Maserati Ghibli
Také se Vám zdá, že zlatá éra nejkrásnějších supersportů byla šedesátá a sedmdesátá léta? Pokud ano, jste zde správně. Představíme si totiž diamant mezi supersporty, absolutně elegantní Maserati Ghibli.
Jak jste správně pochopili, řeč bude o první ze dvou generací Ghibli, vyráběnou v letech 1967 až 1973. Ta se představila v roce 1966 na autosalonu v Turíně. V době zrození byla konkurence skutečně dobře vyzbrojená, vzpomeňme například krásnou Miuru od Lamborghini, nebo dravostí překypující Ferrari Daytona. Laťka byla posazena velmi vysoko. I dnes po čtyřiceti letech je první Ghibli považován za jeden z nejvýznamnějších modelů Maserati.
Skutečně nádherné tvary ocelové karoserie podporuje impozantní délka 4,57 metrů, která ovšem stačila jen dvěma pasažérům. Dlouhá kapota s nízkou kabinou a „useknutou“ zádí působí, jakoby auto bylo v pohybu, i když stojí. Čtveřice výklopných kruhových světlometů se vynořily v případě potřeby, jinak byly ukryty, aby nenarušovaly čistý design přídě s trojzubcem na masce chladiče. Veškeré chromované doplňky jsou jednoduché, detailně zpracované a nezaměnitelné. Není se čemu divit, tento úchvatný design navrhl Giorgetto Giugiaro. Lahůdkou pak byla otevřená verze Spyder, představená v roce 1969.
Ačkoli podvozek, převzatý a upravený z modelu Mexico (který byl navíc ještě převzat z modelu Quattroporte), nebyl tehdy žádná revoluce techniky, nicméně pracoval dobře. Odzkoušené a osvědčené komponenty na trubkové platformě spolu s výborným vidlicovým osmiválcem slibovaly jedinečné jízdní dojmy. Vzadu se jednalo o tuhou nápravu odpruženou půleliptickými listovými pery, vpředu o lichoběžníková ramena s vinutými pružinami. Samotný motor o objemu 4 719 cm3 s válci skloněnými do pravého úhlu a čtveřicí vačkových hřídelí byl uložen podélně vpředu a při kompresním poměru 8,5 : 1 podával velmi solidních 330 koní při 5 000 ot/min. Ghibli dosahovalo rychlosti 248 km/h, z nuly na sto zrychlovalo během 6,6 s. Za tyto výkony si skrze čtyři dvoukomorové karburátory WEBER vzalo 28 litrů na 100 kilometrů, a aby byl akční rádius akceptovatelný, mělo dvě padesátilitrové nádrže na každé straně s vlastním hrdlem. Motor mohl být spojen s manuální pětistupňovou převodovkou ZF nebo třístupňovým automatem Borg-Warner, odkud šla síla na zadní kola. Značnou sílu osmiválce bylo potřeba krotit, zde se uplatnily brzdy Girling, zakousávající se do čtyř kotoučů. V roce 1970 přišla verze SS s posíleným motorem na 335 koní, kterému pomohl větší objem 4 930 cm3. Maximální rychlost stoupla až na 265 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h se zkrátilo na 6,2 sekundy.
Pohled do interiéru Vás ubezpečí, že máte co dočinění s Maserati. Luxus, elegance, prvotřídní materiály a sportovní naturel. Možná Vám připadne palubní deska vyhlížející trochu jako kokpit malého letadla, ovšem informace z mnoha palubních přístrojů o motoru a aktuálním stavu auta jsou velmi cenné. Součástí výbavy se mohl stát posilovač řízení, vyvýšený středový tunel zahrnoval klimatizaci. Dokonalost završil krásný tříramenný dřevěný volant.
Výroba Maserati Ghibli byla ukončena v roce 1973. Název Ghibli převzalo Maserati z označení horského větru Ghibli (vítr ve jméně měl pak také například model Bora). Celkem bylo vyrobeno 1 274 vozů, z nichž 125 vyjelo ve verzi Spyder. Prodávalo se lépe než konkurenční Lamborghini Miura, nebo Ferro Daytona a to už je co říct. Bravo Maserati!
.« TEST BMW X6 40d PERFORMANCE V Nice se testoval dojezd elektromobilu Peugeot iOn »