lexus_lbx

Lexus vsadil u svých čtyřkolek na inteligentní pohon E-Four

21. 10. 2024 • Novinky

Značka Lexus u svých hybridních a plug-in hybridních modelů s pohonem všech kol vsadila na inteligentní systém E-Four. Ten se z hlediska konstrukce a principů fungování liší od tradičních pohonů 4×4 především proto, že nepoužívá žádné mechanické spojení mezi nápravami, hnacím hřídelem ani převodovkou s reduktorem.

Jedinou výjimkou je vlajková limuzína LS, která používá vyspělý centrální diferenciál Torsen. Základem crossoverů a SUV s E-Four je pohon zadní nápravy elektromotorem, jehož činnost inteligentně řídí sofistikovaný počítač hybridního systému. Díky této konstrukci se spotřeba paliva výrazně neliší od spotřeby hybridních verzí s předním pohonem.

A zároveň uživatel získává řadu výhod pohonu všech kol, od vyššího výkonu až po výrazně vyšší úroveň bezpečnosti, zejména v obtížných podmínkách.

Třetí elektromotor ve voze

Konstrukce hnacího ústrojí E-Four byla navržena tak, aby byl celý systém co nejúčinnější a nejspolehlivější. Hybridní systém na přední nápravě se skládá ze zážehového a elektrického motoru a generátoru, který nabíjí trakční baterii. Lehký motor pohánějící zadní nápravu, který spolu s hybridním systémem tvoří pohon E-Four, je třetí elektrickou jednotkou ve voze.

Provoz těchto jednotek řídí řídicí jednotka PCU prostřednictvím hybridní převodovky a měniče, což umožňuje používat výkonnější elektromotory při zachování stejného výkonu a kapacity akumulátoru a Lexusy s pohonem E-Four mohou v elektrickém režimu jezdit dostatečnou rychlostí.

Lexusy s pohonem E-Four mají nízkou průměrnou spotřebu paliva, která je srovnatelná s verzí s předním pohonem. Je to dáno tím, že při jízdě je poháněna především přední náprava. Pohon zadní nápravy se zapojuje v případě potřeby, například když systém zjistí ztrátu trakce, vůz vyjede do kopce nebo na mírně kopcovitou či písčitou cestu, což zvyšuje bezpečnost a komfort jízdy.

E-Four má i nejmenší a nejnovější LBX

Nejmenším modelem v rodině E-Four je Lexus LBX. Hybrid s výkonem 136 k zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,6 s a průměrná spotřeba paliva se pohybuje od 4,6 l/100 km.

U Lexusu UX 300h varianta s pohonem E-Four využívá elektromotor s permanentním magnetem, který dosahuje výkonu 30 kW a točivého momentu 84 Nm. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s a spotřeba 5,3 l paliva na 100 km.

Pohon E-Four je volitelný i u modelu NX 350h. Obě varianty mají stejný výkon (243 k), ale vůz s pohonem 4×4 zrychluje z 0 na 100 km/h o něco rychleji, za 7,7 sekundy a má spotřebu 6 l/100 km. Naproti tomu Lexus RX 350h je k dispozici výhradně s pohonem E-Four. Největší SUV Lexus s plně hybridním pohonem a pohonem 4×4 disponuje kombinovaným výkonem 250 k a průměrnou spotřebou 6,3 l paliva na 100 km.

U plug-in hybridních modelů NX 450h+ a RX 450h+ se systém dokonale vyrovnává s mírně vyšší hmotností obou vozů ve srovnání s plně hybridní verzí. Vyšší hmotnost je důsledkem použití baterie o kapacitě 18,1 kWh, a umožňuje naplno využívat výkon hybridního systému.

Kombinovaný výkon obou modelů dosahuje 309 k. NX 450h+ zrychlí na 100 km/h za 6,3 s a v elektrickém režimu ujede až 98 km. Průměrná spotřeba začíná na 0,25 l/100 km. Větší a komfortnější RX 450h+ zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,5 s a díky umístění baterie pod podvozkem má vůz nízko položené těžiště, což přispívá k vynikajícím jízdním vlastnostem. Díky efektivnímu pohonu je RX 450h+ schopen ujet v elektrickém režimu až 70 km, přičemž průměrná spotřeba paliva začíná na 0,4 l/100 km.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz