Kuriózní dopravní předpisy i tresty za nevhodné chování na silnicích
Od Nového roku začne být účinná novela zákona o silničním provozu. V uplynulých dvou letech nejednou probíhaly vášnivé veřejné diskuze o tom, co změnit a co už je tzv. za hranou. A se změnami musejí řidiči počítat i u výše sankcí za celou řadu deliktů.
„Naše pravidla silničního provozu ovšem nijak nevybočují z běžného evropského standardu. Ve světě můžeme najít nejeden příklad, nad kterým zůstane našinci rozum stát…,“ říká Roman Budský z Platformy VIZE 0.
– Ve Španělsku je zakázáno řídit v žabkách. V opačném případě hrozí řidiči pokuta ve výši 200 eur.
– Ve Švýcarsku je v neděli zakázáno ruční mytí automobilů. Mytí automobilů v automyčkách se tento zákaz pochopitelně netýká. Ovšem najít vhodnou myčku může být problém, nejednou se nachází desítky kilometrů daleko.
– V Pekingu se musí chodci připravit na to, že i když budou přecházet po zebře, auta budou kolem nich svištět nezměněnou rychlostí. A bohužel to platí i v případě, kdy chodci přecházejí na zelenou.
– Na Filipínách regulují možnost používat automobily podle čísel na jejich registračních značkách. Pokud končí na číslici 1 či 2, nesmějí jezdit v pondělí. Pokud končí na 3 či 4, nesmějí jezdit v úterý, ty s koncovými číslicemi 5 a 6 neumožňují jezdit ve středu, 7 a 8 znamenají zákaz jízdy ve čtvrtek a konečně číslice 9 a 0 znemožňují jízdu v pátek.
– V Marylandu (USA) vyjde nadávaní z automobilu až na 200 dolarů.
– V Austrálii je nezákonné vysouvat při řízení končetiny z okna, pokud se nesnažíte dát znamení jinému řidiči. Jinak hrozí pokuta 337 australských dolarů.
– V Alabamě je nezákonné řídit se zavázanýma očima. Nicméně v jednosměrné silnici můžete jet v protisměru, pokud máte na přední části auta umístěnou lucernu.
– Ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska může opomenutí použít blinkr vést k pokutě 5 tisíc liber a udělení 9 trestných bodů. Bude to totiž považováno za nedbalé a bezohledné řízení.
– V San Francisku je nezákonné si při řízení otřít slzy špinavým či použitým spodním prádlem.
Neobvyklé tresty pro řidiče
V Thajsku se snaží zabránit pětině dopravních nehod způsobených řízením pod vlivem alkoholu. Úřady přišly s hrůzostrašným trestem – postavit pachatele pod vlivem alkoholu tváří v tvář smrti tím, že je přinutí pracovat v márnicích.
Odsouzení řidiči jsou povinni očistit a převážet těla, aby pocítili bolest, aby pochopili, že řízení pod vlivem je nebezpečné a může skončit ohromnou tragédií.
Ve Spojených arabských emirátech mohou „rychlíci“ za volantem kromě vysoké pokuty 3 000 dirhamů (cca 19 tisíc korun) očekávat zabavení vozu na 60 dní, policie však také může prodat auta pachatelů ve veřejné aukci. Navíc soudy mohou nařídit i obecně prospěšné práce. V roce 2021 bylo pěti řidičům, kteří byli přistiženi při „driftování“ v ulicích Abú Dhabí, prodána auta, následovala tříměsíční povinnost zametat ulice.
V australském státě Queensland mohou být automobily řidičů, kteří v provozu závodí či se jinak chovají asociálně, zabavena či dokonce sešrotována. Takoví řidiči mohou být i uvězněni až na 6 měsíců či pokutováni až do výše 5 338 australských dolarů.
A na nepříjemné postihy mohou dopadnout i na chodce. V čínském městě Shenzhen využívají kombinace videozáznamů s jejich nevhodným chováním, umělé inteligence a rozsáhlých vládních databází k zobrazení přestupců na veřejných billboardech. Vedle jejich podobizny se tam nacházejí i jejich jméno a další identifikační údaje. Zatímco něco takového by bylo na Západě nemyslitelné, osm z deseti čínských občanů údajně používání této technologie podporuje.
V Malajsii mohou být motoristé uvězněni na šest měsíců za vadné třetí brzdové světlo nebo příliš hlasitý výfuk.
Některé policejní útvary v Ohiu (USA) využívají Facebook k zahanbení motoristů za špatné řízení. V roce 2021 zahájil úřad šerifa okresu Portage „Dopravní úterý“. Každý týden sdílí na Facebooku jména a fotografie místních obyvatel pravomocně potrestané za dopravní delikty. Hlavní zástupce Ralph Spidalieri reagoval na etické obavy vznesené některými místními obyvateli a uvedl, že „Pokud se někdo cítí trapně, nemohu si pomoci. Nejsme tu od toho, abychom někomu dělali ostudu. Jsme tu, abychom udělali práci.”
„Ano, v řadě zemí se sejdeme s pravidly chování na silnicích a sankcemi za jejich nedodržování, která nám přijdou jako bizarní. Nicméně v daných zemích fungují, pomáhají snižovat výskyt vážných dopravních nehod. Celosvětově ovšem platí, že bezpečné dojetí do cíle je zvláštní prémií za zodpovědnou a předvídavou jízdu,“ uzavírá Roman Budský.
.« Český trh nabídl meziročně více aut, za posledních devět let byly ale nejdražší a nejstarší Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologické »