car-crash-accident-on-the-road-picture

Meziročně došlo k poklesu počtu obětí nehod o 2 procenta

12. 6. 2020 • Novinky

V roce 2019 zemřelo na silnicích Evropské unie cca 22 800 osob. To je meziročně zhruba o 2 procenta méně. Silnice EU jsou s 51 mrtvými na milion obyvatel bezkonkurenčně nejbezpečnější na světě. V 15 členských státech došlo k meziročnímu snížení počtu obětí (a mezi ně se řadí i Česká republika), ve 4 státech ke změně nedošlo, naopak v 8 zemích byly počty obětí vyšší.

Osm členských států loni zaznamenalo historicky nejnižší počet obětí dopravních nehod. Jedná se o Finsko, Francii, Chorvatsko, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Řecko a Švédsko. Lucembursko a Švédsko zaznamenaly více než 30% pokles, v Estonsku se jednalo o 22 procent. Naopak o pětinu vzrostl počet mrtvých v Dánsku, které i tak má páté nejbezpečnější silnice v rámci EU27. Dále pak 13% navýšení registruje Slovinsko, přesto bezpečnost na jeho silnicích je nad průměrem za celou Evropskou unii.

Nejbezpečnější silnice byly ve Švédsku, kde na 1 milion obyvatel zemřelo při nehodách 22 osob, následuje Irsko s 29 usmrcenými. Naopak nejhorší údaje pocházejí z Rumunska s 96 mrtvými na milion obyvatel, následují Bulharsko (89 mrtvých na milion obyvatel) a Polsko (77 obětí na milion obyvatel). „Mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie tak panují obrovské rozdíly, v posledním Rumunsku je evidováno 4,4x více úmrtí než v premiantském Švédsku,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Evropská komise uvádí, že na jednu oběť dopravní nehody připadá dalších více než 5 osob, jež utrpěly těžké zranění s doživotními následky. Celkově se tak jednalo o zhruba 120 000 případů. Náklady dopravní nehodovosti vyčíslila Evropská komise na zhruba 280 miliard eur ročně, což odpovídá zhruba 2 procentům HDP celé EU.

V letech 2010-2019 se počet obětí dopravních nehod v rámci celé EU snížil o 23 procent. Je tedy více než pravděpodobné, že se do konce letošního roku nepodaří snížit počty mrtvých ve srovnání s rokem 2010 o předpokládanou polovinu. Největší redukci počtu obětí v daném období vykázaly Řecko (-45 procent), Lotyšsko (-39 procent) a Litva (-38 procent). „Jediné dva státy naopak vykázaly zvýšení, konkrétně Malta o 23 a Nizozemsko o 9 procent. Přesto však jsou jejich silnice v rámci celé EU jedny z nejbezpečnějších,“ doplňuje Roman Budský.

V České republice v roce 2019 zahynulo 58 osob na milion obyvatel, to je meziročně o 6 procent méně. „Zatímco v roce 2018 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 21. pozici, za loňský rok to bylo 17. místo. Díky tomu, že dané pořadí již nehodnotí Velkou Británii, je tento výsledek o jednu pozici lepší. I tak by se jednalo o zlepšení o tři místa,“ doplňuje Roman Budský. Ve srovnání s rokem 2010 byl loni počet obětí nižší o 23 procent, což odpovídá celounijnímu průměru. Celkové ekonomické náklady nehodovosti za rok 2019 dle odhadu Centra dopravního výzkumu dosáhly cca 80 miliard korun.

Pořadí Stát Rok 2019 Změna 2019/2018 v %
1. Švédsko 22 -32
2. Irsko 29 1
3. Malta 32 -11
4. Nizozemsko 34 -3
5. Dánsko 35 20
6.-7. Lucembursko 36 -39
6.-7. Španělsko 36 -6
8.-9. Finsko 37 -14
8.-9. Německo 37 -7
10. Estonsko 39 -22
11. Rakousko 46 0
12. Francie 48 0
13. Slovinsko 49 13
14. Slovensko 51 7
15. Itálie 55 -1
16. Belgie 56 6
17. Česká republika 58 -6
18. Kypr 59 6
19. Portugalsko 61 -8
20. Maďarsko 62 -5
21. Řecko 65 -1
22. Litva 66 6
23. Lotyšsko 69 -12
24. Chorvatsko 73 -6
25. Polsko 77 0
26. Bulharsko 89 3
27. Rumunsko 96 0
EU27 51 -2
Island 17 -67
Norsko 20 1
Švýcarsko 22 -20
Velká Británie 28 0
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz