KIA Stinger oficiálně. 365 koní, zadní náhon a šestiválec!
Kia Motors America (KMA) se stala středem zájmu na mezinárodním autosalonu NAIAS, kde zpravidla dominují premiéry amerických automobilek – Kia představila ve světové premiéře svůj zbrusu nový model Kia Stinger. Pětimístný sportovní sedan se splývavou zádí typu fastback zamíchá kartami v kategorii, ve které v současnosti dominují evropské automobilky. Stinger ubezpečuje, že bude nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky, opírajícím se o špičkové kvality a spolehlivost automobilky Kia. Stinger nabídne několik kombinací motorů, uspořádání pohonu a luxusních výbav.
„Stinger je ve srovnání s minulými modely Kia skutečným automobilovým snem. A právě dnes zde v Detroitu se tento sen stává skutečností, a to díky několikaletému zasazení a tvrdé práci skupiny nadšených návrhářů, konstruktérů a manažerů z celého světa,“ komentoval Orth Hedrick, viceprezident pro produktové plánování ze společnosti Kia Motors America. „Po vzniku koncepčního modelu GT následovaly roky ladění a cizelování na proslulém okruhu Nürburgring. Jako posedlí jsme věnovali pozornost i těm nejdrobnějším detailům, a výsledek je tak prostě senzační.“
Zbrusu nová Kia Stinger je bez pochybností přímým následníkem konceptu, který jí stál vzorem. Nad designovým ztvárněním měl dohled přímo vedoucí návrhář Kia Motors Peter Schreyer a jeho tým talentovaných designérů ve Frankfurtu. O vyladění jízdních vlastností a handlingu se postaral Albert Biermann, šéf testování vozidel a vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky Kia, společně s týmem konstruktérů v Koreji a na náročném závodním okruhu Nürburgring.
Stinger dává svým atletickým postojem najevo svoji sebedůvěru, od elegantního zastřižení přední partie přes štíhlé boky až po svalnaté zadní podběhy. Na celkovém vnějším ztvárnění jsou klíčové proporce poukazující na pohon zadních kol; dlouhá kapota a krátký přední převis karoserie, dlouhý rozvor zprostředkující prostornou kabinu a velký zadní převis karoserie s markantními rameny blatníků. Stinger svým postojem a optickým vyvážením vyznává elegantní atmosféru a sportovní charakter, spíše než horkokrevnou agresivitu.
Křivky v zadní části vozu společně se splývavou zádí karoserie fastback opticky zdůrazňují široký rozchod předních i zadních kol v kombinaci se zapuštěnými plochami kolem dveří. K příkladné aerodynamice napomáhají další čistě funkční prvky exteriéru – vzduchové clony na přídi, boční žábry u podběhů kol, hladká spodní část karoserie nebo integrovaný zadní difuzor. Do lisovaného dílu na zádi vozu jsou začleněny čtyři oválné koncovky výfuku. Charakteristická maska Kia ve stylu tygřího nosu hrdě ční mezi komplikovanými LED světlomety.
Přikrčená kabina s ostře skloněným čelním sklem a zadním oknem je posunuta směrem k zádi vozidla, čímž evokuje siluetu rychlého vozu. Vnitřní prostor je vyhrazen radosti z řízení, avšak současně hýčká posádku svým luxusem. Sedadla s výrazným bočním vedením jsou na přání čalouněna mimořádně jemnou kůží Nappa. U opěradla a bočních polštářů sedadla řidiče se volitelně nabízí provedení se vzduchovými komorami pro optimální oporu a pohodlí na cestách. Pracoviště řidiče zahrnuje přístrojovou desku smělých tvarů s důrazem na horizontální rovinu. Středový panel je intuitivně rozdělen na dvě oddělené zóny: ovládání systému palubního infotainmentu je elegantně posazeno bezprostředně pod velký barevný dotykový displej, zatímco ovládací prvky klimatizace a ventilace jsou umístěny o něco níže. Přímo před řidičem je volant se silným věncem obšitým kůží a samostatná kaplička přístrojů obsahující analogové i digitální ukazatele. Velké kruhové přístroje jsou lemovány kovovými kroužky; zajímavým akcentem jsou rozmáchlé červené ručičky. Barevný TFT displej mezi kruhovými ukazateli zprostředkuje údaje důležité pro sportovní jízdu, např. síly příčného zrychlení v zatáčkách, časy na okruh nebo teplotu motorového oleje, společně s doplňkovými informacemi, jako jsou údaje palubního počítače, nastavení řidiče, pokyny navigace nebo diagnostika vozu. Vpředu i vzadu zaujmou kruhové výdechy ventilace s drátěným výpletem, inspirované leteckým průmyslem; celou kabinu zkrášlují i vkusné dekory vyvedené v saténově matném chromu. Výsledná kombinace v kabině evokuje atmosféru ryze privátního prostoru. Dlouhý rozvor náprav umožňuje nabídnout velkorysý prostor pro nohy vpředu i vzadu, zatímco nízká úroveň sedáků poskytuje více než dostatečnou vertikální prostornost v obou řadách sedadel.
Podvozek
Když se Albert Biermann, jenž v prosinci 2014 nastoupil u značky Kia po předchozím působení v BMW, poprvé podíval na koncept Stinger, bylo mu jasné, že tento vůz musí svůj podmanivý design odrážet i svými jízdními vlastnostmi. „Myslím, že pro značku Kia představuje Stinger jakousi zvláštní událost,“ poznamenává Biermann. „Protože nikdo takový vůz neočekává, nejen co se týče samotného vzhledu, ale i jízdních vlastností. Je to zcela odlišná bytost.“
Konstruktéři nadefinovali model Stinger určením klíčových výrobních bodů surové karoserie a zároveň pečlivě zmapovali konkurenční modely na trhu. Rozvor Stingeru o délce 290,6 cm přesahuje srovnatelnou hodnotu modelů Audi A4, Infiniti Q50, Lexus IS, BMW 4 Gran Coupe, a dokonce i vozů Lexus GS a Mercedes CLSi. Stinger je současně celkově delší (483,1 cm) a širší (186,9 cm) než rivalové v tomto segmentu, což umožnilo nabídnout velkorysý vnitřní prostor. Zavazadlový prostor Stingeru je rovněž větší než u řady konkurentů této třídy, a nabízí tak dostatek místa pro velké kufry či golfovou výstroj, včetně možnosti elektrického ovládání víka zavazadelníku a funkce Smart Trunk.
Podvozek Stingeru je z 55 procent vyroben z pokrokové vysokopevnostní oceli, která tvoří mimořádně tuhý základ pro další práci specialistů na jízdní vlastnosti a handling. Zmíněná tuhost rovněž přispívá k nižší hladině hluku, vibrací a chvění, tedy i k tichému prostředí v kabině. Přední náprava typu McPherson a víceprvkové zavěšení vzadu bylo odladěno tak, aby řidiči zajistilo optimální zpětnou vazbu. Poprvé u značky Kia může řidič upravovat účinek tlumičů a vlastnosti handlingu prostřednictvím elektronicky nastavitelného systému odpružení DSDC (Dynamic Stability Damping Control). Stinger vždy předvídatelně reaguje na pokyny řidiče. V závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy je navíc možné Stinger přenastavit tak, aby vykazoval agilnější reakce v zatáčkách, kdy systém sníží tuhost předních tlumičů a současně zvýší tuhost zadních. Naopak k vyšší stabilitě jízdy za vysokých cestovních rychlostí napomáhá, když systém zvýší tuhost předních tlumičů a sníží tuhost zadních. Systém se nastavuje prostřednictvím pětice jízdních režimů (další premiéra u značky Kia): Personal (osobní nastavení), Eco (nízká spotřeba), Sport, Comfort (pohodlí) a Smart (inteligentní).
Standardně dodávaný elektrický posilovač R-MDPS s proměnným převodovým poměrem nabízí neuvěřitelně přesnou zpětnou vazbu díky montáži elektromotoru přímo do převodky řízení, čímž se zlepšují reakce řízení a současně redukují nežádoucí vibrace přenášené přes sloupek volantu. Účinek posilovače lze rovněž upravovat pomocí pěti volitelných jízdních režimů.
Hnací ústrojí
Má-li podvozek symbolizovat pomyslnou kostru gran turisma, pak pohonné jednotky bezpochyby představují jeho srdce. V nabídce jsou dva přeplňované motory, podélně umístěné a posazené o něco více vzadu pod dlouhou kapotou plastických tvarů.
Obě pohonné jednotky jsou doposud ve stádiu vývoje, nicméně základní přeplňovaný čtyřválec 2,0 litru Theta II by měl dosahovat maxima výkonu 255 koní při cca 6200 ot/min. Nejvyšší točivý moment 353 Nm je k dispozici v pásmu 1400 až 4000 ot/min. Ještě vyšší výkonový potenciál nabídne na přání dodávaný vidlicový šestiválec 3,3 litru Lambda II s dvojitým přeplňováním, jenž by měl produkovat 365 koní při cca 6000 ot/min a dosahovat maxima točivého momentu 510 Nm v pásmu od 1300 do 4500 ot/min. S jednotkou V6 twin-turbo chce Kia dosáhnout akcelerace z 0 na 100 km za 5,1 sekundy, resp. maximální rychlosti jízdy 269 km/h.
Stinger používá druhou generaci osmistupňové automatické převodovky v kombinaci s pohonem zadních kol. Převodové ústrojí z vlastního vývoje, (poprvé se objevilo v luxusním sedanu K900), odmění řidiče bleskovým řazením a optimální spotřebou paliva. Převodové ústrojí poprvé v rámci značky Kia používá měnič točivého momentu typu CPA (Centrifugal Pendulum Absorber), tedy konstrukci vídanou spíše v leteckém průmyslu nebo u závodních automobilů. Použitá konstrukce pomáhá účinně redukovat torzní vibrace v rámci celého hnacího ústrojí. Řidič může ponechat řazení výhradně na samotné převodovce, nebo volit převodové stupně sám pomocí páček pod volantem. Podobně jako v případě odpružení a řízení je k dispozici až pět různých schémat řazení prostřednictvím elektronického systému jízdních režimů. Příslušným způsobem je upraveno i mapování motoru.
Jsme si vědomi toho, že nadšení řidiči nemusejí pokaždé žít v oblastech s optimálními klimatickými podmínkami, a tak je Stinger prvním sedanem značky Kia, u nějž může zákazník volit mezi pohonem zadních kol a stálým pohonem všech kol. Systém pohonu AWD s ohledem na optimální kontrolu upřednostňuje na mokru i na suchu kola zadní nápravy a používá nový systém dynamického vektorování točivého momentu (DTVC), jenž monitoruje pokyny od řidiče i stav vozovky a automaticky reguluje výkon a brzdnou sílu na jednotlivých kolech s cílem zajistit požadovaný směr i za nepříznivých podmínek. Vozy v provedení s pohonem zadních kol využívají mechanický samosvorný diferenciál, který pomáhá stejnoměrně rozdělovat výkon mezi kola zadní nápravy.
V nabídce jsou i různá provedení litých kol a pneumatik. Modely s přeplňovaným čtyřválcem 2,0 litru jsou obuty do sportovních pneumatik 225/45 R18, zatímco vozy poháněné jednotkou 3,3 litru V6 obouvají 19″ kola s pneumatikami rozdílných rozměrů: 225/40 R19 vpředu, resp. 255/35 R19 vzadu. V kombinaci s dvojitě přeplňovanou jednotkou 3,3 litru se standardně dodávají odvětrávané brzdové kotouče Brembo®ii se čtveřicí pístků vpředu a dvoupístkovými třmeny na zadních kolech.
.
« Unikla podoba nové KIA Stinger GT – Zadní náhon a 365 koní! Audi představilo Q8 concept – SUV vyšší třídy ve stylu kupé »