Mercedes-Benz představil novou Třídu E
Nová Třída E (vnější délka/šířka/výška: 4949/1880/1468 milimetrů) má proporce klasického tříprostorového sedanu. Po krátkém předním převisu karoserie a dlouhé kapotě motoru následuje prostor pro cestující, který je posunut výrazně dozadu. Interiér má velkorysé rozměry, částečně díky rozvoru náprav (2961 milimetrů) prodlouženému o dva centimetry v porovnání s předchůdcem. Objem zavazadlového prostoru vzrostl na 540 litrů.
Spojení tradice s moderností je obzvlášť patrné vpředu. Masku chladiče totiž propojuje se světlomety povrch ve stylu černého panelu. Tento vložený prvek s leskle černou povrchovou úpravou vizuálně připomíná modely Mercedes-EQ. Maska chladiče s trojrozměrným designem má v závislosti na výbavové linii buď progresivní, nebo klasický styl. Pro všechny výbavové linie se volitelně dodává osvětlení rámečku masky chladiče.
Nová Třída E má díky součiniteli aerodynamického odporu vzduchu (cx) od 0,23 vynikající aerodynamické vlastnosti v rámci svého segmentu. Čelní plocha A = 2,36 m2 je u nové Třídy E nepatrně větší než u předchůdce (2,34 m2).
Přístrojová deska přináší do interiéru digitální zážitky. Je-li Třída E vybavena volitelným displejem před spolujezdcem vpředu, rozprostírá se velký skleněný povrch systému MBUX Superscreen až k centrálnímu displeji. Od tohoto celku je vizuálně oddělen displej sdružených přístrojů, umístěný v zorném poli řidiče. Hlavní ikony na centrální obrazovce i na volitelném displeji pro spolujezdce jsou nyní jednodušší, a také barevně rozlišené, takže se podobají dlaždicím na uživatelské ploše chytrých telefonů.
Elektronická architektura je definována ve větší míře softwarem než hardwarem. Výpočetní funkce dosud oddělených domén jsou nově zajišťovány jedním procesorem. Displeje a informační a multimediální systém MBUX proto sdílejí nový, velmi výkonný centrální palubní počítač. Tato podoba propojení zvyšuje výkon a rychlost datových toků.
Díky novému aktivnímu ambientnímu osvětlení s vizualizací zvuku mohou cestující vnímat hudební skladby a zvukový doprovod filmů nebo aplikací také zrakem. Vizualizace probíhá prostřednictvím pruhu světla, který je součástí aktivního ambientního osvětlení. Například rychlé sekvence rytmů mohou způsobovat rychlé změny světla, zatímco volně plynoucí rytmy vytvářejí světelnou atmosféru s měkkými přechody.
Zábavní funkce ve Třídě E jsou ještě interaktivnější než dosud. Odborníci na software ze společnosti Mercedes-Benz vyvinuli nová řešení pro kompatibilitu, která umožňují instalaci aplikací třetích stran. V době uvedení na trh budou na centrálním displeji k dispozici následující aplikace: hra „Angry Birds“, kolaborativní aplikace „Webex“, kancelářská aplikace „Zoom“ a prohlížeč „Vivaldi“. Dalším novým prvkem výbavy je kamera pro pořizování vlastních portrétů a videí (součást volitelného systému MBUX Superscreen) v horní části přístrojové desky.
Mercedes-Benz pracuje na využití umělé inteligence, aby se vůz naučil, jaké komfortní systémy používají cestující opakovaně. Cílem je, aby umělá inteligence za stejných podmínek tyto funkce automatizovala. Mercedes-Benz zavedl pro tuto inovaci termín „rutina“. V době uvedení nové Třídy E na trh budou moci zákazníci používat šablony pro nejběžnější rutiny. Také budou mít možnost vytvářet si vlastní rutiny sami.
