Lak a karoserie vašeho vozidla vyžadují přípravu na podzimní sychravo
Teď před sychravým podzimem, zimou, prvními mrazy a dalšími nepříznivými vlivy počasí je ideální doba k tomu, abychom ošetřili karoserii auta. Umýt si auto není jen tak. Samozřejmě, můžete zajet do myčky. Ale řekněme si to na rovinu, ruční práce je prostě ruční práce. Ač se však může zdát, že auto prakticky stačí jen omýt vodou a je čisté, úplně pravda to není. My se dnes zaměříme hlavně na lak. Kromě pořádné koupele potřebuje lak vašeho auta i náležitou péči, aby zůstal chráněný, dlouho zářivý a nepoškozený. V jednoduchých bodech si teď povíme základní návod, jak na to.
Neopomeňte přípravu
Možná vám to bude připadat jasné, ale než začnete s mytím auta a údržbou jeho laku, připravte si všechno, co budete potřebovat. Není nic otravnějšího, než když stojíte před domem, máte ruce od saponátu a zjistíte, že nemáte auto čím usušit. Kromě toho si před mytím sundejte hodinky, prstýnky, ale také pásek. Tím vším totiž můžete svému autu přivodit nepěkné šrámy. A ještě jeden typ před samotným začátkem. Auto nemyjte teplé. Teplo z motoru by mohlo reagovat s čisticími prostředky a na karoserii vám pak zůstanou mapy a fleky.
Odstraňte hrubší nečistoty
Než začnete s umýváním šamponem, nejdříve proudem čisté vody odstraňte všechny hrubší nečistoty. Můžete použít také speciální smetáček, který nasadíte přímo na zahradní hadici. Takové prvotní očištění má svůj praktický význam. Nebudete pak po autě stále dokola rozmazávat například bahno nebo hmyz. Kromě pohledu z hlediska čistoty je to však i proto, že přesně tyto hrubé nečistoty vám mohou později lak auta při mytí poškrábat. Doporučujeme použít také jemnou abrazivní pastu, která odstraní zbytky hmyzu, ale také asfaltu nebo oleje.
Na houbu zapomeňte
V dalším kroku je třeba auto umýt ručně. Doporučujeme k tomu používat rukavice z mikrovlákna. U nás je na mytí velmi rozšířená houba, ale to je chyba. Její rovný povrch totiž zachycuje drobná smítka a zrnka prachu, která na laku auta způsobují mikroškrábance. Ty, které vidíte například na slunci a divíte se, kde se tam vzaly.
Potom budete potřebovat vhodný autošampón. Dominik Dolejš z Auto Kelly si doporučuje pořídit sadu s nanotechnologií, která je zaměřená na hloubkové čištění laku, jeho renovaci a následnou ochranu. Aplikace sady je snadná a udělá laku vašeho auta velkou službu. Ve třech krocích obnovuje lesk, rozjasňuje barvy, zaceluje drobná poškození laku a jeho povrch zároveň dlouhodobě chrání, třeba před otisky dlaní, poškrábáním, vodním kamenem, námrazou nebo ulpíváním dalších nečistot. Použité nanotechnologie vytváří na ošetřeném povrchu ultratenkou ochranou vrstvu, která odpuzuje vodu, a navíc prodlužují životnost laku nebo zvyšují jeho odolnost vůči vnějším nepříznivým vlivům i při mytí v myčkách. Na trhu je však řada samostatných šampónů, které pak můžete kombinovat s dalšími přípravky. „Jen volte ty kvalitní, šetrné, ale zároveň účinné, aby nenadělaly více škody než užitku,“ dodává pan Dolejš.
Ještě pro vás máme tři další tipy. Připravte si dva kyblíky s vodou. V jednom bude jen čistá voda, ve které budete oplachovat špinavou mycí rukavici. Ve druhém pak bude připravená voda se šampónem. Tak bude mytí mnohem efektivnější. Kromě toho se během mytí snažte dělat jen vodorovné tahy, nebudete tak špínu zespodu tahat zpátky nahoru. Když už je auto umyté, rozhodně ho nenechávejte uschnout na vzduchu. Na laku by potom byly viditelné mapy a zaschlé kapky vody. K usušení použijte utěrky z mikrovlákna.
Leštěnka nebo vosk jsou prakticky nutnost
Když už je auto zbavené nečistot, přichází na řadu leštění a voskování. Rozhodně to není to samé. Například na tmavá auta je lepší spíše vosk než leštěnka. Ta totiž pracuje především s mastným filmem, který by vám na tmavé karoserii místo oslnivého lesku nadělil jen fleky. Obecně jsou vosky více pečující a poskytují laku další ochranu. Leštěnky jsou často pouze na efekt, ale není to pravidlem.
Auto vždy voskujeme ve stínu, jen tak jsme totiž schopní vidět všechny možné šmouhy a rozleštit je. Vždy se striktně držte návodu k použití, opět použijte hadříky z mikrovlákna. Voskování auta vám nějakou tu dobu zabere, je tedy dobré s tím počítat a vyhradit si na celý proces dostatek času. Karoserii leštíme vždy krouživými pohyby a postupujeme od středu do stran.
Existují speciální leštěnky pro renovaci na starší laky vozů, hydrofobní leštidla, která později odpuzují vodu, nebo také leštěnky určené jen na metalízu. Kromě toho jsou však k sehnání i univerzální vosky a leštidla nebo oživovače laku.
Když si na voskování či leštění auta dáte záležet, odměnou vám bude delší životnost, ochrana a samozřejmě i perfektní vzhled laku. Ideální je auto voskovat dvakrát do roka.
Drobné i hlubší oděrky zvládnete bez servisu
Pokud také na vašem autě kdykoli narazíte na menší škrábanec, nemusíte hned jezdit do servisu. Na trhu je spousta sad na odstraňování rýh z laku, a to i těch hlubších. Prodávají se například i ve formě tužky, kterou drobné oděrky snadno opravíte.
I když jsme se zaměřili na péči o lak vašeho auta, připomínáme, abyste během mytí nezapomněli ani na kola, podvozek, zádveří, zrcátka či okna. Na všechny kroky je lepší si pořídit specializované prostředky, aby se autu dostalo té nejlepší péče, kterou mu můžete dát. A nebojte se, nemusí to být ani drahé. Například v síti prodejen Auto Kelly jsou dostupné značkové přípravky vysoké kvality, které vašemu autu poskytnou tu nejlepší službu.
« Zájem o prověřování ojetin roste, přesto lidé na zásadní body kontroly zapomínají Test Opel Grandland X 1,5 CDTi »