Koronavirus snižuje v řadě měst výskyt dopravních zácp
V posledních třech dnech poklesla intenzita silniční dopravy v době dopravních špiček na silnicích v New Yorku o cca 15 procent. Například v pondělí večer byla intenzita večerní dopravy ve srovnání s rokem 2019 nižší o 14 procent. V neděli okolo páté hodiny odpolední bylo meziroční snížení dokonce o 17 procent. A podobné poznatky hlásí i další města.
Jak vyplývá z dat aplikace TomTom, intenzita dopravy byla v úterý ráno meziročně nižší o 54 procent v Miláně, o 59 procent v Římě a o 30 procent v Seattlu. Posledně uvedené město připomíná město duchů. Zavřené školy, prázdné restaurace, řada lidí zbytečně nevychází ze svých příbytků a využívá možnosti práce z domova. Tomu odpovídá i obrázek z tamních silnic.
Doprava jako kdyby přestala existovat. Průměrná rychlost vozidel se po zavedení restriktivních opatření zvýšila o nemalých 15 mil za hodinu. Vlastně nic, co by se nedalo předpokládat. Nicméně uvedený fenomén zaujal odborníky v oblasti silniční dopravy a problematiky tzv. Smart Cities. Studují, zda by nebylo možné ještě více rozšířit podíl lidí pracujících z domova. To by mohlo přispět i ke snížení výskytu dopravních komplikací na řadě dnes beznadějně přetížených silnic.
Tento jev si nesporně zaslouží bližší analýzu. Bylo by však spekulací dávat vše šmahem do souvislosti s aktuální epidemií coronaviru. A je tu ještě další dvojice protichůdných jevů. Na jedné straně méně lidí cestuje automobilem na své pracoviště, neboť využívají možnosti pracovat z domova, ovšem na straně druhé řada lidí může volit jízdu svým vozem, aby se vyhnuli cestování v prostředcích hromadné dopravy.
Nicméně současná epidemie by mohla napomoci nalézt další možnosti, jak pracovat z domova bez zbytečného dojíždění. To má potenciál zvýšit kvalitu života všech – příslušných pracovníků i ostatních, kteří by se nemuseli setkávat s dopravními zácpami v takové míře jako doposud.
Zpracováno za využití podkladů publikovaných periodiky Car and Driver (Michigan, USA) a Crain’s New York Business (New York, USA).
Foto: Shutterstock
« Jezdit v létě na zimních pneu není bezpečné a prodraží se to Vybrali jsme nejobtěžující vychytávky moderních aut »