McLaren P1 oficiálně!!!
Tak a je to tady!!! McLaren vydal oficiálně do světa informace a fotografie produkční verze nového supersportu – nástupce legendární F1, který držel až do příchodu Bugatti Veyron rekord silničních vozů v maximální dosažené rychlosti. Než se ale tedy ukáže tento nový ”hypersport” veřejnosti příští týden na autosalonu v Ženevě, řekneme si o něm zatím vše, co doposud víme…
Výroba bude čítat celkově pouze 375 kusů a jeho cena bude činit… ehmmm, víte co? Tento údaj si necháme až na konec článku a mezitím si řekneme údaje, ze kterých se jistě také posadíte na zadek. Motor tohoto nového McLarenu není zádným překvapením a jedná se tedy o řadně přepracovaný, dvojitě přeplňovaný osmiválec o objemu 3,8 litru z modelu MP4-12C. Ten už sám o sobě bude v P1 poskytoat výkon 737 koní (542 kW) při 7500 ot./min. a točivý moment zde má hodnotu 720 Nm při 4000 otáčkách. Díky přídavnému elektromotoru je ale k dispozici dalších 180 koní (132 kW) a 260 Nm. Kombinovaný výkon McLarenu P1 tedy činí neuvěřitelných 917 koní (674 kW) a je posílán přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku Twin Clutch Graziano na zadní kola. McLaren ale udává také dynamické parametry, díky kterým určitě nebude všech 375 majitelů brzou provozu. Zrychlení na 100 km/h proběhne díky zaplému systému IPAS (Instant Power Assist System) pod 3 sekundy a za další 4 sekundy už bude digitální tachometr ukazovat 200 km/h. Pokud ale nesundáte nohu z plynového pedálu, za dalších 10 sekund budete uhánět až 300 km/h!!! Maximální rychlost je pak elektronicky omezena na 350 km/h.
Zpět ale k systému IPAS… tento systém v podstatě ovládá elektromotor, který se aktivuje tlačítkem na volantu. Další vychytávkou, která se aktivuje pomocí tlačitka na volantu, je systém DRS (Drag Reduction System), který jistě znáte z vozů Formule 1. Jedná se o systém ovládající zadní přítlačné křídlo, které se dá zatáhnout, sníží tím pádem odpor vzduchu a auto tak může jet i akcelerovat rychleji. Součinitel odporu vzduchu má i bez DRS hodnotu úžasných 0,34 a zadní část dokáže generovat přítlak až 600 kg.
Šasi z uhlíkových vláken váží pouze 100 kg, což je nejlehčí podvozková platforma, která kdy byla na silniční auto použita. Pokud vás ale zajímá menší srovnání s legendární F-jedničkou, P1 je oproti této legendě delší o 300 mm a je také o nějaký ten kus šírší. P1 jinak váží 1400 kg, přičemž např. sedačky váží pouze 10,5 kg. Sedadla jsou jinak plně nastavitelná a například opěrka hlavy je sklopena pod úhlem 28°. Počítá se ale také s použitím ochranné přilby a v takovém případě můžete opěrku hlavy sklopit do úhlu 32°.
Pokud vás ale zajímá třeba naprosto nepodstatný údaj o emisích CO2, tak ty se vlezou pod 200 g/km. McLaren ale přichází s větší řaou technologických inovací. Tak třeba brzdy jsou vyvinuty z nového typu karbonkeramické slitiny, díky čemuž budou brzdy silnější a budou lépe odvádět teplo, než klasické karbonkeramiky.
I přesto, že dbal McLaren na co nejnižší hmotnost, P1 i tak nabídne satelitní navigaci, klimatizaci a výkonný audiosystém. To je ovšem ale z ”luxusní” výbavy vše, takže si jistě majitelé užijí spartánskost a závodní nádech.
A konečně jsme se dostali k té ceně. Ta má činit cca 866 000 liber, což je v přepočtu asi 25 720 000,- kč – to je skoro zadarmo.
« Hyundai představil veřejnosti faceliftovaný model ix35 Toyota GT-86 jako koncept kabriolet + Video »