mazda-iconic-sp-concept-2023_07-galeria

Mazda: Jak se vyrábí radost z jízdy

2. 1. 2025 • Novinky

Každá nová Mazda musí před cestou k zákazníkům projít sérií přísných zkoušek. Nezapomenutelné zážitky z jízdy se rodí v hlavách techniků na testovacím okruhu v Hirošimě.

Všichni zaměstnanci Mazdy mají jeden cíl, který je motivuje víc než cokoli jiného. Chtějí, aby každý řidič, který usedne za volant, okamžitě pocítil čiré štěstí a příval energie. Daří se to u řidičů a pasažérů po celém světě a Mazda na tom už skoro sto let staví své inovace. I dnes jde o klíčový prvek vývoje nových modelů.

Ztělesněním této jedinečné firemní filozofie jsou talentovaní inženýři a technici z různých oborů, kteří na jedinečných zážitcích z jízdy dnem i nocí pracují. Jedním z takových techniků je i Masayoshi Kanei. K vývojářskému týmu Mazdy se připojil už před 14 lety, dnes testuje prototypy i nové vozy při přechodu k sériové výrobě. Mezi ně patřila i Mazda CX-60 PHEV. Jen nechce, aby se mu říkalo testovací jezdec.

Skvělý výkon

„V Mazdě o sobě nemluvíme jako o testovacích jezdcích, protože jsme zapojení do celého vývoje, do každé fáze od plánování po definitivní předání vozu na trh,“ vysvětluje. „Testovací jízdy k tomu samozřejmě taky patří – v našem oddělení testujeme spoustu aut, abychom porovnali údaje a zhodnotili jejich jízdní vlastnosti, kvalitu a schopnost uspět v reálných podmínkách. Nesmírně důležitá je ale i jiná metrika, které v Mazdě říkáme ‚pocit z výkonu‘ a soustředí se hlavně na lidské vnímání akcelerace a pohybu vozu.“

„Já zodpovídám za pohonné jednotky,“ pokračuje Kanei. „Společně s dalšími techniky ladíme různé detaily – nastavení motorů, zrychlení nebo výkon agregátu.“ Tímhle způsobem se rozhoduje o podobě vozu už ve fázi, kdy celé auto existuje jen na rýsovacím prkně.

Na silnici pak Kanei využívá všechny smysly, aby chování vozu náležitě zhodnotil. „Třeba při zrychlení musí člověk umět změřit a zhodnotit i nepatrné změny v odstředivé síle a vibracích, které vůz přenáší do těla,“ vysvětluje. „Tyhle faktory výrazně ovlivňují zážitek z řízení.“ Vibrace a rázy fungují jako vektor, při zrychlení se mění. Pro Mazdu jde o jeden z nejdůležitějších faktorů při vymýšlení inovací, jejichž středobodem je vždy řidič a posádka.

Kanei ovšem dobře ví, že lidské smysly nejsou neomylné, jakkoli na nich nesmírně záleží. „Své smyslové hodnocení předáváme vývojářům pohonných jednotek společně s tvrdými numerickými daty. Cílem je sestavit motor, který bude fungovat přesně tak, jak si to řidič představuje.“

To nejlepší z obou světů

Tenhle proces hrál obzvláště důležitou roli, když Kanei pracoval na nové Mazdě CX-60 s plug-in hybridní pohonnou jednotkou e-Skyactiv PHEV. „PHEV je systém, který využívá to nejlepší ze spalovacích motorů i z elektromotorů,“ komentuje to Kanei. Když je baterie hybridního vozu nabitá, jede auto na elektřinu a šetří benzin. Pokud chcete přidat na dynamice nebo někoho rychle předjet, automaticky se aktivuje spalovací motor kvůli vyššímu výkonu a zrychlení.

„Někdy by ovšem člověk chtěl, aby zrychlení bylo ještě výraznější. Nebo se naopak spalovací motor aktivuje zbytečně brzy. To je obecný problém plug-in hybridů,“ vysvětluje Kanei. Přechod z elektromotoru na spalovací agregát se podle něj obtížně vylaďuje, je to ale hodně důležitý úkol. „Člověka vyděsí, když auto nereaguje, jak by si představoval,“ podotýká

Vývoj CX-60 PHEV tak představoval novou výzvu, ale Kanei se jí se svým týmem ochotně postavil. Výsledkem je hybridní pohonná jednotka s jedinečně přesnými reakcemi. „Nebylo úplně jednoduché vyladit motor tak, aby reagoval způsobem, který od Mazdy čekáme, ale nakonec se to povedlo,“ usmívá se Kanei. Vůz je zkrátka vymyšlený tak, aby plnil přání řidiče.

Zároveň je jasné, že testovací jízdy tvoří nesmírně důležitou část vývojového procesu, a Kanei přiznává, že se jim hodně věnuje, jak na utajovaných testovacích okruzích v Japonsku, tak na světoznámých německých dálnicích. „Jsme součástí celého procesu od samého začátku, takže si pro pohonnou jednotku kvůli příjemnému zážitku z jízdy můžeme stanovit vlastní parametry a cíle. Je jedno, zda jde o PHEV nebo jiný motor – během testovací jízdy se musíme ujistit, že vůz tyhle parametry a cíle jednoznačně splňuje. Tolerance chyb je při hodnocení během testovacích jízd velmi malá.“

Připravení na všechno

Kanei a další technici jsou pod velkým tlakem, ale pro svou práci mají ty nejlepší předpoklady. Kanei, který pracoval mimo jiné na Mazdě CX-30 i na nejnovějším typu CX-60, vysvětluje, že díky promyšlenému systému Mazdy mají technici k ruce vše, co potřebují.

Propracovaný systém umožňuje Kaneiovi i dalším technikům rozvíjet dovednosti nutné k spravedlivému, konzistentnímu a především bezpečnému testování. Do systému jsou zapojení nováčci, kteří se teprve seznamují s pověstnou centrálou Mazdy v Hirošimě, i zkušení pracovníci – podle Kaneie je tak při testování možné „zkoušet maximální možnou rychlost“. Jako vždy záleží u Mazdy s její orientací na řidiče především na tom, co bude vyhovovat koncovým uživatelům.

Rozdíly ve schopnostech od nováčků po zkušené matadory jsou často značné. „Při testovací jízdě je nutné hodnotit výkon vozu s maximální přesností bez ohledu na podmínky. Když to člověk nezvládne, není hodnocení pro vývojářský tým důvěryhodné,“ pokračuje Kanei.

Hlavním kritériem výkonu jsou jízdní schopnosti a reakce vozu při různých rychlostech. Kanei zvládá testovat různé modely během ďábelsky rychlé jízdy na povrchu všeho druhu od suchých rovných silnic po zatáčky v dešti a funguje jako živý důkaz, že propracovaný systém Mazdy funguje. Jen tak může firma zaručit, že každý vůz přinese řidiči opravdové potěšení, i když se pustí do extrémní jízdy, a zkušení zaměstnanci se zároveň při své práci mohou cítit v bezpečí.

Pohled do budoucnosti

Do vývoje špičkových motorů nahlédl Kanei už před nástupem do Mazdy, ještě coby vysokoškolský student. Na otázku, jaký model se mu při testovacích jízdách líbil nejvíc, bez sebemenšího zaváhání odpovídá, že „vždy ten poslední“. „Dnešní technologie se rychle vyvíjí a vždy se objeví nějaká výzva, takže se člověk jako technik musí pořád učit něco nového. To mě na tom ohromně baví.“

„Je mi jasné, že nám i příští motor dá zase v mnohém zabrat, ale já s tím počítám a jsem za to rád – v naší branži nás pokaždé čeká něco nového, nikdy nejsme v cíli,“ uzavírá Kanei. „Jedinou cestou vpřed je neustálé zlepšování.“

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz