Kolik času tráví majitelé elektromobilů na rychlonabíječkách? Chce to trpělivost
Dlouhé doby nabíjení odrazují mnoho lidí od rozhodnutí koupit si elektrické vozidlo. Průměrný čas nabíjení na rychlonabíjecích stanicích se zatím příliš nesnížil, i když by měl být do pěti let zkrácen až na polovinu. Podle studie se dokonce doba strávená u nabíječek v posledních sedmi měsících loňského roku prodloužila. Zatímco v červnu to bylo kolem 36 minut, v prosinci 40 minut.
Koupě elektrického vozidla vyžaduje přijmout několik kompromisů. Za prvé je to vyšší cena elektrického vozidla, poté kratší dojezd ve srovnání s tradičním automobilem a nakonec dlouhá doba strávená na nabíjecích stanicích. Automobilky sice prezentují ohromující čísla, jako například, že nabíjení baterie z 20 na 80 % kapacity trvá méně než půl hodiny, ale realita je odlišná. Elektromobilisté se totiž ne vždy setkávají s ideálními podmínkami, jako jsou teplotní vlivy nebo plný výkon nabíječky. Kolik času tedy tráví u veřejných jednosměrných nabíjecích stanic? Na tuto otázku poskytuje odpověď studie z USA, kterou zveřejnilo ministerstvo energetiky.
Studie vychází z analýzy 2,4 milionů nabíjecích cyklů v průběhu tří let. U placených nabíječek majitelé elektrických vozidel průměrně strávili 42 minut, téměř tři čtvrtiny hodiny. Kolik energie za tento čas načerpali, není známo. U bezplatných nabíječek elektromobilisté trávili až 78 minut, což je logické. Podle studie se dokonce doba strávená u nabíječek v posledních sedmi měsících loňského roku prodloužila. Zatímco v červnu to bylo kolem 36 minut, v prosinci 40 minut. Autoři studie však přiznávají, že to může být způsobeno chladnějším počasím. Majitelé Tesel jsou na tom v této oblasti nejlépe. Doba nabíjení na značkových superchargerech je pouhých 31 minut. Přesto je to stále podstatně delší, než tankování běžného automobilu.
Zatímco u klasického auta dvouminutové tankování zajistí dojezd až 800 km, u elektrických vozidel je to pouze polovina nebo třetina. Loren McDonald, analytik nabíjení a generální ředitel poradenské firmy EVAdoption, tvrdí, že doba nabíjení se v budoucnu zkrátí, ale bude to dlouhodobý proces. Očekává, že průměrný čas nabíjení se během pěti až sedmi let zlepší na přibližně 20 minut. To je polovina současné praxe a o 10 minut méně než znají majitelé Tesel. Automobilky budou muset vážně zapracovat na nabíjení, protože průzkum agentury J.D. Power ukázal, že majitelé elektrických vozidel jsou stále nespokojeni s rychlostí nabíjení.
.« Stočené tachometry i skryté škody: Studie odhalila, kde je nákup ojetých aut nejrizikovější. Jak je na tom Česko? Prodej aut v Evropě vloni rostl, plug-in hybridy si však výrazně pohoršily »