Mercedes 190E Evolution a E AMG – Investice a zábava v jednom balení
Mercedes-Benz 190E 2.5-16V Evolution
To je jméno jednoho z nejvzácnějších Mercedesů všech dob. Více jak před čtvrt stoletím se na autosalonu v Ženevě 1989 představil tento sportovní automobil, který byl vyroben jen kvůli homologaci závodního speciálu DTM. Celkem vzniklo 502 kusů 190E 2.5-16V Evolution I a Evolution II, 500 aut je černých a pouze dvě stříbrné. Nyní se jedná o velmi raritní sběratelský kousek.
První generace má výrazný bodykit, jenž zahrnuje rozšířené blatníky, nižší nárazníky a křídlo. Pod kapotou pracuje 2.5-litrový řadový čtyřválec s výkonem 151 kW (202 koní) a točivým momentem 240 Nm, na jehož dokonalé vyladění byla přizvána firma Cosworth.
Druhá generace Evolution II dorazila pouze o rok později a karoserie vypadá ještě extrémněji, pěstí na oko je hlavně gigantické křídlo vzadu. Motor je vylepšen a výkon vzrostl na 173 kW (235 koní), točivý moment na 245 Nm. Síla na zadní kola putuje přes pětistupňovou manuální převodovku. Zajímavostí jsou stupně řazené přesně naopak, než jak známe z dnešních aut. Díky nízké hmotnosti 1340 kilogramů stovku tento závodní speciál se silniční homologací zvládne za 7.1 sekundy a rozjede se až na 250 km/h.
Slabší verzi nenajdete levněji než za 1.5 milionu a druhá generace přesahuje 4.5 milionu, nejdražší kousek vás obere o 6.4 milionu korun.
Originálů je na prodej velmi málo a my jsme si jich pár připravili:
Mercedes 190E 2.5-16V Evo I – 1.75 milionu Kč
Mercedes 190E 2.5-16V Evo I – 3.38 milionu Kč
Mercedes 190E 2.5-16V Evo II – 4.57 milionu Kč
Mercedes 190E 2.5-16V Evo II 235 kW (320 koní) – 6.35 milionu Kč
Mercedes-Benz E60 AMG
Pokud by Vám 190E 2.5-16V Evolution přišlo moc výrazné, můžete se poohlédnout po E60 AMG, znát jej budete spíše pod přezdívkou Hammer (kladivo).
Má dvojnásobný počet válců a téměř dvou a půl-krát větší objem než Evo. Jedná se totiž o šesti-litrový V8 s výkonem 280 kW (381 koní) a točivým momentem 580 Nm. Kombinován může být s čtyřstupňovým automatem nebo pětistupňovým manuálem. Jen hmotnost je poměrně vysokých 1800 kilogramů. Stovku zvládá za 5.2 sekundy a rozjede se až na 250 km/h. E60 AMG tak bude vyrovnaným, zda-li ne dokonce rychlejším soupeřem krásného Eva. S decentním vzhledem je i dokonalým sleeperem.
Ceny za hezké kousky jsou podobně extrémní a zamáváte klidně i třem milionům korun.
Mercedes-Benz E60 AMG – 2.95 milionu Kč
Mercedes-Benz E60 AMG – 1.57 milionu Kč
Mercedes Benz 190E 3.2 AMG
Levnější varianta, když chcete, ale nemáte na 190E 2.5-16V Evolution. Přezdívalo se mu Baby-Hammer (baby kladivo).
190E 3.2 AMG má 3.2-litrový řadový šestiválec s výkonem 172 kW( 234 koní) a točivým momentem 317 Nm. Síla putuje na zadní kola přes čtyřstupňový automat nebo pětistupňový manuál. Hmotnost činí solidních 1400 kilogramů. Stovku atakuje za 7.4 sekundy a zastaví se ve 247 km/h. Vypadá jako dobrá náhrada za Evolution, nemyslíte?
Ceny startují na půl milionu.
Mercedes-Benz 190E 3.2 AMG – 540 000 Kč
Mercedes-Benz E36 AMG
E36 AMG pod kapotou ukrývá taktéž řadový šestiválec, ale tentokrát o objemu 3.6-litru. Výkon je rovných 200 kW (272 koní) a točivý moment 385 Nm. Na zadní kola je posílán přes čtyřstupňovou automatickou nebo pětistupňovou manuální převodovku. Hmotnost už je ale zase o něco vyšší, 1540 kilogramů. Na stovce je za 7 sekund a upalovat dokáže rychlostí 250 km/h.
Pod 700 000 korun jen těžko nějaký najdete.
Mercedes-Benz E36 AMG – 810 000 Kč
Mercedes-Benz E36 AMG – 756 000 Kč
Porovnání
Mercedes-Benz E60 AMG - 212 koní/tunu, 322 Nm/tunu, 0-100: 5.2 s, 250 km/h
Mercedes-Benz E36 AMG - 177 koní/tunu, 250 Nm/tunu, 0-100: 7 s, 250 km/h
Mercedes-Benz 190E 2.5-16V Evolution II – 175 koní/tunu, 183 Nm/tunu, 0-100: 7.1 s, 250 km/h
Mercedes-Benz 190E 3.2 AMG - 167 koní/tunu, 226 Nm/tunu, 0-100: 7.4 s, 247 km/h
Mercedes-Benz 190E 2.5-16V Evolution I – 155 koní/tunu, 182 Nm/tunu, 0-100: 7.7 s, 230 km/h
« BMW 740e iPerformance – Stovka za 5.5 sekundy a spotřeba 2.1 litru Nejošklivější Škodovky všech dob »