Městská policie volí čím dál častěji hybridní vozy
Výhody vozů s hybridním pohonem stále více objevují organizace veřejné správy. V současnosti jezdí již 15 hybridních Toyot ve službách městské policie několika měst. K jejich pořízení vedle úspor za provoz motivuje i dotační program ministerstva životního prostředí.
Pro Corollu nebo RAV4 s hybridním pohonem se rozhodli například městští strážníci v Chrudimi, Jaroměři, Vyškově, Roudnici nad Labem nebo Třebíči. Městská policie využívá služební vozidla zejména v městském provozu, kde je právě hybrid ideální volbou. V Jaroměři kvůli požadavku na pohon všech čtyř kol zvolili hybridní Toyotu RAV4. Průměrná spotřeba pohonných hmot díky tomu klesla z 10,5 na zhruba šest litrů. „Díky vysokému výkonu a pohonu 4×4 jsme schopni dojet na jakékoliv místo, kde je potřeba,” pochvaluje si velitel městské policie Ondřej Mundl.
Spotřeba je poloviční
Ve Vyškově padla volba na Corollu. Město, které má v současnosti pro potřeby policie čtyři auta, podle starosty Karla Jurky využilo dotaci 50 000 korun na vůz. Auto při nabitém akumulátoru využívá čistě elektromotor, který se dobíjí rekuperací, například při brzdění motorem nebo jízdou z kopce. Jakmile výkon elektromotoru nestačí, dochází automaticky k přepnutí na benzinový pohon, při kterém se akumulátory znovu nabíjí. Vůz dokáže v městském provozu absolvovat 50 až 70 procent jízdy čistě na elektromotor, tedy bez emisí.
Chrudimští městští strážníci od letošního roku používají rovněž hybridní Corollu. „Chtěli jsme vozidlo s nižšími emisemi a také jsme mysleli na snížení provozních nákladů. Po několika měsících máme spotřebu 4,3 až 4,4 litru na 100 km. V porovnání s dosavadními vozidly jsme prakticky na polovině,” uvedl vrchní strážník Lukáš Dvořák.
Úspora a spolehlivost
Výhodou tzv. full hybridů je vedle úspornosti a ekologičnosti jejich spolehlivost a také nezávislost na dobíjecí infrastruktuře. Dobíjí se totiž při brzdění nebo při běžícím spalovacím motoru. Hybrid je konstrukčně jednodušší, má motor složený z méně dílů, čímž se snižuje pravděpodobnost, že se některý z nich porouchá. Pozitivem je také cena, která je na rozdíl od drahých elektromobilů a plug-in hybridů srovnatelná s vozy se spalovacím motorem.
Za přispění dotací
V letošním roce mohou obce, kraje, jejich příspěvkové organizace a další instituce opět čerpat miliony korun na nákup vozidel s alternativními pohony. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce prostřednictvím aktuální výzvy rozdělit až 100 milionů korun. Na hybridy je možné čerpat příspěvek 50 000 Kč na vůz.
Trh hybridů roste
Trh s vozy na alternativní pohon zažívá v poslední době nebývalý rozvoj. Roste počet modelů, a to i v cenově příznivějších hladinách. Jen za minulý rok se počet prodaných hybridních vozů zvýšil o 73 procent na 8346 vozů, zatímco celý tuzemský automobilový trh o čtyři procenta klesl. Hybridy tak tvořily již 3,3 procenta všech nových vozů prodaných v ČR. Toyota prodává 40 procent aut právě jako hybrid, její prémiová značka Lexus až 90 procent.
.« Světové zasedání dopravců v Praze bude řešit koronavirus ŠKODA SUPERB SCOUT: Multifunkční lifestylové kombi pro každou příležitost »