Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ má nejvýkonnější dvoulitr na světě a drift režim
Mercedes-AMG novými sportovními kompaktními modely znovu dokazuje své mimořádné kompetence v oblasti vývoje velmi výkonných automobilů. Modely řady 45 dostaly od základu novou koncepci – od motoru a převodovky přes podvozek a náročnou konstrukci hnacího řetězce až po skelet karoserie a samozřejmě design. A to vše s jedním cílem: Posunout jejich uživatelům jízdní dynamiku a zážitky ze sportovní jízdy na úroveň, která byla v kompaktní třídě dosud nepředstavitelná.
Nové modely Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ a CLA 45 4MATIC+ vystupují v porovnání s jejich předchůdci ještě více jako samostatné modely. Exteriér vyzařuje již u stojícího vozu ryzí radost z jízdy. Poprvé mají nyní i kompaktní modely specifický rámeček masky chladiče AMG s širší spodní základnou a dvanácti vertikálními lamelami, který je jasným znakem původu z rodiny vysokovýkonných sportovních vozů AMG. Příď zároveň snižuje výrazný „žraločí nos“ ve spojení s ostře konturovanými, štíhlými světlomety a plochou, aerodynamicky tvarovanou kapotou motoru s dvěma podélnými vybouleními. Výsledkem je mimořádně dynamický vzhled.
K nepřehlédnutelnému vzezření přispívají také přední blatníky s rozšířenými podběhy kol, které vytvářejí prostor pro širší přední nápravu a umocňují atletický charakter vozu. U modelu A 45 4MATIC+ je svalnatý dojem ještě výraznější než u modelu CLA 45 4MATIC+, protože již základní verze modelu CLA má přední nápravu s širším rozchodem kol, takže rozšíření blatníků je menší.
Základní varianty jezdí standardně na kolech z lehké slitiny o rozměru 8,5 J x 18 s 10 paprsky, aerodynamickou optimalizací, šedým lakem a pneumatikami 245/40 R 18. Verze S jsou vybaveny 19“ koly z lehké slitiny s 5 dvojitými paprsky, která mají u modelu A 45 S 4MATIC+ šířku 8,5 palce a u modelu CLA 45 S 4MATIC+ devět palců. Esteticky atraktivní kola jsou aerodynamicky optimalizovaná, lakovaná šedým odstínem, leštěná a opatřená pneumatikami rozměru 245/35 R 19, resp. 255/35 R 19 (CLA 45). Vysokovýkonná brzdová soustava AMG disponuje u základních verzí šedě lakovanými brzdovými třmeny s bílým nápisem AMG. Verze S lze rozpoznat také podle větších, červeně lakovaných šestipístkových brzdových třmenů s černým nápisem AMG.
Zádi dominují dvě kruhové koncovky výfukové soustavy (průměr 82 mm) a široký zadní nárazník. Verze S jsou odlišeny většími koncovkami s průměrem 90 mm, které jsou uvnitř žebrované a nesou nápis AMG. Šířku zádě umocňují štíhlé, dvoudílné zadní sdružené svítilny. K lepším aerodynamickým vlastnostem přispívá rovněž difuzor se dvěma svislými dvojitými žebry (CLA 45: čtyři jednotlivá žebra), který je uprostřed prodloužený směrem dopředu, což zvyšuje jeho účinnost. Záď zakončuje odtoková hrana v barvě karoserie na střešním spoileru, resp. zadním víku (CLA 45).
Vývojáři AMG důkladně vyztužili skelet karoserie, protože tvoří základ pro precizní chování vozu při změnách směru jízdy i stabilní geometrii podvozku během mimořádně sportovní jízdy. Pod motorem je ke skeletu přišroubován lehký výztužný panel z hliníku, který zvyšuje torzní tuhost přídě. „Věže“, ve kterých je horní uložení tlumicích a pružicích jednotek, spojuje výztuha. Nežádoucí pohyby přední části vozu také minimalizují dodatečné výztuhy ve tvaru písmene L, které spojují podélné nosníky. Další zvýšení tuhosti přinášejí diagonální výztuhy podlahy vpředu a vzadu. Díky tomu reaguje podvozek i v limitních situacích velmi precizně a poskytuje řidiči jasně definovanou zpětnou vazbu – s výrazně minimalizovaným zkrutem vozidla kolem podélné i příčné osy a menšími příčnými i podélnými pohyby karoserie při průjezdu zatáčkou, brzdění a dynamických změnách.
