rz-registracni-znacky-technicky-prukaz-depozit

Koronavirus navýšil počet vozidel se značkou v depozitu

22. 9. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Dosud nikdy nezveřejněná data z centrálního registru vozidel přinesla informace o počtu vozidel, jejichž registrační značky dali majitelé do tzv. depozitu. V září tohoto roku se jednalo o téměř 386 tisíc vozidel.

Vyřazení vozidla aneb depozit

Vyřazení vozidla (označované také jako depozit nebo dočasné vyřazení) je možnost vlastníka vozidla na dobu max. 12 měsíců odevzdat registrační značky a vyhnout se tak povinnosti platit povinné ručení. Jak moc využívají tuto možnost majitelé vozidel ukazuje následující tabulka s počty k září 2020.

Kategorie vozidla Počet vyřazených vozidel k 7. září 2020 % z celkového počtu vozidel dané kategorie
Motorky, mopedy, … (L) 57 660 4,6 %
Osobní automobily (M1) 232 119 3,7 %
Autobusy (M2, M3) 3 340 14,6 %
Lehké užitkové vozy (N1) 29 705 4,8 %
Nákladní automobily (N2, N3) 34 714 15,3 %
Vozíky, přípojná vozidla (O) 21 307 1,8 %
Traktory (T) 1 896 2,1 %
Pracovní stroje (S) 670 1,7 %
Ostatní a neuvedené 4 337 3,1 %
Celkem 385 748 3,9 %

Koronavirus nejvíce zasáhl provozovatele autobusů

Hodnoty vyřazených vozidel k datům v minulosti nejsou k dispozici. Na základě dat z centrálního registru vozidel lze alespoň dopočítat změny jejich počtu. Protože část majitelů využívá depozit u sezóně používaných vozidel, porovnali jsme dvě období, jedno v roce 2019 a druhé v roce 2020 již zasažené epidemií. Výsledky odpovídají očekávání.

Kategorie vozidla Změna v 1. pololetí 2019 Změna v 1. pololetí 2020
Motorky, mopedy, … (L) -2 302 -1 630
Osobní automobily (M1) 5 328 14 903
Autobusy (M2, M3) - 41 1 704
Lehké užitkové vozy (N1) 1 288 1 809
Nákladní automobily (N2, N3) -2 790 -1 701
Vozíky, přípojná vozidla (O) -2 080 1 166
Traktory (T) -2 748 -2 333

Pro každou z uvedených kategorií platí, že oproti předchozímu roku se buď počet vozidel v depozitu na léto snížil méně než o rok dříve nebo počet vozidel se značkou v depozitu ještě více narostl. Tabulka také ukazuje velký dopad pandemie na provozovatele autobusové dopravy. Místo poklesu počtu autobusů se značkou v depozitu jako v minulém roce došlo k jejich výraznému nárůstu.

Depozit, sezónní nebo dle kilometrů?

Jediným praktickým důvodem pro (dočasné) vyřazení z registru je úspora na povinném ručení. Za dočasné vyřazení se platí správní poplatek 200 Kč a vše je třeba vyřídit osobně. S tím je spojena časová investice majitele na vložení značek do depozita také na jeho ukončení. Vložením značky do depozita nesmí být vozidlo provozováno, musí být umístěno mimo veřejnou komunikaci a nesmí z něj být odstraňovány podstatné součásti.

I proto část majitelů sezóně provozovaných vozidel místo depozitu volí tzv. sezónní pojištění. V takovém případě musí majitel přesně stanovit měsíce, kdy s vozidlem nebude jezdit nebo tyto měsíce jsou pevně stanoveny pojišťovnou, např. od listopadu do března. Pokud by v zakázaných měsících vozidlo někomu způsobilo škodu, bude ji muset viník zaplatit buď celou nebo její větší část. Může se tak jednat i o stovky tisíc korun, v případě újmy na zdraví pak o milióny.

Nejbezpečnějším způsobem, který odstraňuje nevýhody depozitu i sezónního povinného ručení, je pojištění s cenou dle ujetých kilometrů. Cena je zvýhodněna jako u sezónního pojištění, zároveň lze vozidlo používat během celého roku, neexistují měsíce se spoluúčastí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz