Mazda MX-5 – Kompresor od BBR!
Sportovní roadster Mazdu MX-5 snad nemusím nijak zvlášť opodstatňovat a nemusím ani rozebírat její technické dovednosti. Tento vůz se po celou svou dobu žití stal v podstatě sportovní ikonou a roadster MX-5 začali všichni automobiloví fanoušci používat jako měřítko a synonymem zábavy za volantem.
Najde se ale samozřejmě také velká spousta lidí, která zaměřuje své negativní názory na malý výkon, který způsobuje tedy jen “průměrnou rychlost” v přímce. To se ale může změnit s nejnovější generací a úpravou od britské firmy BBR. Jejich úpravu jsme tu už měli v jednom exempláři MX-5, ze které dostali inženýři 180 koní, ale dnešní případ bude z poněkud jiného soudku.
Nynější úprava totiž šla do ještě větších výšin a nárůst výkonu už rozhodně není tak zanedbatelný, jako v případě sériové verze. BBR Racing představili pro toto auto dva stupně úpravy – tzv. Stage 1 a Stage 2.
První meta úpravy se zaměřila na instalaci kompresoru Eaton MP62, nového mezichladiče, sání Cosworth, výkonnějších “hig-flow” vstřikovačů a nové StarChip řídící jednotky. Tato úprava je k dispozici jak pro dvoulitrový motor, tak i pro méně oblíbenou 1,8. Zmíněná osmnáctistovka je pak po tomto “upgradu” schopna poskytnout výkon 217 koní (162 kW) a točivý moment 238 Nm. Pro dvoulitr jsou připraveny dvě výkonové verze, a to konkrétně 2.0i MK3, která se může nyní pyšnit výkonem 235 koní (175 kW) s točivým momentem 257 Nm. TOP v ohrádce Stage 1 je pak verze 2.0i MK3.5 s 241 koňmi a stejným točivým momentem jako výše uvedený dvoulitr.
Úprava Stage 2 už ale zahrnuje také instalaci kompletního výfukového potrubí, průchodnějšího sání, koncovky z nerezové oceli a přeprogramovanou řídící jednotku StarChip. To samozřejmě pozvedlo opět výkon s hodnotou točivého momentu na následující čísla:
– 1.8SE MK3 / MK3.5 – 231 koní (172 kW) a 257 Nm
– 2.0i MK3 – 252 koní (188 kW) a 282 Nm
– 2.0i MK3.5 – 258 koní (192 kW) a 282 Nm
Dynamické parametry, které byly po této úpravce změřeny, úpravce zatím neuvádí u kompletní tabulky motorizací, ovšem dvoulitr s výkonem 241 koní zvládne například zrychlení na 100 km/h za rovných 6 sekund a maximální rychlost překročí metu 225 km/h. Což už je (oproti sériové MX-5) hodnota lehce nadprůměrná.
Pokud někoho z vás tato úprava zaujala, připravte si 4295 liber (cca 132 000,- kč) v případě Stage 1 a zatím vrcholná Stage 2 je v nabídce za 5455 liber (168 000,- kč). A to už, uznejte sami, jistě stojí za úvahu.
« Pět kusů Mercedesu SLS AMG GT3 45th Anniversary Utopené Enzo zrenovováno a předěláno na ZXX! »