mercedes-benz-vito-exterior-3

Mercedes-Benz Vito 114 CDI L Family Tourer. Dodávka do každé rodiny

27. 11. 2018 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 85%

převodovka: 95%

Podvozek: 90%

Zpracování: 80%

praktičnost: 100%

Mercedes-Benz Vito je skutečně povedené auto, které skvěle snoubí výhody dodávek a osobních automobilů. Troufnu si říct, že pro přepravce lidí je to jedno z nejlepších aut na trhu, které lze nyní pořídit za skvělou cenu.

Verdikt:

Vito je stálice mezi osobními dodávkami. Představilo se v roce 1996 a ihned se stalo trhákem. Pro ty, kterým bylo MPV malé, a Transit (nebo Transporter) měly až moc blízko k pracovním nástrojům, se stalo Vito ideální volbou. Nyní se představuje ve třetí generaci, která musí obhájit své místo především před ušlechtilejším dvojčetem – třídou V.

Pro koho tedy je Vito vůbec určené? Běžná rodina si ho nejspíš nepořídív – té i v nejkrajnějším případě stačí běžné kombi. Vito je určené spíš pro někoho, kdo se denně potýká s přepravou více osob, nebo velkého množství věcí – nebo obojího. Jelikož je Vito vlastně dodávka, tak vám poskytne variabilitu, na kterou můžete u osobního automobilu zapomenout. Krom výbavy a motoru si totiž můžete zvolit také z více délek a rozvorů. Je tak ideální volbou například pokud se živíte přepravou lidí, vozíte řemeslníky, jste členem kapely, nebo svážíte děti ze širokého okolí. Volit se totiž dá i počet a uspořádání sedadel – možnosti Vita jsou omezeny pouze vaší fantazií.

U dodávek často lidi odrazuje ne zrovna důstojný vzhled. U Vita tento problém řešit nemusíte – dynamicky tvarovaná příď s protáhlými světlomety a velkou maskou s třícípou hvězdou vypadá moderně. S velkými bočními plochami se snaží bojovat nepatrný prolis a mírně se svažující profil oken, ale krabicovitý tvar prostě v této kategorii zamaskovat nelze. I přesto vypadá Vito celkově skvěle, a při jeho pořízení se nemusíte bát, že si sousedi budou myslet, že jste se dali na balíkovou přepravu. Designová příbuznost s třídou V mu rozhodně hraje do karet.

Kde už ale podobnost s „Véčkem“ končí, je interiér. Kde třída V přebírá celý interiér z Mercedesu C, Vito si musí vystačit pouze s volantem. Ten je samozřejmě fantastický. Má hezký vzhled a skvěle padne do ruky. Zbytek interiéru už má blíž ke klasickým dodávkám. Počítejte tedy s nemilosrdně tvrdými plasty a spíše jednodušším provedením, ale na druhou stranu se nemusíte bát poškození pří méně šetrném zacházení. Palubní deska působí opravdu robustním dojmem. Její uspořádání je jednoduché, ale ergonomicky skvělé.

vito1

Najdeme zde jen ovládání topení a dotykový displej navigace. Infotainment je velice jednoduchý, ale pracuje se s ním dobře a je svižný. Jen mě občas zazlobilo propojení s telefonem: auto se několikrát samo odpojilo během přehrávání hudby a bylo nutno telefon vymazat z paměti a spojit znovu. Kaplička přístrojů nabízí dva analogové budíky a monochromatický displej palubního počítače – jednoduché, ale funkční. Velkým plusem je zdánlivě nekonečná zásoba odkládacích prostor. Můžete si sem dát telefon, tablet, notebook, noviny, svačinu, oběd, kafé, čaj, vodu a stále vám zbyde volná přihrádka.