Program proti cestovní nevolnosti v systému ENERGIZING COMFORT může příslušným cestujícím pomoci zmírnit nepříjemné symptomy. Funkce založená na biologické zpětné vazbě je ve střednědobém horizontu plánována pro systém ENERGIZING COACH. Tato funkce dokáže zmírnit pocit stresu pomocí dechových cvičení. Dalším novým prvkem systému ENERGIZING COACH ve Třídě E je integrace chytrých hodinek Apple Watch a možnost zobrazovat větší počet ukazatelů životních funkcí na centrálním displeji.
Digitální ovládání ventilačních otvorů, které je součástí automatické klimatizace THERMOTRONIC (volitelná výbava), zvyšuje úroveň komfortu. Systém automaticky nastavuje výdechy ventilační soustavy vpředu podle požadovaného scénáře ventilace. Uvedený proces může být realizován pro každé sedadlo, například prostřednictvím uživatelského profilu. Ventilační výdechy lze však polohovat také obvyklým způsobem manuálně.
V Evropě a mnoha dalších zemích může spolujezdec vpředu sledovat na displeji dynamické obsahy, například televizní vysílání nebo video, i za jízdy. Předpokladem je splnění požadavku, aby byl řidič chráněn před odváděním pozornosti. Kamerový systém ve Třídě E používá vyspělý koncept filtrování, který je ještě inteligentnější než předchozí řešení. Řidič tak již nevidí dynamický obsah na displeji spolujezdce vpředu.
Nová Třída E bude volitelně k dispozici se sadou Engineering, která zahrnuje systém vzduchového odpružení všech kol AIRMATIC s plynule nastavitelnými tlumiči ADS+ a řízením zadních kol. Vzduchový podvozek AIRMATIC s adaptivními tlumiči ADS+ reaguje velmi citlivě. Nová Třída E s volitelným řízením zadních kol je mimořádně agilní a současně velmi stabilní. Maximální úhel natočení zadních kol je 4,5 stupně. Tím se průměr otáčení zmenší až o 90 centimetrů.
Díky systematické elektrifikaci spalovacích motorů stanovuje nová Třída E nová měřítka v oblasti hospodárnosti. Polovina všech variant bude mít čtvrtou generaci hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení (tzv. „plug-in hybrid“) kombinující výhody vozidla se spalovacím motorem s výhodami elektromobilu. V rámci modelové řady bude tak vysokého podílu dosaženo již v době jejího uvedení na trh. Jak vznětové, tak zážehové motory jsou kromě systému přeplňování vybaveny také inteligentním systémem ISG (Integrated Starter-Generator), který kombinuje funkce startér-generátoru, resp. elektromotoru. Jedná se tedy o částečně hybridní systémy (tzv. „mild hybrid“). Díky novému akumulátoru byl výkon elektromotoru zvýšen z 15 na 17 kW a podpůrný točivý moment na 205 N.m.
ATTENTION ASSIST, ve spojení s kamerou v 3D displeji řidiče (volitelná výbava), dokáže detekovat nejen projevy mikrospánku. Pokud se řidič po dobu několika sekund nedívá na vozovku, ATTENTION ASSIST rozpozná jeho nepozornost a aktivuje akustická i vizuální upozornění. Pokud řidič ani pak nevěnuje svou pozornost dopravní situaci, přichází druhé, vystupňované upozornění s nepřerušovaným výstražným tónem. Jestliže ani pak řidič nereaguje na výstražná upozornění, systém zahájí nouzové zastavení vozidla.
Nová Třída E nabízí jako volitelnou výbavu také funkci INTELLIGENT PARKING PILOT, díky níž je připravena pro automatizované parkování (úroveň 4 podle SAE). Nová Třída E disponuje palubní technikou umožňující prostřednictvím sady Parkování s funkcemi pro dálkové parkování (volitelná výbava) a služby INTELLIGENT PARKING PILOT (v závislosti na zemi), která je součástí nabídky Mercedes me connect service, zcela automatické zaparkování i vyjetí z parkovacího místa bez řidiče. Nezbytným předpokladem je národní legislativa, která povoluje v dané zemi funkci automatizovaného parkování, a výbava parkovišť potřebnou infrastrukturou.
