Královna přišla o korunu: Tesla ztrácí světové prvenství v prodeji, střídá ji čínská BYD
Americká společnost Tesla postupně ztrácí vedoucí pozici ve světovém prodeji elektromobilů. Čínský výrobce automobilů BYD se jí těsně přiblížil ve třetím čtvrtletí a pravděpodobně ji v posledním čtvrtletí již předstihl, jak upozornila agentura Bloomberg.
Zatímco v prvním letošním čtvrtletí měla Tesla téměř 160 tisíc vozů náskoku, mezi červencem a zářím se tento rozdíl zmenšil na pouhých 3,5 tisíce vozů. BYD dosahuje růstu zejména díky výrobě cenově dostupnějších bateriových vozidel. Momentálně nabízí šest modelů s cenou, která začíná pod hranicí, za kterou Tesla prodává svůj nejlevnější Model 3 v Číně – tedy více než 260 tisíc jüanů (812 tisíc korun). Mezi oblíbené modely patří Song a Qin, které BYD nabízí od 100 a 130 tisíc jüanů. Do října se jich prodalo 483 tisíc a 380 tisíc, zatímco Modelů Y „jen“ 347 tisíc.
„Už to není o velikosti ani o tradici automobilek, ale o rychlosti, s níž dokážou inovovat a opakovat. BYD se začala už dávno připravovat na to, aby to byla schopna činit rychleji, než kdokoli považoval za možné,“ říká Bridget McCarthyová z fondu Snow Bull Capital, který investuje jak do BYD, tak do Tesly.
Elektromobily od BYD nejsou pouze cenově dostupné, ale podle mnoha odborníků a evidentně i zákazníků jsou také esteticky přitažlivé. To není náhoda, protože BYD, stejně jako další čínští výrobci, investovala do know-how a najala renomované experty, například Wolfganga Eggera, bývalého šéfdesignéra Audi a Alfy Romeo. Tato strategie zdá se zahrnuje i další špičkové profesionály přivedené z firem Ferrari a Mercedesu.
I když zakladatelé obou společností, BYD a Tesla, byli a jsou klíčovými postavami, jejich osobní příběhy a přístup jsou zjevně odlišné. Elona Muska nemusíme představovat, zatímco čínský podnikatel Wang Čchuan-fu, také miliardář, se vyhýbá veřejné pozornosti a není příliš aktivní na sociálních sítích. Jeho nedávné prohlášení, že nastává doba, kdy čínské automobilky předstihnou staré legendy světového automobilismu, získalo značnou pozornost.
Wang, 57 let, se narodil jako druhý nejmladší ze osmi dětí ve vesnici Wu-wej na východě Číny. Založil BYD v roce 1995 v Šen-čenu, částečně díky půjčce od přítele ve výši několika milionů korun. V současné době ovládá jmění téměř 15 miliard dolarů. BYD se původně zaměřovala na výrobu baterií a stala se prvním čínským dodavatelem, který dodával baterie Motorole a Nokii.
Díky růstu BYD výrazně získávají i západní investoři, například společnost Berkshire Hathaway od Warrena Buffetta, do kterého investují drobní investoři z celého světa. Wang je dlouho považován za „geniuse“ a „člověka, který to dělá lépe než Elon.“
Úspěch čínských automobilových firem udělal z Číny světového lídra v exportu automobilů. V roce 2019 dominovalo Japonsko a Německo, ale letos se situace změnila a Čína je první s 3,3 miliony vozidel, před Japonskem s 3,2 miliony. Německo zůstává třetí s deficitem více než 700 tisíc vozidel ve srovnání s Čínou. Zhruba každé třetí vyvážené auto z Číny je elektrické a očekává se další nárůst tohoto podílu.
BYD exportuje svá vozidla do největších zahraničních trhů, včetně Indie, Austrálie, Malajsie, Thajska, Německa, Švédska a Brazílie. Díky rostoucím exportům se letos BYD zařadí mezi deset největších výrobců automobilů na světě s 3,13 miliony prodaných vozidel, což znamená deváté místo za Fordem se 4 miliony vozů.
.« Test ojetiny BMW 740i e38: Ta nejlepší limuzína z Mnichova Test ojetiny BMW 330Ci E46: Legenda s nejlepším motorem světa »