KODIAQ RS příchází. Čím umí nadchnout?
Česká média právě mají k dispozici první jízdy s novým SUV domácí značky ve španělském Jerez a my u toho nemůžeme chybět. Pojďme se s autem nejprve seznámit. KODIAQ RS je prvním SUV přírůstkem do rodiny sportovních vozů RS značky ŠKODA a zároveň novým leaderem SUV ofenzívy české automobilky. Vrcholný model je poháněn nejsilnějším sériově vyráběným naftovým motorem v historii značky ŠKODA o výkonu 176 kW (240 k). Svůj potenciál prokázal rekordním časem 9:29,84 minut na nejnáročnější trati světa Nordschleife na Nürburgringu. Jako první vůz značky ŠKODA nabízí toto výkonné SUV také systém Dynamic Sound Boost, který zprostředkovává velmi emotivní zvuk.
Díky výjimečným dynamickým vlastnostem na silnici i v terénu a robustnímu vzhledu splňuje vůz ŠKODA KODIAQ RS, který je standardně dodáván s pohonem všech kol, všechny požadavky stále širší skupiny zákazníků v segmentu výkonných SUV. Jedinečným způsobem spojuje moderní životní styl se sportovními vlastnostmi. Úsporný a výkonný naftový motor se vyznačuje nízkými emisemi. Ideální kombinací dynamické jízdy a skvělé použitelnosti v každodenním provozu kombinuje vůz KODIAQ RS jako první SUV vlastnosti, kterými se vyznačují všechny modely RS značky ŠKODA.
Motor vozu ŠKODA KODIAQ RS představuje nový milník ve více než 120leté historii mladoboleslavské automobilky. Motor, který je speciálně určený pro nové, výkonné SUV, nabízí výkon 176 kW (240 k) a maximální točivý moment 500 Nm. Jedná se tak o dosud nejvýkonnější naftový motor, který byl kdy použit v sériově vyráběném voze ŠKODA. Základem výkonného motoru 2,0 TDI vozu ŠKODA KODIAQ RS je dvoustupňové přeplňování dvěma turbodmychadly. Tato turbodmychadla jsou zapojena za sebou a vzájemně se doplňují. První z nich, vysokotlaké turbodmychadlo, má malou turbínu, malé oběžné kolo turbíny a elektricky nastavitelné rozváděcí lopatky. Tento systém zaručuje rychlou odezvu motoru již při nízkých otáčkách. Druhé turbodmychadlo je nízkotlaké. Díky velké turbíně a velkému oběžnému kolu dosahuje při vysokých otáčkách výrazně vyššího plnicího tlaku až 3,8 barů. Dochází tak k velkému nárůstu výkonu motoru. Při nízkých otáčkách pracují turbodmychadla dvoustupňově. Nízkotlaké turbodmychadlo se stará o prvotní kompresi nasátého vzduchu, vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje hlavní kompresi. Při vysokých otáčkách motoru je jednostupňově zapojeno pouze nízkotlaké turbodmychadlo. Tento systém přeplňování zaručuje plynulý výkon s krátkou reakční dobou a vysokými maximálními hodnotami.
Vůz je díky standardně dodávanému inteligentnímu pohonu všech kol skvěle připraven na nejrůznější výzvy v jakémkoliv počasí, na silnici i při jízdě v terénu. O variabilní přenos 176 kW (240 k) výkonu na všechna kola se stará automatická sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Adaptivní podvozek DCC, který je také součástí standardní výbavy, automaticky upravuje nastavení tlumičů podle aktuálního stavu vozovky nebo terénu.
Automatická sedmistupňová převodovka DSG s dvojicí robustních lamelových spojek byla speciálně vyvinuta pro výkonné motory, jakým je i BiTurbo naftový motor vozu s maximálním točivým momentem 500 Nm. Hnací sílu na kola přenáší takřka bez přerušení i při řazení a dle aktuálních preferencí a zvoleného jízdního režimu buď jemně a pohodlně, nebo sportovně rychle. Řidič může využít automatické řazení převodovky, nebo volit rychlostní stupně manuálně páčkami na volantu.
Pohon všech kol automaticky zajišťuje nejlepší trakci za jakýchkoliv okolností. Pohon všech kol tak zajišťuje velmi dobré jízdní vlastnosti při sportovní jízdě, dobré terénní vlastnosti a vyšší úroveň bezpečnosti v případě špatného počasí, při jízdě v dešti nebo sněhu. Pátá generace elektronicky řízené lamelové spojky, která je kompaktnější a o 1,4 kg lehčí než dříve, přenáší v řádech milisekund hnací sílu variabilně na všechna čtyři kola v závislosti na aktuální jízdní situaci, která je snímána senzory. Systém dokáže připravit pohon všech kol i na situaci, která teprve nastane. Až 85 % točivého momentu může být přenášeno na jedno kolo. Při menší zátěži jsou poháněna pouze přední kola, což šetří palivo. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS na obou nápravách navíc zabraňuje protáčení jednotlivých kol na stejné nápravě. Přibrzděním protáčejícího se kola přenáší více točivého momentu na druhé kolo s lepší trakcí.
« Jezdíte v noci správně? Připomeňte si pravidla McLaren 720 S bez střechy. Na kolik vyjde Spider? »