tak adaptivním podvozkem, který přináší snížení o 10 milimetrů v porovnání s ostatními modely, je možnost volby jízdních režimů součástí standardní výbavy. V ní nechybějí ani 18“ kola John Cooper Works z lehké slitiny v designu Black Grip Spoke.
« Parádní podívaná. Chiron a Chiron Sport bok po boku na závodní dráze Audi A4 má po faceliftu. Vrcholná S4 pouze s naftovým motorem »