foto-2

Land Rover Discovery odtáhl nákladní soupravu, která vážila 110 tun napříč australskou pustinou

21. 9. 2017 • Novinky, Zajímavosti

Land Rover Discovery si v australské pustině poradil s nákladní soupravou vážící 110 tun… a vyhrál. Představa kamionu se sedmi návěsy taženého SUV zní neuvěřitelně, ale přesně to přichystala značka Land Rover pro model Discovery v rámci nejtěžšího tažného testu. Automobilka předvedla výborné tažné schopnosti modelu Discovery, když ho nechala odtáhnout 100 m dlouhou nákladní soupravu v odlehlém Severním teritoriu. Představila tak vůz Discovery s výbavou pro modelový rok 2018.

Model Discovery Td6 má maximální certifikovanou tažnou kapacitu 3 500 kg na veřejných komunikacích*. Dokázal však odtáhnout 110 tun vážící nákladní soupravu na 16 km dlouhém uzavřeném úseku dálnice Lasseter Highway, a to díky třílitrovému vznětovému motoru s výkonem 258 koní a trakci pohonu všech kol.

V regionech v rozhlehlé australské pustině jsou povoleny pouze nákladní soupravy do čtyř návěsů. Obvykle přepravují palivo, minerální rudy a dobytek mezi odlehlými vesnicemi. Přísná nařízení omezují jejich délku na 53,5 m, proto musela automobilka získat speciální povolení k tažení sedmi návěsů a tahače vážícího 12 tun. Ten byl ponechán, aby bylo možné ovládat hydraulické brzdy instalované na návěsech.

Při této působivé ukázce tažných schopností seděl za volantem John Bilato, výkonný ředitel specializované dopravní společnosti G&S Transport. „Když mě společnost Land Rover poprvé kontaktovala, myslel jsem si, že to auto nedokáže, proto jsem byl dost překvapený, s jakou lehkostí standardní model Discovery 110tunovou nákladní soupravu odtáhl. A plynulost řazení při takovém zatížení byla opravdu výborná.

Tyto nákladní soupravy jsou nejefektivnějším druhem silniční dopravy na světě a tato byla díky použití modelu Discovery také nejhospodárnější ze všech,“ dodal Bilato. Původní model Discovery I byl při svém uvedení v roce 1989 použit k tažení vlaku a prémiové kontaktní SUV Discovery Sport loni odtáhlo tři železniční vagóny ve výšce 26 m nad řekou Rýn.

„Tažné schopnosti byly vždy důležitou součástí DNA modelu Discovery a pouhá hmotnost nákladní soupravy vypráví jen polovinu příběhu. Odtažení tahače a sedmi návěsů, kdy musíte překonat valivý odpor tolika náprav, je mimořádný úspěch. Čekali jsme, že si vůz povede dobře, ale zvládl tento test naprosto skvěle. Na 16 km dlouhé trase dosáhl rychlosti 44 km/h,“ upřesnil Quentin Spottiswoode, Land Rover Product Engineer.

Model Discovery měl standardní osmistupňovou samočinnou převodovku a systém pohonu všech kol. K nákladní soupravě byl připojen pomocí tažného zařízení instalovaného ve výrobě. Na samotnou nákladní soupravu byla dokonce naložena zátěž o hmotnosti 10 tun, aby bylo dosaženo hranice 110 tun.

Třílitrový motor vozu Discovery o výkonu 258 koní s jedním turbodmychadlem využívá nízkotlakou recirkulaci výfukových plynů a dvoustupňové čerpadlo oleje pro lepší odezvu, kultivovanost a úspornost. Verze se vznětovým motorem díky tomu produkuje emise CO2 189 g/km a dosahuje spotřeby paliva kolem 7,2 l/100 km.

Model Discovery je nyní k dostání s úsporným čtyřválcovým zážehovým motorem Ingenium o výkonu 300 koní od společnosti Jaguar Land Rover. Vyspělá pohonná jednotka využívá technologii nepřetržitě variabilního zdvihu ventilů (CVVL) pro optimalizaci hospodárnosti a twin-scroll turbodmychadlo s keramickými ložisky pro plynulé odezvy a nižší tření. Nový motor poskytuje točivý moment 400 Nm a emise CO2 kolem 219 g/km**.

Technologie průhledového displeje druhé generace nabízí také plnobarevné zobrazení a širší nabídku funkcí. Na čelní sklo před řidiče promítá dokonce informace o systému 4×4 a vylepšené navigační zobrazení. Poprvé je u modelu Discovery nabízena ionizace vzduchu v kabině, která zaručuje lepší kvalitu vzduchu v interiéru pro dokonalejší pohodlí cestujících.

Technologie Advanced Tow Assist modelu Discovery usnadňuje couvání, neboť na středovém dotykovém displeji přenášejícím pohled zadní kamery zobrazuje responzivní naváděcí čáry. To řidiči umožňuje řídit vozidlo pomocí otočného voliče Terrain Response 2 na středovém panelu, zatímco systém vypočítává vstupy řízení potřebné k dosažení požadovaného výsledku.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz