LEXUS GS ODHALEN

19. 8. 2011 • Novinky

Automobilka Lexus dnes odhalila novou generaci modelu GS na soutěži elegance Concours d’Elégance v kalifornském Pebble Beach.

„Nový Lexus GS, který charakterizuje ještě vyšší požitek z jízdy, smělejší design a prostornější moderní interiér dokonale reaguje na stále náročnější požadavky zákazníků,“ uvedl viceprezident Lexus Europe Andy Pfeiffenberger.

Nový GS nabízí zákazníkům řadu špičkových funkcí i prémiových prvků. Může se přitom opřít o technologie, které tento vůz posouvají za obvyklé hranice třídy luxusních vozů.

Díky nové a odvážné masce chladiče ve tvaru vřetena, pro Lexus charakteristické, vyzařuje z nového GS přímo hmatatelná smělost. Přepracovaný podvozek a stabilní postoj na druhé straně inspiruje a odměňuje řidiče nového GS přesnými jízdními vlastnostmi.

Konstruktéři GS si kromě toho dali za úkol zvětšit interiér. Přestože vnější rozměry vozu zůstaly prakticky nezměněny, narostla velikost kabiny i zavazadelníku, aby nový interiér poskytl dostatek místa k pohodlné přepravě cestujících a jejich zavazadel i na dlouhé vzdálenosti.

Nová osobnost a pozvání k jízdě

Klíčovým úkolem konstrukčního týmu bylo navrhnout nové GS tak, aby vznikl výkonný a současně agilní vůz. Hlavním cílem bylo poskytnout řidiči atraktivnější požitek z jízdy. K tomu napomáhá nová aerodynamická karoserie; výrazně modernizovaná podvozková platforma s širším rozchodem kol a tužší konstrukcí; převodovka s rychlejším řazením; jedinečný zvuk motoru a naladění výfuku; a lepší vedení sedadel.

Přepracovaná podvozková platforma je oproti současnému modelu tužší. Konstruktéři podrobili podvozek intenzivnímu testování, jehož výsledkem je vyšší počet bodových svarů a doplnění laserových spojů na několika specifických místech. Širší rozchod kol, vpředu o 40 mm, resp. vzadu o 50 mm, v součinnosti s přepracovaným systémem odpružení zajišťuje stabilnější postoj a výtečné jízdní vlastnosti při průjezdu zatáčkami.

Nový systém zavěšení kol byl navržen s ohledem na co nejpřesnější vedení vozu na cestách plných zatáček. Horní i spodní vodicí ramena přední nápravy jsou vyrobena z hliníku a používají větší pouzdra. Kompletního přepracování se dočkala zadní nápravnice, aby bylo možné použít zcela nové víceprvkové zavěšení zadních kol. Zde se uplatňuje vylepšená geometrie zavěšení, která zajišťuje správnou boční vodicí sílu pneumatik při průjezdu zatáčkami a zlepšuje chování zadní nápravy. Díky tužší podvozkové platformě a lehčím komponentům bylo možné v tlumičích použít olej s nižší viskozitou, a tak tlumiče vykazují lehčí chod a rychleji reagují na drobné vnější podněty.

Nasazení hliníkových vodicích ramen u přední i zadní nápravy přispělo ke snížení neodpružené hmotnosti a výraznému zlepšení vlastností vozu v otázkách agility, tlumení náklonů, jízdního pohodlí, ovladatelnosti a přesnosti řízení. Celý systém zavěšení je nyní lehčí a pevnější, rychleji reaguje na pokyny od řízení a umožňuje tichou jízdu bez projevů nekultivovanosti. Kotoučové brzdy s odvětráváním a čtyřpístkovými hliníkovými třmeny vpředu jsou vybaveny nejmodernějšími elektronickými systémy, které zaručují správné vyvážení brzdné síly a dokonalou kontrolu.

Požitek z jízdy dle přání řidiče

Nový GS 350 pohání zdokonalený vidlicový šestiválec 3,5 l se čtyřmi vačkami a čtveřicí ventilů na válec, používající technologii duálního proměnného časování ventilů (dual VVT-i). Díky výkonu 225 kW (306 k) se jedná o jeden z nejvýkonnějších základních motorů v této třídě, a současně jediný, který používá přímé i nepřímé vstřikování paliva. GS tak akceleruje z 0 na 60 mph za pouhých 5,7 sekundy a zároveň vykazuje nižší spotřebu paliva než předchůdce.

Pružné zrychlení z 30 na 50 mph činí pouhé 3,0 sekundy, přičemž o odvážnější a dynamičtější osobnosti nového GS vypovídá i vylepšená akustická charakteristika motoru. Součástí standardní výbavy je i šestistupňová automatická převodovka se sekvenčním řazením pomocí pádel pod volantem a sportovním režimem. *

Převodovka má několik nových vylepšení, jako je např. rychlejší změna převodových stupňů, rychlejší přemostění měniče točivého momentu a používání automatických meziplynů při řazení dolů, s podporou čtveřice jízdních režimů nastavitelných novým přepínačem Lexus Drive Mode. Kromě základního režimu Normal jsou k dispozici další nastavení:

  • Režim ECO upravuje mapování škrticí klapky, vyhřívání sedadel a ovládání klimatizace s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva. V režim ECO se podsvícení ukazatelů změní do modrého tónu.
  • V režimu SPORT S se upravuje mapování škrticí klapky a priorita řazení tak, aby se plně využil výkonový potenciál pohonné jednotky. V režimu SPORT S se podsvícení ukazatelů změní na červené.
  • Režim SPORT S+ (nabízený pro vybrané verze) zlepšuje ovladatelnost sportovním nastavením adaptivního variabilního odpružení, systému řízení a stabilizačního systému (VSC) společně s výkonovým nastavením režimu SPORT S.

(*) Model GS 350, představený pro americký trh v kalifornském Pebble Beach, bude na evropském trhu nabízen pouze v Rusku, Ukrajině a Kazachstánu.

Pokrokový design Lexus

Nový GS svým precizně vymodelovaným exteriérem zhmotňuje novou generaci designové filozofie značky Lexus. Zcela novým směrem se vydá i zbytek modelové řady. Při návrhu GS se konstruktéři zaměřili na vizualizaci proudění vzduchu kolem vozu a optimalizovali aerodynamické parametry ve snaze docílit co nejnižšího součinitele aerodynamického odporu.

GS umně spojuje jedinečný styl s technickou funkčností. Správnému proudění vzduchu kolem vozu a za něj napomáhají lamely zabudované do boků koncových světel i tvarování zavazadelníku. Partie pod zadním nárazníkem byly vytvarovány s ohledem na co nejhladší proudění vzduchu pod vozem, aby vůz jel jako přilepený k vozovce. Přívody vzduchu na vnějších hranách spodní části masky chladiče zase slouží jako chladicí kanály.

Ikonická maska chladiče lichoběžníkových tvarů připomínajících vřeteno má základ v dosavadním designu vozů této značky. Hladce navazuje na agresivní přední nárazník, kde napomáhá k účinnému proudění vzduchu. Tento nápadný stylistický prvek v kombinaci s hluboce posazenými moderními světlomety a diodovými světly pro denní svícení ve tvaru „L“ ještě akcentuje sebevědomý a dynamický naturel nového vozu. Světlomety používající projektorovou techniku zajišťují výtečné osvětlení vozovky a zároveň obohacují design vozu o ostřejší rysy.

Při pohledu z boku působí GS dojmem prostorného sportovního sedanu se širším postojem a vynikajícím držením stopy. Díky zkosení bočních prahů a krátkému přednímu převisu vůz vypadá, jako by byl v neustálém pohybu. Rozšířené přední i zadní blatníky propůjčují vozu atletický postoj, poukazující na dynamický charakter tohoto modelu.

Zadní nárazník je opatřen nápadným difuzorem a středovými aero lamelami, které napomáhají k lepšímu proudění vzduchu ve spodní části karoserie. Zpracování zadního nárazníku v kombinaci s diodovými koncovými světly ve tvaru „L“, pro Lexus typickými, poukazuje na vysoké jízdní výkony. Celkové tvarování karoserie nového GS představuje významný posun filozofie designu L-finesse, která tvoří základ konstrukčního návrhu všech produktů značky Lexus.

GS bude možné objednávat ve třech nových barvách, které Lexus nabízí vůbec poprvé: Crimson Red (červená karmínová), Meteor Blue (modrá meteor) a Sonic Silver (stříbrná sonic). V případě karmínově červené se do laku přidávají skleněné vločky, díky kterým je výsledný povrch třpytivější. Pro barvu karoserie Sonic Silver vyvinuli technici Lexus novou a modernější metodu nanášení laku. Nový GS bude vůbec prvním modelem značky Lexus, u kterého bude tato nová technologie lakování použita. Vozy v barevném provedení Sonic Silver oslní zářivějším lakem, neboť dodatečná kovová textura zajišťuje nápadnější stínování a rozpoznatelné ostřejší odlesky. Díky tomuto kovovému efektu vynikne každá křivka karoserie, přičemž celý povrch vypadá jako jemně vyleštěný.

Prostorný interiér s dalšími prvky prémiové výbavy

GS nabízí více prostoru pro všechny cestující a větší míru pohodlí pro přední i zadní pasažéry.

Vylepšení začínají na pracovišti řidiče. Celá kabina vozu byla vytvořena kolem pozice řidiče s ohledem na co nejvyšší požitek z jízdy. Přístrojový panel s horizontálním rozvržením do šířky akcentuje celkovou prostornost interiéru. Díky přepracovanému rámu sedadla a úpravám konstrukce sloupku řízení se zlepšila pozice řidiče za volantem z hlediska jízdního pohodlí, lepší viditelnosti vpřed a celkové kontroly nad vozem. Nemenší pozornost věnovali konstruktéři i zvětšení prostoru pro zadní cestující, kteří si oproti předchozí generaci GS mohou vychutnat více prostoru nad hlavou, pro nohy, kolena i nárty.

Úpravy se dotkly i otvorů dveří, které díky novému tvarování umožňují snazší nastupování a vystupování. Velikost zavazadelníku narostla bezmála o 25 procent, přičemž snazší je i přístup do kufru s širším a hlubším otvorem pro nakládání.

Návrháři věnovali pozornost každému detailu v kabině GS, která zhmotňuje pečlivé vyvážený poměr luxusu, technického vybavení a emočně zaměřeného designu. Nové rozvržení dlouhé, pečlivě vymodelované přístrojové desky evokuje v řidiči i předním spolujezdci pocit prostornosti, na kterém má podíl i čisté seskupení středové části nebo nový centrální ovládací displej o vysokém rozlišení, umístěný hluboko v přístrojové desce v blízkosti čelního skla. Většina ovládacích prvků komfortní výbavy, jako např. audio soustavy a klimatizace, se přemístila tak, aby přístrojová deska působila ještě úhledněji a sofistikovaněji.

V interiéru se nyní standardně setkáme s celou řadou prémiových prvků výbavy. Nový energeticky úsporný systém pro automatické řízení klimatizace, označovaný jako S-Flow, dokáže detekovat cestující na zadních sedadlech, a pokud zde nikdo nesedí, soustředí proudění vzduchu pouze do prostoru předních sedadel (první ve třídě). Standardní součástí výbavy všech verzí je systém ovládání Remote Touch nové generace, který umožňuje bezproblémové a intuitivní ovládání všech funkcí potvrzovaných jediným stiskem.

Pomocí systému Remote Touch lze ovládat klimatizaci, audio soustavu, funkce telefonu, navigaci a řadu dalších funkcí a vybírat nabídky na obrazovce bez nutnosti natahovat ruku k tlačítkům. Ovladač Remote Touch zároveň eliminuje nežádoucí pohyby očí a pomáhá uživateli snáze nastavovat funkce s menším rušením od řízení. K vyšší bezpečnosti a pohodlí přispívá i standardně dodávaná zadní parkovací kamera.

Kvalitně zpracovanou kabinu doplňuje i všesměrové osvětlení, které nenásilně uživatele vítá a navádí do vozidla, a tak se i samotné nastupování stává pro posádku příjemným zážitkem. Nová diodová světla se aktivují sekvenčně a postupně osvětlují okolí dveří, středovou konzolu a prostor pro nohy. Jedinečným detailem jsou nové analogové hodiny s podsvícením z LED diod, zasazené do jednoho kusu kovu.

Použité materiály zahrnují i tři typy dřeva, vybrané speciálně tak, aby poukázaly na jedinečné vlastnosti jednotlivých provedení. V luxusně pojatém a individuálně přizpůsobeném interiéru zaujme i kontrastní stehování, které opticky akcentuje přístrojový panel, obložení dveří, středovou konzolu, hlavici řadicí páky a obšití volantu.

Bezproblémová konektivita

Multimediální soustava Lexus nové generace nabízí celou řadu standardních funkcí zábavy a konektivity, včetně rozšířených funkcí Bluetooth® s automatickým načítáním seznamu kontaktů a streamování audia.

Zájemci o GS se mohou těšit na přehrávání DVD (audio a video), vylepšený zvuk nahrávek v MP3, prostorové ozvučení 5.1 Surround Sound a centrální ovládací displej o úhlopříčce 8″ s vysokým rozlišením, umístěný v horní části přístrojového panelu.

Na přání bude mít majitel GS možnost objednat si do svého vozu multimediální displej o úhlopříčce 12,3″ (v odvětví jako první) s vysokým rozlišením a dělenou obrazovkou. Displej s dělenou obrazovkou a extrémně velkou úhlopříčkou vyniká díky vysokému rozlišení svojí čitelností a jednoduchým použitím. Obrazovka o úhlopříčce 12,3″ je dostatečně velká na to, aby současně zobrazovala velkou mapu i informace audio soustavy, klimatizace a další funkce.

