Legenda Mercedes-Benz G – Tímto autem ukazujete, jak máte vše na háku
Z dálky slyšíte sykot BiTurba, občasné prsknutí do výfuku a líbezný zpěv dvanáctiválce. Co to sakra může být? Že by Pagani Huayra? Ale kde by… Tu tady přeci nikdo nemá. Tak to bude určitě SL 65 AMG Black Series, ano, je to jisté. Když v tom se najednou s padající omítkou z domů vyřítí obrovský hranatý Mercedes-AMG G 65. Strašlivý nesmysl, se kterým všem ukazujete, jak máte vše na háku a peníze jsou to poslední, co řešíte. A nemusíte mít ani vrcholnou verzi, za exota budete dokonce i s naftovým základem.
Mercedes-Benz třídy G je s námi už od roku 1979 a za tu dobu už se mnohé změnilo, nejméně však vzhled, který je stále hranatý, retro a absolutně skvělý. Auto se zrodilo jako pravověrný off-road a ani nyní neztrácí nic z terénních schopností, jen k tomu přidává luxus nejdražších Mercedesů a zbrusu novou techniku. Legendárnější auto od této německé automobilky budete hledat marně.Dnes je k mání jedna vznětová a tři benzinové varianty.
Naftu zde zastupuje G 350 d, má turbem přeplňovaný třílitrový V6, jenž má 245 koní (180 kW) a 600 Nm. Spolupracuje s převodovkou 7G TRONIC PLUS a pohonem všech čtyř kol, který samozřejmě nabízí všechny motorizace. Stovku zvládá za 8.8 sekundy, jede 192 km/h a umí jezdit za 10 litrů. Cena je 2 413 950 Kč včetně DPH. Lze volit i pracovní variantu G 350 d Professional ZD3, ta nabízí stejné pohonné ústrojí, ale nemá většinu toho pozlátka, co klasika. Jedná se o pořádný pracovní stroj za 2 075 150 Kč.
Nejžádanějším modelem je zřejmě G 500. Ten pod kapotou skrývá BiTurbo čtyřlitrový osmiválec do V. Ten produkuje 422 koní (310 kW) a 610 Nm. Síla na asfalt zase putuje před převodovku 7G TRONIC PLUS. Stovka je otázkou 5.9 sekundy a maximálka o 10 km/h překračuje hodnotu 200. Jezdit by se mělo dát do 15 litrů. Zadarmo však není, stojí 2 831 400 Kč.
Mercedes ani zde nekončí u ”obyčejných” variant, ale nabídku rozšiřuje o brutální verze AMG.
Té první, AMG G 63 pod kapotou dříme 5.5-litrový V8 BiTurbo o výkonu 572 koní (420 kW) a točivém momentu 760 Nm. Už tu nenajdete klasický 7G TRONIC, nýbrž sportovní AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G TRONIC. Stovku umí za 5.4 sekundy a stopne ho omezovač ve 210 km/h. Podvozek je speciálně odladěný, a tak mu nedělají problém ani zatáčky, přičemž ve výsledku dokáže spráskat spoustu opravdových sporťáků. Spotřeba by se měla pohybovat okolo 17 litrů a cenovka je dechberoucí, 3 865 950 Kč.
Největším extrémem v nabídce je AMG G 65, jehož srdce má dvanáct válců s objemem 6 litrů, BiTurbo, masakrální výkon 630 koní (463 kW) a bestiální krouťák 1000 Nm. O přenos síly se stará stejná převodovka jako u G 63 a stovkou upaluje za 5.3 sekundy. Rozjet to dokáže až na 230 km/h a pod 20 litrů s ním nikdy nepojedete. Cenovka je pro obyčejného člověka nepředstavitelná, 7 326 550 Kč.
Mercedes ale nezůstává jen u AMG, protože ani to někomu nestačí. Proto se v poslední době objevily dvě speciální edice.
Zprvu přišel šestikolový kolos G 63 AMG 6×6, jenž si nebere servítky s žádným terénem a nemůžete ho řídit s obyčejným řidičákem na osobáky. Jeho šest kol pohání 5.5-litrový osmiválec BiTurbo s výkonem 544 koní (400 kW) a točivým momentem 762 Nm. Má sedmistupňovou převodovku od AMG, na stovku zrychlí za 7.8 sekundy a jede 210 km/h. U dealera už si ho nemůžete objednat. Od soukromníku jej koupíte zhruba za 25 milionů s daní.
Pokud už na vás nevyšlo 6×6 a nechtějí se vám vyhazovat tak velké peníze za ojeté auto, tak si můžete objednat u dealera podobnou hovadinu, které jen ubyly dvě kola. G 500 4×42 je zvednutá a pořádně přepracovaná pětistovka, která je v terénu zřejmě nejpoužitelnějším Géčkem ze všech. Je pekelně extravagantní a světlou výšku má bezkonkurenční. Pod kapotou se převaluje stejný motor jako u G 500, ale stovka mu kvůli horší aerodynamice trvá 7.4 sekundy, maximální rychlost je totožných 210 km/h a spotřeba okolo 20 litrů – s klidnou nohou. Cena začíná na 6 158 900 Kč.
Do roku 2013 se vyrábělo Géčko s kratším rozvorem, na kterém stál i legendární off-road bez střechy. Na rozloučenou vznikla 200 kusová edice G 500 Cabrio Final Edition, kterou nyní můžete koupit za částku okolo 6 milionů korun a je opravdovou raritou. Jedno krásné a téměř nové je k mání i u nás v České republice, dokonce možná jako jediné aktuálně na prodej – ZDE. Pohání ho 5.5-litrový osmiválec s atmosférickým plněním. Nabídnout umí 388 koní (285 kW) a až 540 Nm. Od milionu a půl pak koupíte klasická Cabria s obyčejnými motory.
« 40 let pětiválcových motorů Audi – 136 až 720 koní dokonalosti Piecha AMG GT-RSR míří na tovární Mercedes-AMG GT R – Které je lepší volbou? »