Řada komponentů Třídy E je vyráběna částečně z materiálů, které přispívají k ochraně přírodních zdrojů. Jedná se o recykláty a suroviny z obnovitelných zdrojů. Čalounění pro základní verzi sedadel Třídy E je vyráběno z nebarvené příze alpaka v kombinaci s recyklovaným materiálem. Poprvé jsou pro pěnový materiál sedadel používány certifikované recyklované suroviny v souladu s přístupem založeným na hmotnostní bilanci. Tyto suroviny se svými vlastnostmi neliší od surovin vyráběných z ropy.
Stuttgart/Praha. Třída E stanovuje měřítka pro luxusní sedany střední třídy již více než 75 let. Mercedes-Benz začne v roce 2023 psát novou kapitolu tohoto manažerského sedanu. Nová Třída E udává směr vývoje v rámci přechodu od spalovacích motorů na elektrický pohon. Její nová elektronická architektura současně umožňuje komplexní digitální uživatelské zážitky.
Klasické proporce a speciální charakterové linie vnějšího designu
Nová Třída E má proporce klasického tříprostorového sedanu. Po krátkém předním převisu karoserie a dlouhé kapotě motoru následuje prostor pro cestující, který je posunut výrazně dozadu. Design s kabinou vzadu je završen zadním převisem v harmonických proporcích.
Povrch ve stylu černého panelu propojuje masku chladiče se světlomety. Tento vložený prvek s leskle černou povrchovou úpravou vizuálně připomíná modely Mercedes-EQ. Maska chladiče s trojrozměrným designem má v závislosti na výbavové linii buď progresivní, nebo klasický styl. Nová Třída E je standardně vybavena vysokovýkonnými světlomety LED. Volitelně jsou k dispozici světlomety DIGITAL LIGHT, a to ve verzích s projekční funkcí nebo bez ní. Všechny varianty světlometů nabízejí osobitý denní a noční design. Pro značku typické je tvarové řešení světel pro denní svícení připomínající obočí. Kapotu zvýrazňují podélná vyboulení, tzv. „powerdomy“.
Profil karoserie působivě staví na odiv harmonické proporce a osobitý design s kabinou posunutou dozadu. Dalším výrazným designovým prvkem jsou zapuštěné kliky dveří známé z luxusních modelů Mercedes-Benz. Sportovní pojetí vozu při bočním pohledu umocňují dvě samostatné charakterové linie.
Mezi dominanty zádě patří dvoudílné svítilny LED s novou konturou a speciálním designem. Unikátní denní a noční design jim dodává motiv hvězdy na obou stranách.
Přístrojová deska přináší do interiéru digitální zážitky. Je-li Třída E vybavena volitelným displejem před spolujezdcem vpředu, rozprostírá se velký skleněný povrch systému MBUX Superscreen až k centrálnímu displeji. Od tohoto celku je vizuálně oddělen displej panelu sdružených přístrojů, umístěný v zorném poli řidiče. Verze bez displeje pro spolujezdce vpředu jsou vybaveny velkým ozdobným prvkem, který zasahuje až k centrální části. Vizuálně oddělený centrální displej vyvolává dojem, že se vznáší nad konkávním povrchem tohoto ozdobného obložení.
Přední část přístrojové desky je osvětlena světelným pruhem aktivního ambientního osvětlení, který se klene v širokém oblouku od čelního okna kolem střešních sloupků A až do výplní dveří. Tím vzniká pocit velkorysého prostoru. Ovládací panel, který se zdánlivě vznáší v horní části výplní dveří, vhodně doplňuje vzezření skleněných povrchů obrazovek.
Středová konzola je navržena jako homogenní celek a přímo přechází do spodní části přístrojové desky. Vpředu je odkládací schránka s víkem a držáky nápojů integrována do trojrozměrně tvarovaného ozdobného prvku. V zadní části středové konzoly je měkce čalouněná loketní opěrka.
Středový díl panelu výplní dveří plynule přechází v konkávním oblouku do loketní opěrky. Její přední část je navržena v podobě metalického elementu, který slouží jako madlo a nese prvky pro elektrické ovládání oken. Další zajímavou částí je volně „plovoucí“ ovládací panel zahrnující kliku dveří a ovládací prvky pro funkce sedadel.
Kontury povrchu sedáku a opěradla elegantně přecházejí z vnitřní strany na vnější a díky svému „vrstvenému“ designu vyvolávají dojem, že se vznášejí nad základnou sedadla. Vroubkované vertikální linie lemují vnější konturu a směrem k vrcholu se rozšiřují.
Třída E patří mezi nejprostornější vozy ve svém segmentu. Řidič si užívá o pět milimetrů většího prostoru pro hlavu než v předchozím modelu. Zvláště cestující vzadu těží z prodloužení rozvoru náprav o dva centimetry. Prostor pro kolena a maximální prostor pro nohy se podařilo zvětšit o 10 milimetrů, resp. 17 milimetrů. Nárůst šířky v úrovni loktů vzadu je ještě větší, o 25 milimetrů na současných 1519 milimetrů. To je téměř úroveň Třídy S. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil na 540 litrů.
Polovina variant pohonu budou externě nabíjitelné hybridní systémy
Díky systematické elektrifikaci stanovuje nová Třída E nová měřítka v oblasti hospodárnosti. Polovina všech variant bude mít čtvrtou generaci plug-in hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení. V rámci modelové řady bude tak vysokého podílu dosaženo již v době jejího uvedení na trh. Tři z šesti verzí Třídy E budou totiž kombinovat výhody vozidla se spalovacím motorem s výhodami elektromobilu.
Spalovací motory jsou čtyřválcové a šestiválcové jednotky z aktuální rodiny modulárních motorů Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Nabídka motorů, v závislosti na požadavcích elektrifikovaných, hraje významnou roli pro flexibilitu mezinárodní výrobní sítě.
Jak vznětové, tak zážehové motory jsou kromě systému přeplňování vybaveny také inteligentním systémem ISG (Integrated Starter-Generator), který kombinuje funkce startér-generátoru, resp. elektromotoru. Jedná se tedy o částečně hybridní systémy. Díky novému akumulátoru byl výkon elektromotoru zvýšen z 15 na 17 kW a podpůrný točivý moment na 205 N.m.
Modelová řada v době uvedení na trh v Evropě (spalovací motory/verze „mild hybrid“):
E 200 | E 220 d | E 220 d 4MATIC | ||
Zdvihový objem | cm3 | 1999 | 1993 | 1993 |
Nejvyšší výkon | kW/k | 150/204 | 145/197 | 145/197 |
při | min-1 | 5800 | 3600 | 3600 |
Dodatečný výkon (funkce Boost) | kW/k | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Nejvyšší točivý moment | N.m | 320 | 440 | 440 |
při | min-1 | 1800–4000 | 1800–2800 | 1800–2800 |
Dodatečný točivý moment (funkce Boost) | N.m | 205 | 205 | 205 |
Kombinovaná spotřeba paliva, WLTP | l/100 km | 7,3–6,4 | 5,5–4,8 | 5,7–4,9 |
Kombinované emise CO2, WLTP1 | g/km | 166–144 | 144–125 | 149–130 |
Zrychlení 0–100 km/h | s | 7,5 | 7,6 | 7,8 |
Nejvyšší rychlost | km/h | 240 | 238 | 234 |
Mercedes-Benz bude od uvedení nové Třídy E na trh nabízet ne méně než tři verze s externě nabíjitelným hybridním pohonem čtvrté generace („plug-in hybrid“).
