Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Milionům naftových aut v EU hrozí zákaz: Nesplňují metodiku měření WLTP

2. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Miliony dieselových vozů by mohly brzy čelit rychlému zákazu. Jejich emise byly totiž testovány podle staré metodiky, zatímco nová metoda (WLTP) je výrazně přísnější a vyžaduje jiné způsoby testování. To by mohlo znamenat okamžitý konec pro staré diesely. Před tímto rizikem varuje i německý ministr dopravy.

Evropská unie dlouhodobě usiluje o snižování emisí z automobilů, což vedlo k zavedení různých testovacích metod a standardů. Přechod z testovacího postupu NEDC (New European Driving Cycle) na WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) je jednou z nejvýznamnějších změn. Tento krok má zásadní dopad na miliony dieselových vozů, kterým nyní hrozí odstavení. Na tento problém upozorňuje i německý ministr pro digitální záležitosti a dopravu Volker Wissing.

Podle Wissinga, který již poslal otevřený dopis Evropské komisi, by změna mohla vést k okamžitému zákazu jízdy pro miliony stávajících vozidel. V Německu by se to podle něj dotklo asi 4,3 milionu vozů s naftovými motory v emisní kategorii Euro 5 a 3,9 milionu vozů v Euro 6. V celé EU by pak bylo takových vozidel několik desítek milionů.

NEDC byl zaveden v 80. letech a měl za cíl poskytovat standardizovaný způsob měření emisí a spotřeby paliva. Postup byl však kritizován za svou neschopnost realisticky odrážet skutečné jízdní podmínky. Testovací cyklus byl totiž příliš předvídatelný a statický, což umožňovalo automobilkám optimalizovat svá vozidla specificky pro tyto testy, aniž by skutečně zlepšovaly jejich ekologický výkon v reálném provozu.

Jedním z hlavních problémů NEDC bylo, že nezohledňoval dynamické jízdní podmínky, jako jsou zrychlování, zpomalování a jízda v různých rychlostech. To vedlo k tomu, že výsledky testů byly často výrazně odlišné od skutečných hodnot, což klamalo spotřebitele i regulační orgány.

V roce 2017 byl NEDC nahrazen metodou WLTP, která je mnohem realističtější a přísnější. WLTP zohledňuje širší spektrum jízdních podmínek a má přísnější limity pro emise a spotřebu paliva. Tento přechod má za cíl zlepšit transparentnost a přesnost měření emisí, což by mělo přispět k ochraně životního prostředí.

Pro starší dieselové vozy však tento přechod představuje zásadní problém. Vozidla, která byla homologována podle NEDC, nemusí splňovat přísnější normy WLTP, což znamená, že by mohla být považována za nevyhovující. To by mohlo vést k jejich odstavení nebo nutnosti provést nákladné úpravy, aby splňovaly nové požadavky.

Miliony majitelů dieselových vozů se nyní ocitají v nejisté situaci. Hrozba odstavení jejich vozidel znamená nejen finanční zátěž, ale také komplikace spojené s nutností najít alternativní dopravu. Mnoho lidí investovalo do dieselových vozů kvůli jejich ekonomické výhodnosti a delší životnosti, což nyní může být zpochybněno novými regulačními požadavky.

Navíc, pro mnoho lidí v méně dostupných regionech, kde je veřejná doprava nedostatečná, jsou osobní automobily nezbytností. Odstavení dieselových vozů by tak mohlo mít široký sociální a ekonomický dopad.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz