Kvalitu vozů v autoškolách je v mnoha případech špatná
Autoškoly jsou k vidění na každém rohu. V době, kdy téměř každá rodina vlastní auto, je umění řídit nezbytnou dovedností dospělého člověka. Kvalita řízení se ale odvíjí nejen od schopností řidiče, ale také od kvality vozu, ve kterém se učí auto ovládat.
Starý kombík nebo nový kabriolet. Volba výukového vozu záleží na preferencích autoškoly. Jedinou podmínkou pro auta, která se v autoškole využívají, je to, aby dokázala jet rychlostí sto kilometrů za hodinu a měla možnost namontování druhého ovládání. Úpravy uskutečňují firmy disponující schválením k provádění tohoto úkonu, kterých je jen o něco málo více než deset. Vzhledem k počtu autoškol a vozů, které jejich služeb využívají, je tento počet nebezpečně nízký, poptávka výrazně převyšuje nabídku.
Přísnější nároky na výukové vozy
I výběr výukových vozidel je v mnoha autoškolách tristní a bezesporu by měl podléhat přísnějším pravidlům. Žijeme přece v civilizované zemi a v 21. století. Není možné, aby studenti vyjížděli na silnice v Octaviích první generace, Fabiích z roku 2000 nebo ve starých automobilech typu Daewoo Matiz.
Proto by měl stát předepsat minimální požadavky na výukové vozidlo. Z mého pohledu by vůz neměl být starší než sedm let a měl by mít velikost střední třídy. Autoškoly mají přece vychovávat řidiče, ne držitele řidičského průkazu. Auta se vyvíjí a jejich ovládání taky. Proto nemohu mít stejně kvalitní výuku na zachovalé Octavii první řady a na moderním automobilu. Na počítači 386 se už toho taky moc nenaučíte a může být zachovalý jak chce.
Jednou z dalších cest, jak zvýšit kvalitu autoškol, by mohlo být poskytnutí databází oprav vozů autoškoly, které by v servisech prošly údržbou. V současnosti totiž musí auta absolvovat pouze technickou kontrolu. Věřím, že taková databáze by alespoň částečně zpřehlednila úroveň vozového parku autoškol.
Výměna spojky je téměř nevyhnutelná
Vozy v autoškolách navíc podléhají úplně jinému opotřebení než vozy využívané ve standardním provozu. Je logické, že žáci dělají více chyb než zkušení řidiči, proto jsou některé komponenty ve vozidlech autoškoly zničené podstatně rychleji. Kvůli nízkým nebo naopak vysokým otáčkám trpí motor, velmi rychle odchází spojka, výrazně více jsou namáhány také brzdy nebo podvozkové díly.
Řešením je častější servis. Závady by byly včas odhaleny, lépe by se dalo předejít finančně náročnějším opravám, a také by byly lépe chránění všichni účastníci silničního provozu. Podle mého názoru by bylo ideální, aby všechny vozy autoškol musely alespoň jedenkrát ročně na STK a každý půl rok by měla být zkontrolována geometrie náprav.
.« Ojetá auta jsou v Česku výrazně dražší: Prodej škodovek se propadá Test ojetiny Hyundai Kona 1.0 T-GDI: Za každou cenu svá »