LeMans 1972 a 1973 aneb souboj překrásných GT
Roky 1972 a 1973 byly velmi zajímavým obdobím pro vytrvalostní závody, a to zejména v závodě 24 hodin Le Mans. V tomto závodě se utkala čtveřice absolutně nádherných vozů. Na chvíli zapomeneme na nejvyšší kategorii S 3.0 a podíváme se na upravené silniční vozy, které proti sobě bojovali v kategoriích GT 5.0 a GT 3.0.
Výkony těchto vozů na trati byly neuvěřitelné, ale kvůli tomu tady nejsme. Mě v tomto období zaujal hlavně nádherný design a půvab těchto monster. V roce 1972 a 1973 se proti sobě na startu postavily skvosty jako Ferrari 365 GTB/4 Competizione, Chevrolet Corvette ZL1, DeTomaso Pantera Le Mans, Porsche 911 S/T a Porsche 911 RSR.
Ferrari 365 GTB/4 Competizione
Ferrari 365 GTB/4 Competizione (GT 5.0) je jedním z nejúspěšnějších závodních vozů svojí doby, vždyť jen v závodě 24 hodin Le Mans 1972 obsadilo všech pět prvních míst v kategorii a rok později na stejném místě udolalo i novinku v podobě Porsche 911 RSR.
Pod kapotou mu bije 4.4-litrový V12, který umí vyprodukovat výkon až 430 koní v 7800 otáčkách za minutu a točivý moment 461 Nm v 5500 ot./min. Motor má šest karburátorů Weber a celé auto váží jen 1240 kilogramů. Kromě skvělých výkonů na trati se řadí i k nejkrásnějším vozům závodní historie.
Chevrolet Corvette ZL1
Chevrolet Corvette ZL1 nikdy nevyhrál žádné obdivuhodné množství závodů, ale byl neodmyslitelnou součástí tehdejších vytrvalostních soutěží. V roce 1972 navíc přijelo v barevném provedení, které velmi připomínalo vozy Ferrari. Dokonce si troufnu tvrdit, že po vzhledové stránce se jednalo o nejkrásnější auto na startovním poli. V závodech však Corvette většinou obsazovala střední příčky. V roce 1973 se jí podařilo skončit na 5.místě v kategorii GT. Samotná Corvette ZL1 byla součástí kategorie GT 5.0.
Pod kapotou se ukrývá sedmilitrový osmiválec se čtyřmi karburátory. Výkon je 430 koní a řev motoru připomíná apokalypsu.
Porsche 911 S/T a RSR
Legendární design karoserie, skvostná technika a parádní výsledky, tím se pyšní Porsche 911 ze 70. let. V roce 1972 typ 911 S/T oslavoval vítězství v kategorii GT 3.0. O rok později ho nahradila nová verze RSR, která se ve stejném závodě umístila zase na prvním místě v kategorii GT 3.0. Těsně ji porazilo jen Ferrari 365 GTB/4 z výkonnější třídy GT 5.0, byl to nádherný souboj.
Starší S/T má 2.5-litrový plochý šestiválec, jenž zadní kola zásobuje výkonem 270 koní. RSR mělo zvýšený objem na 2.8-litru, upravený podvozek a výkon přesahující hodnotu 300 koní. Porsche těžilo hlavně z nízké hmotnosti, díky které dokázalo prohánět i mnohem výkonnější avšak těžší vozy s objemnějšími a silnějšími motory.
DeTomaso Pantera Le Mans
Známá legenda, která se sice nepyšní tituly ze spousty vyhraných závodů, ale zato bojovností a neuvěřitelným stylem, který přivezl málokdo. DeTomaso Pantera Le Mans patřil do kategorie GT 5.0 a většinou zaujímal střední a zadní příčky. V roce 1973 už se slavného závodu Le Mans ani nezúčastnil.
Uvnitř této dechberoucí karoserie kraluje 5.8-litrový osmiválec s výkonem okolo 400 koní.
« TEST Fiat Fullback – Italský Japonec vyráběný v Thajsku aneb nejstylovější pick-up? TEST ojetiny Audi A6 Allroad 3.0 TDI – Nudná dokonalost »