Díky výkonu elektromotoru 95 kW (129 k) a dojezdu na výhradně elektrický pohon i více než 100 kilometrů (WLTP) budou tyto varianty v mnoha případech a dnech jezdit po silnicích pouze na elektřinu, bez spuštěného spalovacího motoru. Další verze „plug-in hybrid“ se vznětovými spalovacími motory budou následovat.
Modelová řada v době uvedení na trh v Evropě (verze „plug-in hybrid“):
E 300 e | E 300 e 4MATIC | E 400 e 4MATIC | ||
Zdvihový objem | cm3 | 1999 | 1999 | |
Nejvyšší výkon, spalovací motor | kW/k | 150/204 | 185/252 | |
Nejvyšší točivý moment, spalovací motor | min-1 | 320 | 400 | |
Nejvyšší výkon, elektromotor | kW/k | 95/129 | 95/129 | |
Nejvyšší točivý moment, elektromotor | N.m | 440 | 440 | |
Nejvyšší výkon hybridní soustavy | kW | 230 | 280 | |
Nejvyšší točivý moment hybridní soustavy | N.m | 550 | 650 | |
Kapacita vysokonapěťové sady akumulátorů | kWh | 25,4 | 25,4 | |
Nejvyšší rychlost | km/h | 236 | 234 | 250 |
Zrychlení 0–100 km/h | s | 6,4 | 6,5 | 5,3 |
Kombinovaná spotřeba paliva, vážený průměr (WLTP) | l/100 km | 0,8–0,5 | 0,9–0,6 | 0,9–0,6 |
Kombinovaná spotřeba elektrické energie, vážený průměr (WLTP)2 | kWh/100 km | 20,7–18,4 | 21,6–19,2 | 21,6–19,2 |
Kombinované emise CO2, vážený průměr (WLTP)2 | g/km | 18–12 | 20–14 | 20–14 |
Dojezd na elektrický pohon (WLTP)2 | km | 99–118 | 95–111 | 95–111 |
Mercedes-Benz vyrobil od roku 1946 již více než 16 milionů vozidel vyšší střední třídy. Historie Třídy E sahá až k samým počátkům značky. Na začátku 20. století uvedly příslušná vozidla na trh předchozí společnosti, z nichž vznikl Mercedes-Benz.
S obnovením výroby po druhé světové válce se na montážní linky vrátil model 170 V (W 136), původně představený v roce 1936. V roce 1947 následoval sedan jako první poválečný osobní vůz Mercedes-Benz. Model 180 (W 120) z roku 1953 se samonosnou, „pontonovou“ karoserií zavedl nové technické a tvarové prvky. V roce 1961 následovaly čtyřválcové verze řady „Křídlák“ (W 110). V roce 1968 znamenala vyšší střední třída „Kraťas“ (Strich 8; W 114/115) další významný krok. Nástupnická modelová řada 123 byla od roku 1976 ještě úspěšnější.
Modelová řada 124 vyráběná v letech 1984 až 1995 nesla od poloviny roku 1993 poprvé označení Třída E. Tvář s dvojitými světlomety a inovativní technika byly charakteristickými znaky modelové řady 210 uvedené na trh v roce 1995. Třída E modelové řady 211 byla představena na začátku roku 2002. Třídy E modelových řad 212 (sedan a kombi) a 207 (kabriolet a kupé) následovaly v roce 2009. Mercedes-Benz Třídy E modelové řady 213 oslavil svůj debut v roce 2016, a od roku 2017 byl poprvé k dispozici také ve verzi All-Terrain. V nabídce jsou navíc kupé a kabriolety modelové řady 238.
« Elektrická ofenzíva se šesti novými elektrickými modely Škoda do roku 2026 Test ojetiny Volvo XC90: Nejbezpečnější SUV své doby »