Luxusu se v ojetinách daří navzdory pandemii
Za poslední rok, který od března loňského roku ovlivňuje koronavirová pandemie a s ní spojené restrikce a omezení, je zjevný zvláštní paradox. Klesl počet prodaných aut v nejběžnějších cenových relacích v rozmezí od 100 tisíc korun do půl milionu. Naopak se zvýšil zájem o nejlevnější auta, ale i o luxusní vozy, kterých se prodalo o 40 % více než před rokem.
Zájem o dražší vozy se projevil na vzorku řádově čtyřiceti tisíc prodaných aut v době od března 2020 do února 2021. Jde samozřejmě o auta prodaná v drtivé většině on-line. „Nejvíce rostl prodej aut v ceně přes milion korun, kterých jsme prodali o 40 % více, než ve stejném období před rokem. Lidé za ně u nás během trvající pandemie Covid-19 utratili 330 milionů korun. Zájem byl i o vozy v cenovém segmentu 500 tisíc až 1 milion korun, těch se prodalo téměř 2800 za 1,9 miliardy korun.,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka sítě autocenter AAA AUTO.
Stejně tak vzrostl zájem o nejlevnější vozy v pořizovací ceně do 50 tisíc korun. Zákazníci taková auta pořizují zpravidla jako druhá do rodiny a využívají je jako takzvané „mobilní roušky“. „Strach z nákazy koronavirem, ale i stále značně omezené možnosti veřejné dopravy, které dopravci, ale i krajské samosprávy i nadále omezují, vedou zákazníky k pořízení levného alternativního způsobu dopravy,“ doplňuje Topolová.
Naopak u aut, která byla doposud těmi nejčastěji prodávanými, tedy v pořizovacích cenách od 50 tisíc do půl milionu je patrná určitá stagnace. Během roku trvající pandemie se jich prodalo téměř 31 tisíc v celkové hodnotě přesahující sedm miliard korun, tedy přibližně o miliardu méně, než ve stejném období před rokem. „U střední třídy je patrný určitý trend odložené spotřeby. Lidé, kteří plánovali obměnu vozového parku, s ní zatím vyčkávají a udržují svá současná auta. Je to vidět i na zvyšujících se cenách náhradních dílů a servisu obecně, ale i relativně dlouhé čekací doby na nová auta“ vysvětluje současnou situaci na trhu Topolová.
Mezi nejdražší prodané vozy během posledního roku patřily například zánovní Mercedes-Benz G63 AMG s 11 tisíci km a cenou 4.990.000 korun, který byl online prodán do zahraničí, nebo Mercedes-Benz GLE 53 AMG Coupé s 18 tisíci km a cenou 2.700.000 korun a BMW X7 M50d s 12 tisíci km za 2.570.000 korun.
.« Škoda otevřela ve Spojených arabských emirátech svůj největší showroom na světě Navzdory celému průmyslu strmě roste online prodej ojetin »