Pozice za volantem je příjemná, sedí se výš, něž v kdejakém SUV, a díky bohatému prosklení máte fantastický přehled o tom, co se kolem auta děje. Najít příjemnou pozici za volantem je samozřejmě hračka. Všemi směry je takový přebytek místa, že si pohodlně sedne opravdu každý. V dalších řadách sedadel je to stejné. Neznám nikoho, kdo by si stěžoval na místo. V druhé a třetí řadě si navíc cestující mohou sami upravovat ventilaci, popřípadě použít lampičku na čtení. K přepravě osob je Vito opravdu fantastické. Navíc při osmimístné konfigurace stále zbývá víc, než 1000 litrů na zavazadla! Se všemi řadami sedadel se samozřejmě dá hýbat, popřípadě se jednotlivá sedadla dají i vyndat, ale manipulace je opravdu obtížná.

vito3

Když už jsme u té přepravy osob, další volitelná položka u Vita je počet dveří. Rozhodně doporučuji připlatit nějakých 26,000 za posuvné dveře na obou stranách, jako je tomu v případě testovaného kousku. Volit můžete i zadní dveře. V našem případě byly výklopné směrem vzhůru, ale osobně bych raději volil křídlové. S mojí výškou přes 190cm jsem se pod nimi nemohl stoupnout rovně a vykládání těžších předmětů nebylo úplně komfortní.

V nabídce jsou výhradně čtyřválcové přeplňované motory. V mém případě verze 114 CDI. Přiznám se, že nevím podle jaké matice vzniklo toto označení, ale skrývá dieselový čtyřválec o objemu 2,1 litru a výkonu rovných 100 kW a 330 Nm – veškerý výkon putuje na zadní kola. Osobně bych volil o něco silnější variantu, ale pro běžné ježdění výkon stačí, dech mu dochází až kolem dálničního limitu. Výhoda je především v dostupnosti slušného kroutícího momentu, který je dostupný téměř od volnoběhu. Překvapilo mě také, že jsem neregistroval výrazný pokles výkonu ani když jsem do auta posadil pět dospělých lidí. Motor má sice po startu dost hrubý chod, ale po pár minutách se ustálí a i díky dobrém odhlučnění kabiny ho vnímáte spíš vzdáleně.

vito2

Zátah je příjemně lineární a bez díry. Spárován je s automatickou sedmistupňovou převodovkou a ta je jedním slovem skvělá. Volič se schoval po vzoru luxusních Mercedesů do malé páčky pod volantem a řadí krásně sametově a logicky. Za celý týden jsem neměl potřebu přepnout ji do manuálního režimu a kecat jí do toho. Zkrátka takový dodávkový ideál, její hlavní charakteristikou je absolutně sametové řazení. Navíc umí skvěle hospodařit s otáčkami a dálkové trasy se dají zvládnout i pod 8 litrů! A to berte v potaz, že tenhle téměř 5,2 metru dlouhý cvalík váží 3,1 tuny. Spotřeba mě opravdu překvapila – chvílemi jsem přemýšlel, jestli se mi nezasekl ukazatel.

vito4

Jízdní vlastnosti Vita jsou velice dobré. Troufnu si říct, že nejsou horší, než u velkých SUV. Řízení je velice lehké, ale přesné a na dodávku překvapivě strmé – zbytečně se tedy volantem nenamotáte. Podvozek je nastaven s maximálním ohledem na komfort a i díky vysoké hmotnosti ho jen tak něco nerozhodí. Většinu situací tedy zvládne s klidem a posádku nijak nenatřásá. I odhlučnění je výborné. U obyčejných dodávek jsem zvyklý na výrazný hluk od podběhů, ale Vito jede příjemně tiše a ani při strotřicítce vás nijak neruší hluk protékajícího vzduchu. Jako dopravnímu prostředku mu tedy nemám co vytknout. Jízda je tichá a pohodlná a ani po několika hodinách za volantem jsem necítil únavu.

A jak je na tom Vito s cenou? Nyní jej lze pořídit v akci Vito Family, kde dostanete zdarma rádio s navigací, vyhřívaná sedadla, parkovací senzory a automatickou převodovku za 775.000 Kč bez DPH a to už je podle mě opravdu fér nabídka.

vito5

Mercedes-Benz Vito je skutečně povedené auto, které skvěle snoubí výhody dodávek a osobních automobilů. Troufnu si říct, že pro přepravce lidí je to jedno z nejlepších aut na trhu, které lze nyní pořídit za skvělou cenu.

Plusy

Atraktivní design
Prostornost
Výborný automat
Variabilita
Spotřeba

Minusy

Složitá manipulace se sedadly
Průměrný výkon

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz