Krize VW je už viditelná: V přístavech se hromadí neprodané elektromobily za 300 milionů eur
Volkswagen se před několika lety rozhodl stát největším výrobcem elektromobilů na světě a překonat i americkou Teslu. Tento ambiciózní plán se však zatím nepodařilo naplnit a největší evropský výrobce automobilů se ocitl v bezprecedentní krizi. Série špatných manažerských rozhodnutí vedla k potřebě zásadních úsporných opatření, včetně plánovaného uzavření tří německých továren, propouštění tisíců zaměstnanců a snižování mezd těm, kteří ve firmě zůstanou. Ani hněv odborů, zejména vlivného sdružení IG Metall, na tom nic nezmění.
Situace je vážná. Šéf divize osobních vozů VW, Thomas Schäfer, nedávno přiznal, že firma momentálně nevydělává dost na prodeji automobilů a že německé továrny jsou ve srovnání s jinými závody značky příliš nákladné. Podle šéfa lidských zdrojů, Gunnara Kiliana, je restrukturalizace nezbytná k zajištění finanční stability společnosti. Jedním z hlavních důvodů krize jsou nadbytečné výrobní kapacity na výrobu elektromobilů, které neodpovídají stagnujícímu poptávce. To se už nyní začíná projevovat, jak ukazuje reportáž německého magazínu Bild.
Tisíce neprodaných vozů čekají v přístavech
Bild zveřejnil znepokojivé fotografie tisíců neprodaných elektromobilů Volkswagen, které se hromadí v německých přístavech. Situace připomíná období po skandálu Dieselgate, kdy automobilka musela vykupovat naftová vozidla od zákazníků v USA. Na rozdíl od tehdejších ojetin jsou však tyto vozy nové a bezvadné, přesto stojí zaparkované na přeplněných plochách na severu Essenu, poblíž jednoho z největších překladišť automobilů v Německu.
Podle magazínu Bild jsou kapacity překladišť téměř vyčerpány. „Nikdy předtím jsem tu nic podobného nezažil, a to tu pracuji více než deset let,“ říká jeden ze zaměstnanců. „Auta jen přijíždějí, ale téměř žádná neodjíždějí.“ Odhaduje se, že jen na tomto místě je uskladněno přibližně 6 000 vozidel, většinou elektrických, v celkové hodnotě přes 300 milionů eur. Některá z těchto aut čekají na odvoz více než rok.
Proč auta nenacházejí zákazníky?
Hlavními důvody jsou vysoké ceny a problémy se strategií elektromobilů, která nesplňuje očekávání. „Jsou příliš drahá a chybí potřebná infrastruktura, například nabíjecí stanice, nebo delší dojezd,“ vysvětluje zaměstnanec. Krize v odvětví elektromobilů má však i své vítěze. Překladiště profitují z vysokých poplatků za parkování a pro zákazníky by se situace mohla obrátit ve výhodu díky očekávaným masivním slevám. „Výrobci se pravděpodobně pokusí zbavit těžko prodejných modelů do konce roku,“ říká automobilový expert Frank Schwope.
Krize Volkswagenu je tak varováním nejen pro samotnou automobilku, ale i pro celý automobilový průmysl, který se snaží přejít na elektromobilitu bez jasného plánu na řešení klíčových problémů.
.« Volkswagen pokračuje v posilování své pozice na českém trhu Další továrna končí: Stellantis uzavře závod v Lutonu »