Vyznavači kvalitního zvuku, kteří si potrpí na špičkové parametry reprodukce zvuku, mají možnost zvolit audio soustavu Mark Levinson se 17 reproduktory o celkovém výkonu 835 W. Tato soustava nabízí desetikanálové prostorové ozvučení 7.1 Surround Sound s výkonným zesilovačem DSP třídy D a účinnými reproduktory Green Edge™, které jsou lehčí, energeticky úspornější a vykazují nižší míru zkreslení. Nová soustava je schopna v porovnání s předchůdcem přenášet bezmála trojnásobný výkon na kanál.

Integrované bezpečnostní systémy

Kromě modernizované soustavy brzd a konstrukce karoserie pohlcující nárazovou energii nabízí nový GS již v základu výrazně vylepšené prvky aktivní i pasivní bezpečnosti.

Nový GS stojí na vrcholu třídy s nabídkou 10 airbagů, včetně kolenního airbagu pro řidiče a předního spolujezdce. Cestující vzadu chrání boční airbagy zabudované do sedadel, přičemž pro všechny pasažéry na vnějších sedadlech jsou dále k dispozici hlavové airbagy.

Nová přední sedadla konstrukce WIL (zkr. Whiplash Injury Lessening) napomáhají k tomu, aby cestující v okamžiku nárazu měli optimální držení těla, což znásobuje ochrannou funkci bezpečnostních pásů. K ochraně cestujících přispívají i standardně montované bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly (pro přední sedadla, resp. vnější sedadla vzadu).

Bezpečnost cestujících lze dále zvýšit pomocí pokročilého přednárazového bezpečnostního systému (výbava na přání), který využívá adaptivní tempomat, schopný upozornit včas na překážky, které by mohly způsobit nehodu. Tento systém vůbec poprvé v této třídě používá infračervenou kameru ke sledování očí řidiče a jeho kontrole. Pokud bezprostředně hrozí nehoda a systém vyhodnotí, že se řidič v dané chvíli nedívá přímo vpřed, systém v předstihu spustí varování. Pokud řidič stále nereaguje a neprovede požadovaný manévr, systém aktivuje brzdy (po dobu až 2 sekund před nehodou), aby pomohl zmírnit následky kolize.

Mezi další bezpečnostní systémy dodávané na přání patří systém nočního vidění, který zlepšuje viditelnost při jízdě po setmění; „Head Up“ displej s projekcí na přední sklo (HUD); systém monitorování mrtvých úhlů (BSM), schopný odhalit vozidla v mrtvých úhlech vzadu a po boku vozidla; a hlídač jízdních pruhů (LKA) s varováním před nechtěným opuštěním jízdního pruhu (LDW). GS jako první ve své třídě nabízí systém LKA s aktivním zasahováním do řízení (formou mírného stáčení volantu), kdy řidiči pomáhá udržovat správný směr, zatímco systém LDW upozorňuje řidiče v okamžiku, kdy začne nechtěně vyjíždět z daného jízdního pruhu.

Kromě modelu GS 350, představeného v kalifornském Pebble Beach, se brzy představí další verze GS, včetně hybridního provedení a verze F-Sport. Další podrobnosti budou oznámeny ještě letos.

„Díky novému a odvážnějšímu vzhledu, vyšší úrovni jízdní dynamiky a ještě vyššímu pohodlí pro všechny cestující otevírá nový GS zcela novou kapitolu v historii značky Lexus,“ uvedl viceprezident Lexus Europe Andy Pfeiffenberger.

PŘEDBĚŽNÉ TECHNICKÉ SPECIFIKACE PRO GS 350* (US homologace)

GS 350

Výkon

225 kW (310 HP) při 6400 ot/min
Točivý moment 375 N.m (277 lb-ft) při 4800 ot/min
Převodovka Šestistupňová se sekvenčním řazením

ECT-i (elektronicky řízená automatická převodovka s inteligentní funkcí)

Počet míst 5
Celková délka (mm) 4 850
Šířka (mm) 1 840
Výška (mm) 1 455
Rozvor (mm) 1 575 až 1 590
Typ brzd Odvětrávané přední a zadní kotouče, systém ABS, elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA) a stabilizační systém (VDIM – integrované řízení dynamiky vozidla)
Rozměry kol 17 x 7,5″ (standardně)

18 x 8″ (na přání)

19 x 8″ (na přání)

Rozměry pneumatik 225/50/17 (standardně)

235/45/18 (na přání)

235/40/19 (na přání)

Akcelerace

0 – 60 mph

5,7 s (odhad)

(*) Model GS 350, představený pro americký trh v kalifornském Pebble Beach, bude na evropském trhu nabízen pouze v Rusku, Ukrajině a Kazachstánu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz