Ladě opět hrozí odstávky. Bojí se jí dodávat už i Číňané
Ruskému AvtoVazu se nedaří nahradit při výrobě Lad francouzský Renault čínskými producenty komponentů tak rychle, jak si představoval. Až po odchodu Francouzů ze společného podniku se totiž ukázalo, jak moc byla ruská produkce závislá na zahraničních dodavatelích. Rusům se sice podařilo časem lokalizovat výrobu některých součástek, ale v Ladách je i tak stále polovina komponentů z dovozu – až okolo 1 500 na jedno vozidlo. Ty pocházejí zejména z Číny, ale i přes to, že Čína má zájem obchodovat s Ruskem, dodávky váznou. První náznaky se začaly objevovat vloni, když se AvtoVaz dostal na americké sankční seznamy. Už tehdy šéf automobilky Maxim Sokolov varoval před nedostatkem komponentů.
Zařazení Lady na sankční seznam totiž zkomplikovalo možnosti plateb AvtoVazu dodavatelům komponentů ze zahraničí. „Důsledkem jsou masivní odstoupení zahraničních dodavatelů, subdodavatelů, finančních institucí, bank od spolupráce s naším automobilovým průmyslem. Zahraniční banky tak jednoduše blokují naše odchozí platby, i ty vůči AvtoVazu, pokud hovoříme o exportních produktech,“ komentoval tehdy důsledky Sokolov. „A to se, bohužel, týká nejen nepřátelských zemí, ale i těch přátelských, které přihlížejí na riziko sekundárních sankcí ze strany téměř všech zahraničních bank,“ dodal šéf AvtoVazu.
Situace se od té doby nezlepšila, jak naznačují další zprávy z Ruska. Před třemi týdny například Sergej Gromak, viceprezident pro vnější vztahy a interakci s akcionáři AvtoVazu, varoval před možným zastavením dodávek výrobců autodílů z Číny do Ruska kvůli hrozbě nových sankcí. “Nevíme, o kolik se zpřísní další sankce. Vidíme, že množství čínských výrobců komponentů má vážné obavy ze sekundárních sankcí. Problémy vidíme při platbách za komponenty. Proto musíme spolupracovat s ruskými výrobci, protože se nemáme kam jinam obrátit,“ řekl Gromak pro Izvestiju.
Lada musela proto přejít podle Dmitrije Kostromina, viceprezidenta pro obchod a marketing, na „sovětský model výroby“, tedy držet na skladech co nejvíce komponentů, aby mohla výroba pokračovat i v případě zastavení dovozu součástek. Ještě větší problémy než s Čínou jsou s Kazachstánem a Uzbekistánem, zeměmi, které nemíní kvůli Rusku zničit své vztahy se Západem. Týká se to nejen dovozu komponentů, ale i plánovaných společných výrobních projektů. Ladě, která je vlajkovou lodí ruského automobilového průmyslu, tak hrozí zastavení výroby nebo alespoň snižování produkce.
.« Historie německého supersedanu BMW M5 Nový podvod: Při nabíjení elektromobilu můžete přijít o tisíce, varuje ADAC »