Lidé jsou letos při nákupu auta opatrnější, zejména u Octavií
Lidé, kteří kupují ojeté auto, si čím dál více uvědomují, o jak nákladnou investici se jedná a chtějí mít jistotu, že je auto v budoucnu nepřekvapí zatajenou havárií či vyšším kilometrovým nájezdem. Důkazem toho je zvyšující se zájem o prověřování historie ojetých vozů přes Cebia. Počet zakoupených prověření se letos v prvních pěti měsících meziročně navýšil o 37 %, loni činil meziroční nárůst ve stejném období „jen“ 13 %. Oproti covidovému roku 2020 se letos zájem o prověřování navýšil o 130 %.
„Zájem o historii aut roste i během letošního roku. V květnu jsme zaznamenali meziroční navýšení dokonce o 44 %,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin už 32 let. Vyšší zájem o prověřování přisuzuje sponzoringové televizní kampani, kterou letos Cebia uskutečnila s cílem zvýšit povědomí o problematice podvodů a dále špatné ekonomické situaci ve společnosti.
Drtivá většina lidí si prověří více než jedno auto
„Lidé se bojí podvodů a bojí se dodatečných nákladů, které by je mohly čekat, protože řada z nich nemá peníze na další investice. Auta se zdražují a spolu s nimi rostou i náklady na údržbu a servis. Pochopili, že je lepší investovat pár stokorun a znát historii vozu, než být za pár měsíců či let nepříjemně překvapen technickými problémy, které vyžadují nemalé finanční investice. Kromě toho také nechtějí přeplácet reálnou cenu vozu, protože zatajení havárií či stočení tachometru prodražují auto o desetitisíce korun i více. Navíc pokud zjistí menší závady, mohou si u prodejce vyžádat slevu,“ vysvětluje dále Martin Pajer z Cebia a dodává, že drtivá většina lidí prověřuje přes Cebia více než jedno auto, což je důkazem toho, že jsou se službou AUTOTRACER spokojení.
Největší strašák? Havárie
To, že jsou lidé opatrnější, je podle něj na místě, neboť v době zhoršené ekonomické situace se míra podvodů zvyšuje. Podle zkušeností Cebia se lidé zajímají především o havárie a poškození. Častým důvodem pro prověření je také obava ze stočeného tachometru a dále strach z koupě kradeného auta. Naopak méně se zajímají o původ vozidla, kdy zejména u aut dovezených z Německa důvěřují prodejcům. Přitom každé páté auto pochází ve skutečnosti z jiné země a jen tato skutečnost stojí kupující zhruba 30 000 Kč, a u dražších a mladších vozidel pak i více.
Nejčastěji si lidé prověřují vozy značky Škoda, které se v inzerci vyskytují nejvíce a u Cebia tvoří pětinu (19,9 %) prověřovaných aut. Dvě z pěti škodovek jsou pak Octavie (39,2 % vozů Škoda). Druhou nejprověřovanější značkou je Volkswagen (13,6 %) následovaný Fordem (6,8 %) a dále luxusními značkami BMW (6,5 %) a Mercedes-Benz (5,2 %) (top 10 značek naleznete v přiložené tiskové zprávě).
Podvody se vyskytují i u levných aut
„S rostoucí cenou auta roste zpravidla i zájem o prověření jeho historie. Ukazuje se to například u značky Škoda, kdy podíl Octavií mezi prověřovanými auty je sice o něco nižší než jejich podíl na trhu, u modelů Fabia je však rozdíl podstatně větší. Není proto ani překvapivé, že se na čtvrtém až šestém místě prověřovaných aut umístily luxusní značky BMW, Mercedes-Benz a Audi,“ komentuje data ředitel Cebia Martin Pajer a dodává, že podvody se však vyskytují u všech aut, tedy i u těch levnějších modelů. I v takovém případě pak kvůli podvodu může kupující přijít o desítky i stovky tisíc korun, a proto je důležité prověřovat historii u každého auta bez ohledu na jeho cenu.
V systému AUTOTRACER od Cebia je možné prověřit si historii vozů z Česka i zahraničí. Systém obsahuje miliardy dat o autech a lze se díky němu dozvědět, zda vozidlo nebylo havarované či poškozené, případně k jaké škodě došlo a jak ji vyčíslila pojišťovna, zda nemá stočený tachometr a případně o kolik km, jak bylo servisované, kdy bylo vyrobené a poprvé zaregistrované v Česku a zahraničí, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není hlášené jako odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozované jako taxi, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované, jaká je jeho aktuální tržní cena či lze vidět fotografie nejen z inzerce, ale také po případné havárii. Součástí prověření historie vozidla od Cebia je i detailní návod na kontrolu originality vozidla, tedy toho, zda se ve skutečnosti nejedná o jiné auto, kterému byly dány identifikační znaky jiného vozidla, aby se zakryla krádež či těžká havárie.
.« Jak často mění Češi auta? Překvapivě dost pravidelně První jízda s Toyotou Prius: Vypadá jako supersport, ale je to skvělý hybrid »