Klínový řemen v autě
Klínový neboli drážkovaný řemen je pro většinu řidičů snad jednou z nejznámějších automobilových součástek. A to především proto, že již poměrně hodně z nich jej muselo vyměnit nebo kvůli jeho defektu zamířit do servisu. Součástka může ve srovnání se všemi těmi moderními elektronickými systémy vypadat poněkud nenápadně. Protože však tento pás přebírá v našich vozidlech stále důležitější funkce, měl by jeho úkoly a výměnu v případě poruchy znát každý motorista.
Jak poznám přetržený klínový řemen?
Klínový řemen je propojen s klikovým hřídelem a přenáší část tam vytvořeného točivého momentu na další pomocné komponenty a agregáty vozidla. Kdysi to byl jen alternátor a vodní čerpadlo, avšak současné automobily jej potřebují k provozu klimatizace, posilovače řízení, hydraulických čerpadel a někdy i dalších součástí.
Díky svému všestrannému využití je sice cennější, ale o to závažnější je i jeho výpadek. Je-li řemen namáhán nesprávně, např. příliš vysokými nebo naopak nízkými otáčkami, vystaven vlivu chemikálií, nečistot nebo dokonce cizích těles, může se rychle poškodit, sklouznout, stát se křehkým a v nejhorším případě se i roztrhnout. Opotřebovaný díl lze obvykle poznat podle charakteristického skřípavého, pískavého hluku. Pokud se ozve náhlý třesk, může se jednat o přetržený řemen.
Vzhledem k tomu, že na klínovém řemeni přímo závisí velké množství funkcí, je třeba brát jeho poškození vážně a výměna je v každém případě nezbytná.
Jak svépomocí vyměnit klínový řemen?
Jako první je třeba získat přístup k součástce. V závislosti na typu a modelu vozu může být vhodné provést výměnu klínového řemene přes kapotu motoru. Je však možné, že bude zapotřebí sejmout jedno ze dvou předních kol nebo i jiné části karoserie.
Po nalezení řemene může být nutné nejdříve povolit napínací prvky. Za tímto účelem povolte napínací kladku a posuňte ji trochu stranou, abyste následně mohli snadno vyjmout klínový řemen. Postupujte tak, že jej nejprve sesunete z jedné řemenice a až pak jej zcela odstraníte.
Při této příležitosti by bylo vhodné zkontrolovat funkčnost celého mechanismu. Ověřte, zda se všemi kladkami dá hladce pohybovat, a hledejte stopy rzi a známky opotřebení. Popřípadě nahraďte i další díly řemenového mechanismu, protože jen tak lze zaručit optimální provoz a dlouhou životnost nové součástky.
Postupně nasaďte nový řemen na kladky a dbejte zejména na to, aby žebra přesně zapadla do drážek kladek a aby řemen nebyl špatně umístěný nebo příliš volný.
Když jste se o správném usazení klínového řemene ujistili, můžete napínací kladku vrátit do její provozní polohy a ještě jednou se přesvědčit, zda je řádně napnutá. K tomu je třeba na řemen kontrolovaně zatlačit prsty a sledovat, jak moc materiál povoluje. Nemělo by být možné jej stlačit o více než dva centimetry, jinak bude pravděpodobně potřeba znovu nastavit napnutí mechanického napínáku. Pokud máte automatický systém a řemen se stále prověšuje, je nezbytné vyměnit i napínací kladku.
.« Test BMW X3 M40d: Silový sportovec s nízkou spotřebou Test ojetiny Mercedes-Benz CL500 (W216): Takhle už je dnes nedělají »