Zcela nově vyvinutý dvoulitrový motor je s nejvyšším výkonem až 310 kW (421 k) nejvýkonnějším velkosériově vyráběným přeplňovaným čtyřválcem na světě. Mercedes-AMG tím překonává předchůdce o 30 kW (40 k). Také maximální točivý moment vzrostl z 475 na nynějších až 500 N.m. Se specifickým výkonem až 155 kW (211 k)/l překonává nový vysokovýkonný přeplňovaný motor Mercedes-AMG mnoho agregátů renomovaných supersportovních vozů. Nový, velmi hospodárný motor je vyráběn na inovativní montážní lince v Affalterbachu v souladu s principem „One Man, One Engine“. Čtyřválec je v modelech řady 45 zdrojem nevšední dynamiky, a to ve dvou výkonových stupních. Verze S nabízí 310 kW (421 k), zatímco základní verze poskytuje nejvyšší výkon 285 kW (387 k). Takto uspořádaná nabídka se již osvědčila u vysokovýkonných modelů AMG s motory V8 a ještě lépe splňuje individuální požadavky zákazníků.
Nové kompaktní sportovní vozy zvládnou zrychlení z klidu na 100 km/h za rekordně krátkou dobu. A 45 S 4MATIC+ k tomu potřebuje pouze 3,9 sekundy (CLA 45 S 4MATIC+: 4,0 sekundy), základní verze A 45 4MATIC+ absolvuje tuto disciplínu za 4,0 sekundy (CLA 45 4 MATIC+ za 4,1 sekundy). Nejvyšší rychlost základních verzí je elektronicky omezena na 250 km/h, verze S mohou jet rychlostí až 270 km/h. Na přání dodávaný paket AMG Driver‘s Package zvýší nejvyšší rychlost na 270 km/h i u základních variant. Kromě výkonových parametrů přesvědčí nový motor také spontánními reakcemi. Za tím účelem věnovali jeho vývojáři mimořádnou pozornost průběhu točivého momentu. Maximální hodnota 500 N.m (480 N.m u základních variant) je k dispozici v rozsahu od 5000 do 5250 min-1 (4750 až 5000 min-1 u základních variant). Inženýři AMG dosáhli díky tomu výkonové charakteristiky, která se podobá atmosféricky plněným motorům. Vývojáři motorů přitom zajistili dynamický nárůst točivého momentu v oblasti nízkých otáček, čímž vylepšili reakce motoru na pohyby pedálu plynu. Rostoucí točivý moment ve vyšších otáčkách zvyšuje ochotu motoru dosahovat vyšších otáček. Charakter sportovního motoru navíc umocňují vysoké maximální otáčky (až 7200 min-1).
K agilnímu a dynamickému charakteru přispívá také nová osmistupňová dvouspojková převodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 8G. Jednotlivé převody jsou stanoveny tak, aby si řidič mohl v jakékoli rychlosti užívat velmi spontánní zrychlení, a to v kombinaci s rychlým řazením a optimální návazností převodových stupňů při řazení nahoru. V závislosti na aktivovaném jízdním režimu AMG DYNAMIC SELECT může řidič využívat specifická nastavení pohonu s různými charakteristikami pedálu plynu a řazení. V každém jízdním režimu lze navíc přejít do módu manuálního řazení. V krátkodobě aktivovaném manuálním režimu převodovka přeřadí extrémně rychle jen na základě povelu páčky pro řazení na volantu. Standardní funkce RACE-START umožňuje maximální zrychlení z klidu a nabízí velmi emotivní zážitky. To platí i pro zvuk motoru s dílčím přerušením zapalování při řazení nahoru a automatickou funkcí přidávání meziplynu při řazení dolů. Hospodárnost přitom nepřichází zkrátka. V jízdním režimu „Comfort“ je aktivní funkce ECO Start Stop a v jízdním módu „Individual“ lze aktivovat funkci setrvačné jízdy s vypnutým motorem.
Ke zcela nové dimenzi mimořádně dynamických zážitků z jízdy zásadním způsobem přispívá standardní pohon všech kol se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu. Tajemství nese označení AMG TORQUE CONTROL a je ukryto v nové rozvodovce zadní nápravy. Systém zahrnuje dvě elektronicky řízené vícelamelové spojky, z nichž každá je spojena s jedním hnacím hřídelem zadní nápravy. Tímto způsobem lze plynule a variabilně rozdělovat hnací sílu nejen mezi přední a zadní kola, ale navíc také selektivně mezi pravé a levé zadní kolo. V závislosti na jízdním režimu a jízdní situaci je hnací síla rozdělována mezi obě zadní kola nezávisle na sobě.
To znamená vždy optimální trakci, a to i za nepříznivého stavu vozovky a při extrémním průjezdu zatáčkou, například na závodním okruhu. Toto náročné řešení navíc umožňuje funkci „Drift Mode“ (standardně u verzí S, pro základní verze ji zahrnuje paket AMG DYNAMIC PLUS, dodávaný na přání), která zvyšuje radost z jízdy řízeným smykem. Řidič aktivuje Drift Mode páčkami pro řazení na volantu v jízdním režimu „RACE“, pokud je ESP® deaktivováno a převodovka se nachází v manuálním režimu.
Točivý moment je mezi přední a zadní nápravu a mezi obě zadní kola adaptivně rozdělován elektromechanicky. Parametry pro rozdělování točivého momentu jsou nejen rychlost jízdy, příčné a podélné zrychlení a úhel natočení volantu, ale také rozdíly otáček mezi jednotlivými koly, zařazený převodový stupeň a poloha pedálu plynu. Elektromechanická regulace nabízí oproti elektrohydraulickému systému především ještě citlivější řízení jízdní dynamiky – v první řadě díky výrazně rychlejším reakcím při ovládání lamel v celém rozsahu nastavení, a to nezávisle na otáčkách. Řízení pohonu všech kol je závislé na zvoleném jízdním režimu, resp. nastavení AMG DYNAMICS. V režimech „Basic“ a „Advanced“ se systém 4MATIC nachází v módu „Comfort“. V režimech „Pro“ a „Master“ (pouze verze S) přejde systém 4MATIC do módu „Sport“, v němž zajišťuje ještě agilnější ovladatelnost a jízdní limity posouvá na ještě vyšší úroveň.
Třístupňový stabilizační systém ESP® umožňuje individuálními strategiemi řízení v režimu SPORT HANDLING MODE ještě vyšší míru smyku při sportovní jízdě, než systém zasáhne. Na otočení volantem reagují modely řady 45 díky brzdným zásahům na vnitřním zadním kole ještě agilněji – v závislosti na zvoleném módu AMG DYNAMICS, resp. jízdním režimu.
Nový podvozek AMG se specifickými pružinami a novými tlumiči se selektivní charakteristickou v závislosti na frekvenci pohybů kol tvoří základ směrové stability při jízdě přímým směrem a přispívá k velmi dynamickému chování vozu s malým bočním náklonem při průjezdu zatáčkou. V porovnání s předchůdcem se rovněž podařilo zároveň zvýšit jízdní komfort. Nové modely vynikají dokonalým sladěním podélné a příčné jízdní dynamiky. Veškeré díly zavěšení kol byly od základu nově zkonstruovány, aby bylo dosaženo maximálního příčného zrychlení v kombinaci se snadnější ovladatelností v limitních situacích.
U přední nápravy nalézá uplatnění princip konstrukce typu McPherson. Přední kola jsou na každé straně zavěšena na jednom příčném rameni pod nábojem kola, pružicí a tlumicí vzpěře a spojovací tyči řízení. Speciální geometrie přední nápravy minimalizuje vliv hnací síly na řízení, což přispívá k vysoké úrovni komfortu a agilní ovladatelnosti. Nová příčná ramena ze slitiny hliníku snižují neodpružené hmoty, a umožňují tak ještě citlivější reakce odpružení. Brzdové třmeny na přední nápravě jsou přišroubovány radiálně. Toto konstrukční řešení je převzaté z motoristického sportu a zvyšuje stabilitu. Pomocný rám je pevně spojen s karoserií, čímž dochází ke zvětšené tuhosti její přední části.
Čtyřprvková zadní náprava je prostřednictvím pomocného rámu rovněž pevně spojena s karoserií a vyniká mimořádnou torzní tuhostí. Každé zadní kolo je zavěšeno na jednom podélném a třech příčných ramenech se specifickým uložením. Tato konstrukce zaručuje nejvyšší míru jízdní stability i agility.
Řidič vozu, vybaveného na přání dodávanými adaptivními tlumiči AMG RIDE CONTROL, má na výběr tři různé charakteristiky řízení podvozku. Spektrum sahá od komfortního až po ryze sportovní nastavení. Systém pracuje zcela automaticky a přizpůsobuje tlumicí sílu na každém kole stavu vozovky a jízdní situaci. Korekce probíhají během milisekund a plynule, a to v rámci charakteristiky tlumení s náležitě širokým rozsahem. Díky tomu je dosaženo ještě vyšší úrovně komfortu i agility.
« Tato auta budou chtít ještě vaše děti. Která ojetina vás přežije? Na to se čekalo: Toyota Supra proti BMW Z4 ve sprintu. Které je rychlejší? »